چین به دنبال تقویت نیروی هوایی خود با هدف بازدارندگی آمریکا از تقابل

عمومی

یک مطالعه جدید با تاکید بر قابلیت و توان هوایی رو به رشد چین هشدار داده است، چین قصد دارد نیروی هوایی خودش را به حدی تقویت کند که آمریکا دیگر تمایلی نداشته باشد وارد درگیری مستقیم با آن شود

به نقل از ایر فورس تایمز، تیم “پراجکت ایر فورس” در رند کورپوریشن، به توصیف توان هوایی رو به ظهور چین پرداخته که هدفش رقابت در حوزه فناوری و استراتژیک با ایالات متحده آمریکاست و گاها از قابلیت‌ها و دکترین نظامی آمریکا تقلید می‌کند.

در این گزارش آمده است: شناخت این مساله اهمیت دارد که اکثر تلاش‌های ارتش آزادی‌بخش خلق چین در بخش هوافضای نظامی بر حوزه قابلیت‌های خاص در مقادیر کمی کافی برای جلوگیری از ورود ایالات متحده به یک درگیری متمرکز است. ارتش خلق چین بازدارندگی را به عملیات‌های رزمی واقعی ترجیح می‌دهد. بدین ترتیب، این مسابقه قابلیت‌ها را می‌توان با هدف شکست ایالات متحده بدون وقوع درگیری دانست.

بررسی مذکور نشان می‌دهد: کپی‌برداری یا خلاقیت در قابلیت‌های آنها، هر دو در مسیر رسیدن به این هدف است. با این حال، هزینه پایین‌تر و سرعت بالاتر در کپی‌برداری و انطباق به نظر می‌رسد که آن را به یک رویکرد ترجیحی، در جایی که امکانش وجود دارد، تبدیل کرده است.

گزارش رند کورپوریشن سپتامبر ۲۰۱۷ با رهبران نیروی هوایی آمریکا به اشتراک گذاشته شد اما اخیرا به صورت علنی منتشر شد. در این گزارش، محققان بر بازسازی نیروی هوایی ارتش خلق چین و ابتکارات در حوزه فناوری این کشور برای توسعه و احتمالا رویارویی با ایالات متحده تاکید کرده‌اند. 

در این گزارش همچنین تاکید شد: ارتش خلق چین به دنبال کپی‌برداری از فناوری نظامی خارجی، طراحی‌های سازمانی و مفاهیم عملیاتی است اما در صورت نیاز، قادر است راهکارهایی ابداع کند. بسیاری از ناظران آمریکایی همچنین شباهت‌هایی در سخت‌افزار ارتش خلق چین و تمرین‌های عملیاتی آن مشاهده کردند که به نظر می‌رسد حاصل مشاهدات یا سرقت از ایالات متحده یا فناوری‌ها و تمرین‌های سایر کشورها باشد.