مورخ آمریکایی: ترامپ ۲۰۱۹ استیضاح می‌شود

عمومی

آلن لیختمن، مورخ سیاسی آمریکا که با پیش‌بینی زودهنگام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ همه را به چالش کشید، اکنون در مصاحبه‌ای پیش‌بینی کرد رئیس‌جمهوری آمریکا سال آتی میلادی استیضاح خواهد شد

آلن لیختمن که اکثر برندگان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ۱۹۸۴ را پیش‌بینی کرده است، می‌گوید بعید است رفتار اساسی و سیاست رئیس‌جمهوری آمریکا در ۲۰۱۹ تغییری کند اما مجلس نمایندگان جدید تحت کنترل دموکرات‌های آمریکا در کنار تحقیقات شورای ویژه رابرت مولر درباره روسیه، موجب استیضاح دونالد ترامپ خواهد شد.

این پروفسور آمریکایی به دویچه وله گفت: گمان می‌کنم احتمال اینکه او استیضاح شود، زیاد باشد.

او که پیش از این ۳۰ سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را درست پیش‌بینی کرده است، بعد از پیش‌بینی پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ به پدیده‌ای رسانه‌ای تبدیل شد. اکنون لیختمن معتقد است ترامپ در ۲۰۱۹ و مابقی سال‌های ریاست جمهوری خودش مبارزه برای ماندن در قدرت را در پیش خواهد داشت، مبارزه‌ای که احتمال باخت او وجود دارد.

علت این است که ترامپ تا به الان روی کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان حساب می‌کند تا جلوی استیضاح یا برکناری از قدرت را بگیرد. چنین رویه‌ای می‌تواند با اکثریت ساده در مجلس نمایندگان آمریکا آغاز شود. این پروسه مدت‌هاست که جزو موضوعات داغ مورد بحث مخالفان دموکرات ترامپ است که پس از انتخابات میان دوره کنگره قوت گرفت. دموکرات‌ها در ۲۰۱۹ اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را خواهند داشت.

به محض آنکه مجلس نمایندگان آمریکا در سوم ژانویه تشکیل جلسه بدهد، استیضاح ترامپ از تئوری به واقعیت تبدیل می‌شود. در حالیکه دموکرات‌های ارشد گهگاه درخواست مخالفان ترامپ برای استیضاح را نادیده می‌گیرند، این فشار ممکن است در نهایت موجب شود رهبران این حزب آن را دنبال کنند.

لیختمن می‌گوید: اگر مولر به تعدادی یافته ویرانگر دست یابد، دموکرات‌ها خواستار استیضاح خواهند شد. گمان می‌کنم ترامپ از جانب تحقیقات مولر با خطر بزرگی روبروست. به اعتقاد من مولر کیفرخواست‌های بیشتر و اطلاعات آسیب‌زننده بیشتری منتشر می‌کند که حلقه نزدیکان ترامپ را به روسیه مربوط می‌کند؛ بدین ترتیب توطئه برای تقلب انتخاباتی و تضعیف دموکراسی اثبات می‌شود.

این استاد پیش‌گویی افزود: اعتقاد من این است که مولر این همه روی تحقیقات کار نکرده است که در نهایت بگوید “متاسم چیزی نبود”. من معتقدم یافته‌های بسیار مهمی از جانب مولر اعلام می‌شود که مستقیما کمپین ترامپ را به روس‌ها گره می‌زند. علاوه بر این، فقط تحقیقات مولر نیست که باید مایه نگرانی ترامپ باشد. تحقیقات کیفری دیگری هم در سطح کشوری از سوی دادستان نیویورک و سایر دادستان‌ها در مریلند و واشنگتن در جریان است.

لیختمن نه تنها اعتقاد دارد که ترامپ استیضاح می‌شود، بلکه احتمال رو به افزایشی از برکناری ترامپ از ریاست جمهوری می‌بیند؛ احتمالی که برخی کارشناسان سیاسی بعید می‌دانند. چنانچه مجلس نمایندگان آمریکا به استیضاح ترامپ رای بدهد، برکناری او به دو سوم رای اکثریت سنا نیاز دارد. جمهوری‌خواهان هنوز کنترل سنا را با ۵۱ رای مقابل ۴۹ رای در دست دارند و این بدین معناست که تعداد قابل توجهی از جمهوری‌خواهان هم حزبی ترامپ باید به برکناری او رای بدهند.

به گفته لیختمن این سناریو چندان غیر واقع‌بینانه نیست. او به انتشار اطلاعاتی از تحقیقات مولر و رفتار ترامپ در ریاست جمهوری اشاره دارد که ممکن است موجب ریزش پایگاه حامیانش در میان جمهوری‌خواهان شود؛ نتایج انتخابات میان دوره کنگره هم همین را نشان داد.

این مورخ آمریکایی افزود: چنانچه جمهوری‌خواهان به این نظر برسند که ترامپ آنها را با خودش به زیر می‌کشد، به استیضاح و برکناری او رای مثبت می‌دهند. آنها هیچگونه وفاداری شخصی به ترامپ ندارند. آنها نگران مخالفت با پایگاه او و از دست دادن رقابت‌های درون حزبی جمهوری‌خواهان هستند اما اگر به این نتیجه برسند که او مایه شرمسازی سیاسی است، به طرد او راضی می‌شوند.

به اعتقاد او نظر برخی از سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه مثل مارکو روبیو که عفو ترامپ برای پل مانافورت، مدیر کمپین انتخاباتی ترامپ را “اشتباه فاحش” می‌داند، نشان دهنده آن است که هم‌ حزبی‌های بانفوذ او آماده تجدیدنظر در دیدگاهشان درباره ترامپ هستند.

لیختمن گفت: جمهوری‌خواهان تا زمانیکه مشخص شد شواهد علیه ریچارد نیکسون است و او مایه شرمساری سیاسی است، از او حمایت می‌کردند. اما این را فراموش نکنید که اگر ترامپ برکنار شود، مایک پنس جای او را می‌گیرد نه مثلا نانسی پلوسی. پنس را اکثر جمهوری‌خواهان کنگره به ترامپ ترجیح می‌دهند.