استراتژی آمریکا در افغانستان بیش از امید ایجاد نگرانی می‌کند – شینهوا

عمومی

 

درحالی که چند ماه از اعلام استراتژی جدید آمریکا در افغانستان می‌گذرد، «شینهوا» وضعیت امنیتی افغانستان و دستاوردهای این استراتژی را مورد بررسی قرار داده است

به نقل از «شینهوا»، چند ماه از اعلام استراتژی ترامپ در قبال افغانستان و جنوب آسیا می‌گذرد و هزاران نظامی خارجی نیز مشغول «جنگ علیه تروریسم» هستند، اما پس از 16 سال حضور نظامیان خارجی مشکلات امنیتی همچنان بزرگترین چالش پیش روی دولت افغانستان است.

ترامپ چند ماه پیش برای پیروزی در طولانی‌ترین و پر هزینه‌ترین جنگ تاریخ آمریکا که آن را از بوش و اوباما به ارث برده است، در ماه آگوست سال جاری استراتژی را برای «پیروزی» در جنگ افغانستان اعلام کرد.

رئیس جمهور آمریکا در این استراتژی بحث‌برانگیز علاوه بر تشدید فشار بر طالبان و دیگر گروه‌های مسلح مخالف دولت افغانستان مدعی شد واشنگتن فشار بیشتری را بر کشورهای حامی مخالفان مسلح دولت کابل اعمال خواهد کرد.

پس از آن نیز ترامپ برای تقویت نیروهای امنیتی افغان شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان را از 11 هزار به 15 هزار افزایش داد.

از سوی نیز دیگر کشورهای عضو سازمان ناتو نیز متعهد شده‌اند تا برای ایجاد امنیت در افغانستان نظامیان بیشتری را به این کشور اعزام کنند.

با این حال افزایش حملات هوایی در این کشور نگرانی سازمان‌های حقوق بشری از جمله دیدبان حقوق بشر را از احتمال افزایش تلفات غیرنظامیان در این حملات را در پی داشته است.

واکنش‌های منطقه‌ای

در حالی که دولت افغانستان از استراتژی واشنگتن استقبال کرده است، همسایگان نزدیک این کشور و قدرت‌های منطقه‌ای از آن حمایت نکرده‌اند.

بسیاری از افغان‌ها از جمله حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان این استراتژی را اشتباه دانسته و اعلام کرده‌اند که این رویکرد باعث شعله‌ورتر شدن جنگ افغانستان خواهد شد.

کرزی که پس از سرنگونی رژیم طالبان در سال 2001 به مدت 13 سال رهبری افغانستان را به عهده داشت هشدار داده که استراتژی آمریکا سبب کاهش همکاری‌های بین‌المللی برای برقراری صلح در افغانستان خواهد شد.

چین که از حامیان روند صلح در افغانستان است علاوه بر قدردانی از مشارکت اسلام‌آباد در مبارزه علیه تروریسم ابراز امیدواری کرده که استراتژی واشنگتن به صلح پایدار و ثبات در افغانستان منجر شود.

با این حال روسیه از ادامه بحران افغانستان و افزایش درگیری‌ها در این کشور ابراز نگرانی کرده و به این دلیل نیز درباره این استراتژی ابراز تردید کرده است.

از سوی دیگر طالبان نیز در واکنشی شدید ضمن محکوم کردن استراتژی ترامپ در افغانستان به علت جنگ افروزی تاکید کرده که «مقاومت» را افزایش خواهد داد.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان اظهار داشت: اگر دولت آمریکا به «اشغال» افغانستان ادامه دهد جنگجویان طالبان این کشور را به قبرستان نظامیان آمریکایی تبدیل خواهند کرد.

آیا این استراتژی دستاوردی داشته است؟

از زمان اعلام استراتژی آمریکا برای افغانستان و افزایش فشارها بر مخالفان مسلح دولت افغانستان در کنار چندین هزار نفر از مردم افغانستان از جمله غیرنظامیان چند نفر از اعضای ارشد طالبان، داعش و القاعده نیز کشته شدند.

ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان نیز اخیرا اعلام کردبا طالبان با افزایش فشارها قادر به پیروزی نخواهد شد.

وی تصریح کرد طالبان تنها سه گزینه پیش روی خود دارند؛ یا به روند صلح ملحق شده، یا منزوی شوند و یا کشته شوند.

«عتیق‌الله امرخیل» ژنرال بازنشسته افغان و کارشناس مسائل نظامی و سیاسی به شینهوا گفت: برای همه بسیار واضح است که درگیری‌ها و مناقشه‌ها از زمان اعلام استراتژی جدید افزایش یافته است اما هنوز نتایج سازنده از جمله آوردن طالبان بر سر میز مذاکره حاصل نشده است.

به گفته این کارشناس بسیاری از مردم افغانستان بر این باورند که مخالفت بسیاری از قدرت‌های منطقه با استراتژی آمریکا برای افغانستان به چند قطبی شدن در منطقه خواهد شد که در نهایت ممکن است  بحران کنونی افغانستان را تشدید کند.