سالانه ۷۱۰۰ کودک، قربانی سلاح گرم در آمریکا

عمومی

تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا از مدرسه‌ای ابتدایی مانند سندی هوک گرفته تا دانشگاهی مثل پلی‌تکنیک ویرجینیا را همه به‌عنوان حوادثی تلخ به یاد دارند

يك تحقيق جديد اما نشان داده قربانيان اين تيراندازي‌ها فقط بخشي از تلفات قانون آزادي مالكيت سلاح در اين كشور به‌حساب مي‌آيند و سالانه حدود ۱۳۰۰ كودك زير ۱۷ سال بر اثر جراحات مرتبط با تيراندازي در اين كشور كشته مي‌شوند.براساس تحقيقي كه مركز كنترل و پيشگيري بيماري‌هاي آمريكا (سي‌دي‌سي) انجام داده هر سال ۵۸۰۰ كودك با اصابت گلوله به‌شدت زخمي و به بيمارستان منتقل مي‌شوند.

يك حساب و كتاب ساده نشان مي‌دهد كه بر اين اساس در كشور توسعه‌يافته‌اي مانند آمريكا روزي حدود ۲۰ كودك با شليك گلوله از سلاح‌هاي شخصي مردم اين كشور كشته يا زخمي مي‌شوند. بر اين اساس كشته شدن با سلاح گرم پس از تصادفات رانندگي دومين عامل مرگ‌ومير كودكان در آمريكا به‌حساب مي‌آيد. به‌عبارت ديگر از هر ۱۰ مورد مرگ كودكان آمريكايي يكي بر اثر اصابت گلوله است.

بر خلاف تصور برخي اين تلفات به‌خاطر حادثه و اتفاق در استفاده از سلاح توسط كودكان نيست و بخش عمده تلفات عمدي است. بيش از نيمي از اين آمار مربوط به قتل است، ۳۸ درصد توسط پليس خودكشي با اسلحه تشخيص داده شده و حوادث اتفاقي و در هنگام بازي با اسلحه ۶ درصد از قربانيان سلاح گرم را در آمريكا تشكيل مي‌دهند.

  • احتمال ۱۰ برابري مرگ كودكان سياهپوستآمار خودكشي با سلاح گرم ميان كودكان از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ حدود ۶۰ درصد افزايش پيدا كرده و از ۳۲۵ مورد به ۵۳۲ مورد رسيده است. اين مطالعه نشان مي‌دهد احتمال خودكشي در شرايط همراه با استرس يا مشكلات در روابط با دوستان و اعضاي خانواده بيش از شرايط ديگر است. به گفته كارشناسان آمريكا با يك معضل منحصر به فرد مواجه است و در واقع بيش از ۹۱ درصد كودكان زير ۱۴ سال كه در ۲۳ كشور پردرآمد جهان به ضرب‌گلوله كشته شده‌اند در آمريكا بوده‌اند. در ساير كشورهاي توسعه يافته كودكان به ندرت بر اثر شليك گلوله زخمي يا كشته مي‌شوند.
  • براساس تحقيق صورت گرفته نوجوانان، كودكان پسر و سياهپوست‌ها بيشترين گروه‌هاي در معرض خطر سلاح گرم هستند. در اين ميان اما آمار نشان مي‌دهد كه احتمال مرگ كودكان سياهپوست بر اثر شليك گلوله ۱۰ برابر بقيه گروه‌هاست.
  • اتفاق‌هاي مرگبار عادياكنون دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور جديد آمريكا كه حمايت لابي‌هاي حامي فروش و مالكيت سلاح را در زمان انتخابات به همراه داشت عقيده‌اي به تلاش براي تغيير اين قوانين ندارد. آمريكايي‌ها نسبت به جمعيت خود بيشتر از هر كشور ديگري سلاح در اختيار دارند. قانون اساسي ايالات متحده مالكيت اسلحه را به رسميت مي‌شناسد. 
  • حدود ۳۱۰ ميليون سلاح شخصي در اختيار شهروندان آمريكايي است و قوانين نيمي از ايالت‌ها به مالكان سلاح‌هاي گرم اجازه مي‌دهد كه آنها را در اماكن عمومي حمل كنند. هر كدام از اين ميليون‌ها سلاح كه در خانه‌هاي آمريكا جاخوش كرده مي‌توانند يك حادثه مرگبار و تلخ را رقم بزنند. در ميان كشورهاي سازمان توسعه و همكاري اقتصادي آمريكا بعد از مكزيك بيشترين آمار قتل را دارد. آمريكا مسئول ۸۰ درصد مرگ‌و ميرها به وسيله اسلحه در ۲۳ كشور ثروتمند جهان است و در اين كشور هر دقيقه ۱۰ قبضه اسلحه فروخته مي‌شود.همشهری
  • «ديگر فقط دعا و ابراز همدردي فايده ندارد.اين انتخاب سياسي است كه ما انجام داده‌ايم تا اين تيراندازي‌ها هر چند وقت يك‌بار به‌صورت عادي رخ دهد.»؛اين جمله را باراك اوباما كه تلاش بسياري براي تغيير قوانين مالكيت سلاح داشت در آخرين هفته‌هاي حضورش در كاخ سفيد خطاب به مخالفانش گفت. اوباما بارها بزرگ‌ترين ناكامي و شكست دوران رياست‌جمهوري‌اش را ناتواني در تغيير قوانين مالكيت سلاح خوانده بود.