آمریکا، فرانسه و انگلیس با چه موشک‌هایی به سوریه حمله کردند؟

عمومی

 

در حمله موشکی بامداد روز گذشته سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس، دست‌کم ۱۷۱میلیون دلار تسلیحات برای هدف قراردادن سه مرکز در سوریه مورد استفاده قرار گرفت

بامداد روز گذشته، سه کشور ایالات متحده، فرانسه و انگلیس، در شرایطی که نه تأییدیه شورای امنیت سازمان ملل را داشتند و نه حتی مجوزی از پارلمان‌های کشورهای خود کسب کرده بودند، حمله‌ای را به خاک سوریه انجام دادند.

در این حمله، طبق اعلام پنتاگون، 105 موشک به‌سوی سه هدف شلیک شد، اهدافی که به‌ادعای این کشورها از جمله مراکز تولید تسلیحات شیمیایی سوریه بود. این حمله در همان روزی انجام شد که قرار بود بازرسان بین‌المللی برای بررسی ادعای انجام حمله شیمیایی در غوطه شرقی، وارد سوریه شوند و با این حمله، فرآیند کار آن‌ها را مختل کردند.

در این حمله از سه دسته کلی موشک‌های JASSM-ER و Tomahawk و Storm Shadow استفاده شده است.

در مجموع، تخمین‌ها نشان می‌دهد که این سه‌کشور بیش از 171 میلیون دلار برای تهاجم موشکی یک‌ساعته خود به خاک سوریه استفاده کردند. البته این مبلغ تنها پول موشک‌های مورد استفاده است و شامل دیگر هزینه‌های جانبی و دیگر تجهیزات پشتیبانی نیست.

برخی گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که همچون موارد قبلی، هزینه این تهاجم احتمالاً از سوی سران کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و به‌طور خاص عربستان سعودی پرداخت شده است.

در این یورش آمریکایی‌ها برای اولین بار به‌صورت عملیاتی [شرایط جنگی واقعی] از موشک‌های ارتقایافته هواپایه JASSM-ER ساخت شرکت لاکهید مارتین استفاده کرده و در مجموع 19 فروند از آن‌ها را به‌سوی اهدافی در خاک سوریه شلیک کردند.

آمریکایی‌ها که بار اصلی این یورش ضدسوریه را به‌عهده داشتند، 66 موشک توماهاوک ساخت شرکت ریتئون را به‌سوی اهدافی در خاک سوریه شلیک کردند.

انگلیسی‌ها در این حمله 8 موشک هواپایه Storm Shadow [محصول مشترک انگلیس، فرانسه و ایتالیا] شلیک کردند؛ البته فرانسوی‌ها نیز 9 فروند از همین نوع موشک‌های هواپایه که اسم فرانسوی آن SCALP است، استفاده کرده‌اند. فرانسوی‌ها علاوه بر آن از 3 فروند موشک دریاپایه SCALP/Storm Shadow که به‌اختصار MdNC نامیده می‌شود نیز ضد اهدافی در سوریه استفاده کرده‌اند. تسنیم