اروپا خود را برای جنگ تجاری با آمریکا آماده می‌کند

عمومی

 

یک روزنامه آلمانی با استناد به محافل کمیسیون اروپایی از آماده شدن اروپا برای جنگ احتمالی تجاری با آمریکا خبر داد

به نقل از روزنامه “فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ”، اتحادیه اروپا خود را برای یک جنگ تجاری احتمالی با آمریکا آماده می کند.

روزنامه “فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ” با استناد به محافل کمیسیون اروپایی نوشت: اگر دولت آمریکا محدودیت واردات برای مواد خام اروپایی را صادر کند، اتحادیه اروپا هم در عرض چند روز با  وضع جریمه های گمرکی روی کالاهای آمریکایی واکنش نشان خواهد داد. این جریمه ها طیف وسیعی از محصولات از جمله از آب پرتقال گرفته تا موتورسیکلت و ویسکی را شامل می شود.

بر اساس این گزارش همچنین بسیاری از تولیدات صادراتی کشاورزی شامل سیب زمینی و گوجه نیز روی لیست جریمه های گمرگی اتحادیه اروپا علیه آمریکا قرار دارد. علاوه بر این اروپاییان می خواهند دولت رئیس جمهور آمریکا  را با قراردادن گمرکاتی روی محصولات مرتبط با حامیان وی تحت فشار قرار دهند.

به نوشته روزنامه “فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ”، لیستی که اتحادیه اروپا برای این منظور در نظر گرفته است از دوران مناقشات تجاری با ایالات متحده تحت ریاست جمهوری جرج بوش بوده است که بروز شده است. اینکه اتحادیه اروپا روی تعرفه های بخش فولاد با اقدامات گمرکی متقابل در عرصه های کاملا اقتصادی واکنش نشان می دهد با قواعد سازمان تجارت جهانی منطبق است.

وزیر تجارت آمریکا به رئیس جمهور خود کاهش واردات فولاد و آلومینیم را توصیه کرده است. وی به عنوان یکی از گزینه های پیشنهادی برای این منظور توصیه کرده است که سهم واردات را برای همه کشورهای وارد کننده تعیین کنیم.

اخیرا با توجه به سیاست های اقتصاد حمایتی ترامپ بسیاری کارشناسان و سیاستمداران درباره وقوع یک جنگ تجاری هشدار می دهند.

رئیس بزرگترین فراکسیون ( حزب مردم) در پارلمان اروپا چتدی پیش به ترامپ درباره عواقب یک جنگ تجاری با اروپا هشدار داد.

وبر در این باره اظهار داشت که ما می خواهیم از یک جنگ تجاری بین آمریکا و اروپا جلوگیری کنیم. چنین رویارویی به همه ما آسیب می رساند. اما رئیس جمهور آمریکا باید بداند که اروپا اراده و امکانات لازم را در اختیار دارد تا روی محدودیت های تجاری احتمالی ترامپ به صورت مناسب واکنش نشان دهد. ما در حالت تدافعی قرار داریم و ساده نیستیم.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا چندی پیش در اظهاراتی گفته است ما با اتحادیه اروپا  خیلی مشکل داریم، آنها می‌توانند به راحتی بدون دادن مالیات و یا با مالیات‌های بسیار کم کالاهایشان را به آمریکا صادر کنند. اتحادیه اروپا با آمریکا ناعادلانه رفتار می‌کند و این مساله در نهایت به خودشان آسیب خواهد زد.

به اعتقاد ناظران سیاسی، با توجه به این که اتحادیه اروپا با مشکلات مربوط به برگزیت و خروج بریتانیا از این اتحادیه درگیر است، بروز جنگ تجاری با آمریکا می‌تواند اتحادیه را در شرایط بسیار دشواری قرار دهد، به ویژه این که اتحادیه اروپا در مسایل امنیتی نیز همکاری‌ گسترده ای با آمریکا دارد و این بر وابستگی اتحادیه به آمریکا می‌افزاید.