آیا ترامپ «مک مستر» را به افغانستان باز می‌گرداند؟

عمومی

 

در حالی که پیش از این نیز گزارش‌هایی مبنی بر برکناری ژنرال «مک مستر» از مقام مشاور امنیت ملی آمریکا به دلیل مخالفتش با ترامپ وجود داشت بار دیگر گمانه‌زنی‌هایی درباره اعزام مجدد وی به افغانستان مطرح شده است

به نقل از مجله آمریکایی «ونیتی فیر»، تنش‌ها بین ترامپ و ژنرال «مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا پس از ماه‌ها اختلاف  بار دیگر تشدید شده است.

به گفته چندین منبع، وزارت دفاع آمریکا در حال بررسی گزینه‌هایی برای برکناری مک مستر از جایگاه فعلی‌اش است تا این ژنرال سه ستاره را به یک مقام نظامی خارج از کاخ سفید اعزام کند و شاید پس از این جابجایی ستاره دیگری نیز به وی اعطا شود.

شایعات درباره مشکلات بین ترامپ و مک مستر از همان ابتدا و پس از جایگزینی وی با «مایک فلین» آغاز شد. فلین نخستین گزینه ترامپ برای مشاور امنیت ملی‌اش بود که پس از جنجال سیاسی درباره گفتگوهای وی با «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه در آمریکا، مجبور به برکناری از سمت خویش شد.

تنش‌ها بین رئیس جمهور آمریکا و مشاور امنیت ملی وی هفته گذشته بار دیگر در حالی افزایش یافت که مک مستر مدارک وزارت دادگستری این کشور مبنی بر مداخله 13 تبعه روسی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را «غیر قابل انکار» دانست.

ترامپ در واکنش به این موضوع در توئیتی نوشت: «ژنرال مک مستر فراموش کرد بگوید که روس‌ها بر انتخابات 2016 تاثیری نداشتند و نتیجه آن را تغییر ندادند و تنها تبانی موجود در انتخابات بین روسیه، هیلاری شیاد و دموکرات‌ها بود».

گمانه‌زنی‌ها برای برکناری مک مستر به تابستان سال گذشته برمی‌گردد، وقتی حمایت وی از اعزام نظامیان بیشتر به افغانستان منجر به نشر گزارش‌های شد که ترامپ با گلایه کردن از موضع وی از اعزام مک مستر به افغانستان سخن گفت.

یک منبع در آن وقت اعلام کرد ترامپ در یک جلسه گفته بود: (مک مستر) می‌خواهد نیروهای بیشتری به افغانستان بفرستد، خب ما هم خودش را اعزام می‌کنیم.

«سارا هاکابی سندرز» سخنگوی کاخ سفید به «سی.ان.ان» گفته بود که «رئیس جمهور همچنان به ژنرال مک مستر اطمینان دارد»، اما به گفته منابع این بار داستان ممکن است متفاوت باشد.

از سوی ترامپ و گروه کوچکی از مشاورانش از جمله ژنرال «جان کلی» رئیس دفتر وی بار دیگر در ماه نوامبر به گمانه‌زنی‌ها برای برکناری مک مستر دامن زدند، با این حال نگرانی‌های نیز درباره به خدمت گرفتن سومین مشاور امنیت ملی ترامپ در نخستین سال ریاست جمهوری وی وجود دارد.

گفتنی است که پس از برکناری فلین، ژنرال مک مستر نیز نخستین گزینه ترامپ نبوده است زیرا ترامپ در ابتدا این مقام را به ژنرال بازنشسته «رابرت هارواد» پیشنهاد داده بود اما این ژنرال بازنشسته از پیوستن به دولت ترامپ خودداری کرد.

بر اساس این گزارش، ژنرال مک ماستر که سابقه فرماندهی ماموریت آمریکا در افغانستان را دارد ممکن است جایگزین ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان شود.

واحد مشاوران ویژه ارتش آمریکا به کابل رسید

واحد ویژه مشاوران ارتش آمریکا که با قرار گرفتن در کنار نظامیان افغان و حضور در میدان جنگ قرار است بن‌بست جنگ در درگیری با طالبان را بشکند به کابل رسید.

به نقل از «میلیتاری»، نخستین واحد مشاوران ویژه آمریکا برای حضور در کنار نیروهای امنیتی افغان در میدان جنگ این کشور به کابل رسید.

این یگان به طور ویژه برای مشاوره و کمک به نیروهای ارتش کشورهای خارجی تشکیل شده و قرار است تا نظامیان آن در پاسگاه‌های سراسر این کشور و نزدیک‌تر به خطوط مقدم حضور یابند.

این تیپ به جای مشاوره به فرماندهان ارشد افغان با نظامیان این کشور در سطح گردان همکاری خواهند کرد.

ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان در این باره اظهار داشت بیش از 800 نظامی دیگر این واحد در هفته‌های آینده به افغانستان اعزام خواهند شد.

نیکلسون پیش از این نیز اعزام این نیروها را بخشی از برنامه دو ساله آمریکا برای بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل طالبان و کشاندن این گروه به میز مذاکره خوانده بود.

به گفته این ژنرال آمریکایی، تیپ‌های این واحد به نظامیان خارجی این امکان را می‌دهد تا به نیروهای افغان در عملیات تهاجمی کمک کنند و در پی آن نیز  واشنگتن به هدف خود مبنی بر کنترل 80 درصد از کشور افغانستان توسط حکومت وحدت ملی برسد.

گفتنی است که مشاورین جدید در قالب نیروهای «حمایت قاطع» فعالیت خواهند کرد که بر آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای امنیتی افغان متمرکز است و از عملیات «مبارزه با تروریسم» آمریکا در این کشور نیز جدا است.