فرمانده نیروهای آمریکا در جنگ ویتنام قصد داشت از بمب اتم استفاده کند

عمومی

اسناد و مدارک افشا شده نشان می‌دهد که فرمانده نیروهای آمریکایی در جریان جنگ ویتنام یک برنامه محرمانه را برای استفاده از کلاهک‌های اتمی علیه کمونیست‌ها در شمال این کشور طراحی کرده بود که توسط لیندون جانسون، رئیس جمهور وقت آمریکا متوقف شد

به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از اسناد و مدارک افشا شده گزارش داد: ژنرال ویلیام وستمورلند که عملیات نظامی آمریکا در جنگ ویتنام از سال 1964 تا 1968 میلادی را فرماندهی کرده بود، اجازه انتقال تسلیحات اتمی به این کشور جنوب شرق آسیا را صادر کرده بود که به دنبال اقدام والت روستو، مشاور امنیت ملی وقت آمریکا برای اطلاع رسانی به موقع به کاخ سفید، لیندون جانسون رئیس جمهور وقت آمریکا فورا این استقرار محرمانه تسلیحات را که ممکن بود منجر به جنگ جهانی سوم شود، لغو کرد.

ژنرال وستمورلند که نیروهای آمریکایی را در بن بستی علیه ارتش ویتنام شمالی در بحبوحه جنگ چندین ماهه خه‌سان یافته بود، یک برنامه جنجالی و محرمانه برای استفاده از تسلیحات اتمی در صورتی که نیروهای آمریکایی از سوی دشمنشان مورد حمله قرار گیرند،‌ طراحی کرده بود. این برنامه محرمانه تاکید می‌کرد که تسلیحات اتمی آمریکا باید توسط فرماندهی اقیانوس آرام آمریکا تحت رهبری آدمیرال اولیسز سیمسون گرنت شارپ از اوکیناوا در ژاپن به جنوب ویتنام منتقل شود. بر اساس یادداشت فرستاده شده از وستمورلند به شارپ مورخ 10 فوریه 1968 میلادی، این عملیات که به صورت محرمانه برنامه‌ریزی شده بود قرار بود اجرا شود.

جانسون رئیس جمهور وقت آمریکا توسط روستو مشاور امنیت ملی‌اش در یک یادداشتی که تنها باید توسط رئیس جمهور خوانده می‌شد، از این برنامه مطلع شد و رئیس جمهور فورا مانع این عملیات شد.

تام جانسون یکی از معاونین ویژه رئیس جمهور در آن زمان، به روزنامه نیویورک تایمز گفت: هنگامی که رئیس جمهور مطلع شد که این برنامه قرار است اجرا شود، بسیار ناراحت شد و فورا از طریق روستو نامه‌ای به وستمورلند صادر کرد و به او دستور داد تا این عملیات را متوقف کند.

به گفته تام جانسون، رئیس جمهور علی رغم اینکه ژنرال‌های آمریکایی را برای پیروزی در جنگ خه‌سان تحت فشار گذاشته بود، ولی به شدت نگران بود که اگر درگیری ها شدت بگیرند، یک جنگ عظیم‌تر با چین روی دهد.

براساس اسناد و مدارک محرمانه مورخ 12 فوریه 1968،‌ هنگامی که اطلاعات در رابطه با این برنامه محرمانه به کاخ سفید رسید به آدمیرال شارپ فورا دستور داده شد تا تمامی برنامه‌ریزی‌ها در خصوص این برنامه محرمانه را متوقف کند. شارپ همچنین به نیروهایش دستور داد تا تمامی ابزار برنامه‌ریزی از جمله پیام‌ها و گزارشات مربوط به آن را تحت تدابیر امنیتی قرار دهند و تاکید کرد که اطلاعات در رابطه با این عملیات محرمانه باید سری باقی بماند.

تام جانسون گفت: رئیس جمهور جانسون هرگز به طور کامل به ژنرال‌هایش اعتماد نداشت. اگرچه او ژنرال وستمورلند را به شدت تحسین می‌کرد اما نمی‌خواست ژنرال‌هایش وارد جنگی بزرگ شوند.

درگیری‌های خه‌سان یکی از درگیری‌های حماسی بین نیروهای آمریکایی و سربازان کمونیست ویتنام شمالی در جریان جنگ ویتنام بود. در ابتدا حدود 6 هزار تفنگدار آمریکایی و سرباز ارتش ویتنام جنوبی با 20 هزار نیرو از ارتش ویتنام شمالی وارد جنگ شدند. در نهایت بیش از 45 هزار سرباز آمریکایی و 100 هزار نیروی ویتنام شمالی در این جنگ 77 روزه شرکت کردند که هر دو طرف ادعای پیروزی در آن را داشته‌اند.