انجمن فرهنگی میهن وتجلیل از نوروز باستان و سال 1395 خورشیدی

عمومی

بهار که پس از سپری شدن فصل سرما رایحه اش روان موجودات را طراوت و تازگی خاصی میبخشد, فصلیست که ذیروح تجدید حیات نموده و برای بقا, رشد و نموی خویش به سعی, تلاش وبمبارزه میپردازد 

بهار یا دوره نورستگی موجودات که آغازش با اول نوروز باستان مصادف است, خوشایند ترین زمانیست که فرش سبز طبیعت با گلهای رنگین و چهچه پرندگان بویژه پرستو های مهاجر, محیط ماحول را آنقدر دوستداشتنی و گورا می نمایاند که انسان بیشترین لذت را ازآن به بهره میگیرد.

رسوم و عنعنات پسندیده و ایام خوشآیند درین فصل پربرکت که بنامهای مختلفی چون سیزده بدر یا محیط سبز, روز دهقان وغیره مسما شده اند, گزینه های متنوعی از داشته های فرهنگی یک جامعه را به تمثیل میکشا ند.

از تزئین و نظافت منزل, پوشیدن لباسهای نو گرفته تا تهیه غذاهای لذیذ چون سمنک که بعنوان غذای دلیکاتس شناخته شده است, و نوشید نیهای خوشگواری چون هفت سین یا هفت میوه, کلوچه باب و تنقلات همه وهمه خوان پر برکت هر خانواده را چه بصورت انفرادی و یا در کل در اجتماع, چهره جدید و زینت دیگری میبخشد

درین برهه یادی از گذشتگان, عیادت از بیماران و دید و بازدید از اقارب و دوستان, خود زمینه ای را برای حفظ و رشد کلتور پسندیده و انتقال آن از نسلی به نسلی فراهم میگرداند, بویژه در دیار غربت و مهاجرت برای آینده سازان جامعه.

بدین ملحوظ و با درنظرداشت همچو فضایل, انجمن فرهنگی میهن در روز اول نوروز که همزمان مصادف به نخستین روز سال میباشد, محفلی را در یکی از رستورانت های شهر برگزار نمود که تعدادی از هموطنان مان در آن اشتراک ورزیده بودند.

طبق معمول پیشبرنده برنامه این جشنواره, محترم احمد ضیاء نوری, نطاق رادیو میهن, ضمن تبریکی و آرزوی خوشیهای بیشتر, حلول نوروز و سال نو را به همشهریان خیرمقدم گفته, پیرامون پیشینه نوروز باستان توضیحاتی را ارائه نمود که مورد دلچسپی دوستان, بخصوص جوانان و نو جوانان واقع شد.

سپس از نام هیئت مدیره انجمن, محترم انجنیر فرین محسنیان, رئیس این نهاد اجتماعی, فرارسیدن دو جشنی را که نمایانگر هویت کهن ما بوده و در یک تاریخ گنجانیده شده, یعنی نوروز باستان و سال نو خورشیدی را با ارمغان آوری خوشیها و موفقیت های مزید, به دوستان مبارکباد گفته, پیروزیهای فراوانی را در تمام شئوون زندگی, بخصوص تامین صلح و آرامش دائمی در جهان و علی الخصوص در کشور ما افغانستان برای همدیاران متمنی گردید

IMG_7250

پس از آن دوستان بدور سفره رنگین نوروزی که سمبول کوچکی از خوان بزرگ و پر فیض خانواده ها بشمار می آید جمع آمده و با روشن کردن شمع ها به تناول غذا های متنوع و لذیذ پرداختند

IMG_7238

موسیقی که غذای روحی اش محسوب میدارند, بمثابه دسر پس از غذا, و شنیدن آهنگهای شاد که گوشها را نوازش میداد, با پا کوبیدنهای جوانان, صحبت های محبت آمیز عزیزان اشتراک کننده, خرسندی این جشنواره را دو بالا ساخته بود

IMG_7246

شایان تذکر است که سالروز مدور, 40 سالگی, یکی از فعالان انجمن, محترم احمد ضیاء نوری, نطاق ورزیده رادیو میهن نیز با همین تاریخ یعنی اول نوروز باستان مطابقت داشت که این جشنواره از جانب هیئت رهبری انجمن میهن تهنیت باد گفته شد. ( پیام تبریکی بصورت جداگانه به نشر میرسد)

IMG_7247

پایان محفل را عکسبرداریهای دستجمعی یاد گاری که حکایت از همدلی, صفا و صمیمیت دوستان مینمود, آغاز مسرت بخش و خوبی برای عزیزان هموطن درین جشن نوروزی و شروع سال نو خورشیدی بحساب می آمد.

این شب نشینی که از ساعت چهار عصر آغاز یافته بود, ساعت یازده شب در فضای پر از حرارت و گرمجوشی خاتمه یافت.

گزارشگر انجمن فرهنگی میهن

اول حمل 1395 برابر به 20 مارچ 2016 ترسائی

گتنبرگ ـ سویدن

§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§

پیام تبریکیه هیئت مدیره انجمن فرهنگی میهن

بمناسبت چهارمین دهه مدور و پر بار پا گذاری بعرصه وجود

محترم سید احمد ضیاء نوری

زهی سعــادت مردی که اول نوروز         بــرای بار نخست چشم بر جـــهان بگشود

 

نهـــاد نام, ضیــاء را کــه احمدش همــراست

پس از ضیاست, که نوری براش ترانه سرود

 

در و دریچه و کاشانه اش منور گشت         هزار بــــار بـــراو رحمت و نـــثار درود

IMG_7260

 

ضیاء جان عزیز نوری! 

سالروز چهارمین دهه مدور زندگی را که مصادف به دو تاریخ درخشان, نخستین روز نوروز باستان و اول سال 1395 خورشیدیست از صمیم قلب برایت تبریک و تهنیت میگوئیم.

زندگی سرشار, توام با سرور و شادمانی, تحولات شگرف موفقیت آمیز در عرصه روشنگری, ترقیخواهی ومبارزه بخاطر تامین عدالت اجتماعی در درازای زیست یک سده ئی ات در محور خانواده گرامی و بسر رسانیدن رسالت تربیه فرزندان  برومند, نوه های شیرین و سایر نوباوگانیکه در گستره حیات اسم خانوادگی شما را زیب و زینت خاصی میبخشند, با سلامتی و تندرستی کامل برایت آرزو برده, امیال و خواسته های قلبی ات را بر آورده میخواهیم.

 

ضیای ارجمند!

همانند حلول بهار هستی که آغازش با سالروز تولدت وفق پیدا کرده است, زندگی را همیشه برایت شگوفا, پر ثمر و سر سبز خواسته, نامت را چون انسان خدمتگزار جامعه, مهذب, مهربان و با تمکین در سر لوحه روزگار برجسته میخواهیم.

نوری عزیز!

خدمات اجتماعیت بعنوان عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی میهن و نطاق رادیو میهن در گستره سال دوازدهم در انجمن میهن هرگز از خاطرات مجتمع همدیاران درین نهاد زدوده نخواهد شد و بمثابه یادگاری در افکار این دوستان جاودانی خواهد ماند.

 

ما باورمندیم که با قامت استوار, عزم راسخ و اراده آهنین در کنار دوستانت در محور این نهاد بازهم مصدر خدمات شایانی گردیده و هرچه ژرفتر در قلوب همدیارانت جا خواهد گرفت

در فرجام با تجدید تهنیات, عمر طولانی, تندرستی کامل, پیروزیهای مزید و خوشیهای بی پایان همواره بدرقه راهت باد!

هیئت مدیره انجمن فرهنگی میهن

یکشنبه اول حمل 1395خورشیدی مطابق 20 مارچ  2016 ترسائی

گتنبرگ ـ سویدن

2016

§§§§§

فوتو های یادگاری ضیآنوری با دوستانش

IMG_7280