ترکیه و چین تجارت با پول ملی را آغاز می‌کنند

عمومی

ترکیه و چین عزم خود را جزم کرده‌اند تا برای مقابله با حملات اقتصادی و نوسان نرخ ارز در بازارهای داخلی خود و نیز مقابله با تحریم‌های خارجی، با استفاده از ارز ملی به تجارت بپردازند

مقامات ترکیه در حال بررسی و عملیاتی کردن راهکارهای تجارت با پول ملی خود با کشورهای چین، روسیه و ایران هستند تا علاوه بر مقابله با تاثیرات سوء نوسان نرخ ارز، حجم روابط تجاری خود را نیز گسترش دهند.

بر این اساس دو کشور ترکیه و چین توافق کرده اند که تجارت دوجانبه با استفاده از یوان به عنوان پول ملی چین و لیره به عنوان پول ترکیه انجام شود.

برای تحقق این هدف دو کشور توافق کرده اند که گردشگران چینی با استفاده از خدمات اپلیکیشن چینی وی چت، از خدمات گردشگری ترکیه استفاده کرده و هزینه های خود را با پول ملی یوان چین بپردازند.

وبسایت خبر.7 ترکیه طی گزارشی اعلام کرد که ترکیه که برای ساخت سه نیروگاه هسته‌ای با چین به توافق اولیه دست یافته و قرار است هزینه ساخت این سه پروژه را به پول ملی یوان چین پرداخت کند. به نوشته این رسانه، هدف ترکیه از توافق با چین برای تجارت با پول ملی دو کشور، مصون ماندن از نوسانات نرخ ارز، جذب گردشگران پرشمار چینی و نیز تامین انرژی است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه سه هفته پیش از آغاز تجارت با پول ملی ترکیه با کشورهایی چون روسیه، ایران و چین خبر داد و گفت که این اقدام به منظور مقابله با تاثیرات سوء نوسانات نرخ ارز (دلار و یورو) در اقتصاد ملی انجام می گیرد.

اردوغان همچنین اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز تنها مساله ترکیه نیست و یک معضل بین‌المللی است و یکی از بهترین راهکارهای مقابله با این وضعیت، خلاصی از معامله با دلار و یورو و انجام تجارت خارجی با پول ملی کشورهاست.

رئیس جمهوری ترکیه بیان کرد: نرخ دلار و یورو در کشورها به طور مستمر دچار نوسان شده و صادر کنندگان و وارد کنندگان را دچار مشکل و سردرگمی می کند و بر این اساس مذاکره با روسیه در خصوص اجرای توافق تجارت با پول ملی جریان دارد و این اقدام با طرف ایرانی هم در حال اجراست.

اردوغان با اشاره به مذاکره کشورش با چین برای تجارت با پول ملی افزود: تجارت با پول ملی اثر نوسانات نرخ ارز را به کمترین حد ممکن می رساند.

پس از به وجود آمدن تنش بین ترکیه و آمریکا، نرخ دلار در بازار ترکیه رو به افزایش گذاشت و ترکیه برای کاهش فشار اقتصادی این تنش ها، اقدام به مبادله مالی با ارز ملی چنین را سرعت بخشید تا علاوه بر ارائه خدمات آسان به گردشگران چنینی از طریق نرم افزار وی چت در ترکیه، بخشی از فشار نوسان ارز را کنترل کند.

بر این اساس، با انجام اقدامات لازم و زیرساختی بانکی، گردشگران چینی پس از این می توانند با استفاده از ارز ملی خود به خرید و فروش در ترکیه بپردازند و برای تحقق این امر از سال گذشته بانک های ‘تجارت و صنعت’ چین و نیز بانک ‘چین’ اقدامات خود را برای معامله به پول ملی آن کشور آغاز کرده و در هفته های اخیر اقدامات خود را سرعت بخشیده اند.

بر اساس توافق انجام شده بین ترکیه و چین، قرار است که چین سه نیروگاه هسته ای با 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری در ترکیه بسازد که تامین مالی این سه پروژه با پول ملی یوان چین انجام خواهد شد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه دو روز پیش برنامه 100 روزه دوره جدید ریاست جمهوری خود را تشریح و در جریان آن اعلام کرد که در طول سال آینده میلادی، با همکاری دو کشور چین و ترکیه و با انجام پرواز شرکت هواپیمایی چاینا ساترن به ترکیه، 500 هزار گردشگر چینی به ترکیه سفر خواهند کرد.

رسانه خبر.7 گزارش داد که بر این اساس، چینی ها که 78 درصد خرید اینترنتی خود را از طریق نرم افزار وی چت انجام می دهند، در ترکیه نیز به شیوه کشور خود می توانند از خدمات تجارت آنلاین با بهره گیری از این نرم افزار و پول ملی خود به خرید و فروش بپردازند.

ترکیه برنامه ریزی کرده است که با تسهیل در ارائه خدمات مالی و مبادله پولی و ارائه خدمات گسترده به گردشگران، تا سال 2023 بیش از یک میلیون گردشگر چینی را جذب کند.

دولت تکیه همچنین برای سال جاری جذب 250 هزار گردشگر چینی را برنامه ریزی کرده و برای این کار اقدام به اطلاع رسانی در کشور چین از طریق برگزاری نمایشگاه ها و کارگاه های گردشگری با هدف معرفی جاذبه های گردشگری ترکیه کرده است.

ترکیه سالانه حدود 160 میلیارد دلار صادرات و حدود 200 میلیارد دلار دارد و از شرکای مهم تجاری ایران، روسیه و چین به شمار می رود و با توجه به حجم وسیع تجارت بین ترکیه و این سه کشور، مقامات آنکارا برنامه ای جدی را برای تجارت با پول ملی خود با سه شریک مهم تجاری خود تدوین و اجرای آن را آغاز کرده اند.

حجم روابط تجاری میان دو کشور ترکیه و چین در سال های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته و یک میلیارد دلار در سال 2000 به حدود 30 میلیارد دلار رسیده است.

حجم تجارت ترکیه با روسیه 22 میلیارد دلار و با ایران نیز حدود 11 میلیارد دلار است و تجارت با پول ملی می تواند حجم روابط ترکیه با این شرکای مهم تجاری را به نحو چشمگیری افزایش دهد.