درمان زانو درد، بدون مسکن! ـ کاملیا تجریشی

عمومی

امان از زانودرد، این جمله‌ را بارها و بارها از زبان افراد مسن می‌شنویم. زانودرد یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند و روزانه، برای تسکین دردهای ناشی از زانودرد، مقدار زیادی مسکن می‌خورند

در خيلي از موارد، استفاده از مسكن ضرورتي ندارد و مي‌توان با شيوه‌هاي ديگري اين دردها را تسكين داد. «دكتر فرهاد علي‌همتي» متخصص كايروپراكتيك از دانشگاه كليولند (Cleveland) آمريكا، درباره‌ي درمان زانودرد مي‌گويد.

  • به‌طورکلی علت به وجود آمدن مشكلات زانو و درد در اين ناحيه، بيشتر به چه مواردي برمي‌گردد؟

بيشتر زانودردهايي كه افراد به آن مبتلا مي‌شوند، علت فيزيكي دارند و ابتلا به زانودردهايي با علت پاتولوژي (Pathology -آسيب‌شناسي) مثل شكستن استخوان زانو، تومور و… خيلي كمتر اتفاق مي‌افتند. زماني كه بنا بر هر دليل زانو تحت‌فشار قرار بگيرد، اين مسئله باعث مي‌شود كه زانو آسيب ببيند. به‌مرورزمان، فشار واردشده به‌زانو، باعث آسيب و تخريب آن خواهد شد. برخي از عادت‌هاي افراد مي‌تواند منجر به آسيب رسيدن به ‌زانو شود. براي مثال، آن دسته از افرادي كه عادت دارند براي مدت طولاني روي زانوي خود بنشينند، به‌مرورزمان، باعث آسيب رسيدن به اين بخش از بدن خواهند شد. همچنين مشكلات زانو مي‌تواند منشأ غیرمستقیم داشته باشد، بدين معني كه در ستون فقرات، لگن يا كمر مشكلاتي به وجود بيايد كه اين مسئله باعث ابتلا به زانودرد شود.

  • آيا استفاده از مسكن‌ها تأثیری در درمان زانودرد دارد؟

مسكن‌ها عملاً كار چنداني براي درمان بيمار انجام نمي‌دهند و تنها به‌صورت موقتي، درد بيمار را تسكين مي‌دهند و مشكل همچنان به قوت خود در بدن باقي است و تنها در شرايطي كه درد بيمار آن‌قدر شديد باشد كه زندگي عادي بيمار را مختل كند، مسكن‌ها بايد تجويز شوند.

  • آيا چاقي و اضافه‌وزن جزو عوامل ابتلا به مشكلات زانو محسوب مي‌شود؟

چاقي و اضافه‌وزن، مي‌تواند فشار زيادي را به ‌زانو وارد كند ولي اغلب مشكلات زانو در درازمدت ایجاد شده‌اند و به‌صورت مزمن هستند، در نتيجه چاقي و اضافه‌وزن، علت اصلي ابتلا به مشكلات زانو محسوب نمي‌شود و تنها باعث تشديد آن خواهد شد.

  • آيا در صورت ابتلا به زانودرد، افراد بايد به پزشك متخصص مراجعه كنند؟

افراد بايد با مشاهده‌ي هرگونه مشكل در زانو، براي بررسي علت به وجود آورنده‌ي مشكل، به پزشك مربوطه مراجعه كنند. مشكلات زانو به‌ویژه درد در اين ناحيه را نبايد ناديده گرفت.

  • متخصص كايروپراكتيك چطور اقدام به درمان مشكل زانوي بيمار مي‌كند؟

متخصص كايروپراكتيك با تكنيك‌هاي درماني خاص، اقدام به تنظيم ستون فقرات بيمار مي‌كند و به‌نوعی فشار را از روي لگن و زانوي بيمار برمي‌دارد، با انجام اين كار و به‌مرورزمان، بدن شروع به ترميم خود مي‌كند. يكي ديگر از كارهايي كه كايروپراكتيك انجام مي‌دهد آموزش مراقبت از بدن به بيمار است. چون بسياري از آسيب‌‌هايي كه به بدن وارد مي‌شود، ناشي از عدم مراقبت از بدن است.

  • مراقبت از زانوها بايد از چه سني شروع شود؟

مراقبت از زانو بايد از دوران كودكي شروع شود، چون بسياري از آسيب‌هايي كه به‌ زانو وارد مي‌شود در طول مدت‌زمان طولاني به وجود مي‌آيد. اصلاح سبك زندگي بايد از همان زمان كودكي باشد تا بدن به‌مرورزمان دچار مشكلات جدي نشود.

  • آيا در شرايطي كه زانو دچار مشكلات جدي مثل آرتروز يا رماتيسم شده باشد هم مي‌توان از كايروپراكتيك كمك گرفت؟

مي‌توان از تكنيك‌هاي كايروپراكتيك براي كاهش درد ناشي از اين بيماري‌ها كمك گرفت ولي احتمال درمان با كايروپراكتيك در اين نوع از مشكلات زانو، ضعيف است.

  • معمولاً افراد براي درمان مشكلات زانو، بايد چند جلسه به متخصص كايروپراكتيك مراجعه كنند؟

اين مسئله، از فردي به فرد ديگر متفاوت است ولي به‌طورکلی، يك دوره‌ي درماني، بين 10 تا 15 جلسه است. چنانچه در جلسات اول، تغييرات مثبتي در وضعيت بيمار ايجاد شود، درمان ادامه پيدا مي‌كند ولي در شرايطي كه بهبود براي فرد ايجاد نشود، به متخصصين ديگري ارجاع داده خواهد شد. معمولاً آب‌درمانی، فيزيوتراپي و ورزش‌هاي خاص در كنار كايروپراكتيك به بيمار توصيه مي‌شود. گاهي با توجه به شرايط بيمار، ممكن است تغييراتي در تغذيه فرد نيز در نظر گرفته شود.

  • آن دسته از افرادي كه در زانويشان پلاتين وجود دارد هم مي‌توانند از كايروپراكتيك براي كاهش درد زانو كمك بگيرند؟

تكنيك‌هاي درماني كايروپراكتيك براي آن دسته از افرادي كه در زانويشان پلاتين يا جسم خارجي وجود دارد، انجام نمي‌شود، چون انجام اين كار مي‌تواند باعث صدمه به ‌زانوی فرد شود.

  • اين مسئله در رابطه با مبتلايان به پوكي استخوان نيز مصداق دارد؟

درمان از طريق كايروپراكتيك براي افرادي كه به پوكي استخوان مبتلا هستند به وضعيت بيمار و نظر پزشك بستگي دارد و چنانچه پزشك تشخيص بدهد كه كايروپراكتيك، آسيب به همراه دارد، از انجام اين كار پرهيز مي‌شود.

  • به‌عنوان سؤال آخر، آيا اين احتمال وجود دارد كه براي درمان بيمار، به‌جای كمك گرفتن از كايروپراكتيك، به فردي كه دچار مشكلات زانوست، جراحي پيشنهاد شود؟

تشخيص نوع درمان با پزشك متخصص است و در برخي موارد به دليل آسيب‌ها و صدمات جدي به‌زانو، بايد حتماً جراحي انجام شود. تمامي شيوه‌هاي درماني براي كمك به بيمار هستند و اينكه هر فرد چطور درمان شود، به وضعيت جسمي او بستگي دارد.