جنبش وجنرال دوستم درمسيريک توطيه بزرگ محترم ـ (استاد – صباح)

عمومی

 

جنرال دوستم

 من تنها اوزبيك نيستم بلكه هزاره،پشتون وتاجيكم همچنان پشهٓ نورستانى وتمام اقوام ساكن در كشورمن مانع كننده پروژه داعش درشمال كشور هستم

1

به همين دليل است كه پلان ترور من ازخارج وداخل كشور طرح ريزى ميشود وهمچنان دوست و دشمن هاى سياسي من را توسط پول وقدرت خريدارى ميكنند ولى اينرا نميدانند جاييكه مسٓله ملت ومردم باشد من از هيچ نوع فدا كارى دريغ نميكنم و به جز از خداوند منان از هيچ قدرتى داخلى وخارجى حراس ندارم.

موقف جنبش درقبال دولت

2

تدوير جرگه قومى متشكل از بزرگان، سياسيون، روشنفكران، علماى دين، نمايندگان زنان، جوانان و متباقى أقشار مختلف مردم ولايات شمال و شمالشرق عنقريب در شهر شبرغان بخاطر ادامه ويا سلب حمايت و اعتماد ازاشرف غنى و حكومت مركزى داير ميگردد . درين جرگه در ضمن سلب حمايت و اعتماد از رئيس جمهور و حكومت مركزى تغيير نظام به فدرالى ويا اعلان خود مختارى ولايات حوزه شمال و شمالشرق مورد بحث قرار خواهد گرفت. در چند روز گذشته روساى جمهور و نمايندگان كشورهاى دوست از جمله ولاديمير پوتين رئيس جمهور فدراتيف روسيه، رجب طيب ايردوغان رئيس جمهور تركيه، امام على رحمن رئيس جمهور تاجيكستان، شوكت ميرضيايف رئيس جمهور ازبيكستان، قربان قلى بيردى محمدف رئيس جمهور تركمانستان، نور سلطان نظربايف رئيس جمهور قزاقستان و نمايندگان جمهورى اسلامى ايران، جمهورى خلق چين و كشور هند با تماس هاى جداگانه با جنرال دوستم ابراز همكارى و حمايت از روند مردمى و پشتيبانى سياسى و اقتصادى بخاطر ثبات و امنيت و مبارزه با گروه هاى تروريستى را نمودند .همچنان تعداد كثيرى از جنرالان قواى مسلح، روشنفكران و تحصليكردگان مقيم در خارج از كشور درين جرگه حضور خواهند يافت .موقف رسمى و فراخوان عمومى در چند روز آينده توسط جنرال دوستم شخصاً اعلان ميگردد.

واکنش جنبش ملي اسلامي به گزارش مغرضانه واشنگتن پست

3 پست معاونیت اول بسان ریاست اجرائیه تحفه و سوغاتی امریکا و کشور های غربی و همچنان ارگ نشینان حلقه بگوش نیست. که هروقت خواسته باشند تقدیم کنند و یا هم واپس بستاند. جنرال دوستم و پست معاونیت اول ریاست جمهوری اا ثمره ی مبارزات چهل ساله و خون بهای صدها هزار جوان و شهیدان به خاک خفته و رای پاک ملت بزرگ و با وقار افغانستان است. خاطر نشان باید کرد که: حذف جنرال دوستم حذف ملت عظیم افغانستان و حذف ملت حذف حکومت افغانستان خواهد بود بلی! مبالغه نبوده و نیست بل یک واقعیت ایست که باید امریکاو کشور های غربی و ارگ نشینان حلقه بگوش ناگذیر بپذیرند..در غیرآن…ما نباشیم شمایان نیز نمی باشید.

جنرال دوستم ازبزرگترين پروژه پرده برداشت

4

جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری از برنامه گروه داعش برای استقرار در ولایت های شمالی خبر داد.

دوستم که در پی افزایش نا امنی ها به ولایت فاریاب در شمال سفرکرده بود، از احتمال استقرار حدود ۷۵۰۰ تن از نیروهای داعش در ولایت های بدخشان در شمال شرق و بادغیس در شمال غرب خبر داده و گفته که این تعداد از نیروهای داعش، افرادي ازکشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، روسیه و چچن هستند که می خواهند از بهار سال آینده در شمال افغانستان مستقر شوند. از چندین منبع این گزارش ها را دریافت کرده و به نیروهای امنیتی دستور داده شده تا از مستقر شدن داعش در شمال جلوگیری شود. وي افزود که این عناصر داعش از اتباع کشورهای «چچن»، «ازبکستان» و «تاجیکستان» هستند. حلقه هائی از داخل و خارج کشور تلاش می کنند تا این افراد وابسته به داعش به مرزهای شمالی افغانستان منتقل شوند.

چرا جنرال دوستم را حذف مي کنند ؟؟؟

5

معاون رئیس جمهوری چندين بار برای بازپس گیری شهرقندوزاعلام آمادگي نمود وبه مردم اطمينان داد که به داد آنان مي رسد.اما هرباراشرف غنی با عزیمت وی به قندوز مخالفت کرد. جنرال دوستم همچنین در یک پیام ویدئویی که از شبکه های تلویزیونی پخش شد، گفت که اگر حادثه غیرمترقبه ای رخ ندهد، تا پاکسازی کامل قندوز به کابل باز نخواهد گشت. معاون اول رئیس جمهوری علت سقوط مناطق در شمال کشور بدست طالبان را ناشی از معامله با طالبان عنوان کرده و گفته بود که آنراافشا خواهد کرد. رسانه ها بارها گزارش هایی از انتقال افراد ناشناس و مشکوک توسط هلکوپترهای خارجی در مناطق ناامن و تحت کنترول مخالفان دولت در شمال منتشر کرده اند.

ايشچي سناريوي يک توطيه

6

از آنجايي که اين سناريو براي کثيري از مردم افغانستان قابل باور نيست، تلويزيون طلوع گام هاي ديگري برداشت و اعلام کرد که ايشچي براي معاينه به بگرام مي رود تا تجاوز دوستم بر او آشکار و مشخص شود، کساني که اين معاينه را انجام مي دهند نيروهاي امريکايي مستقر در بگرام هستند.!

اين جا پرده ديگر از اين سناريو آغاز مي شود بسياري از خود مي پرسند که امريکايي ها در کجاي اين پروژه قرار دارند؟ به ظاهر اين گونه معلوم مي شود که امريکايي ها براي حقوق بشر در اين پروژه حضور يافته اند و مي خواهند ناقضان به اصطلاح حقوق بشر را به جزاي عمل شان برسانند؟

حقوق بشروسيله يست براي نيرنگ ودسيسه

7

اما واقعيت چيزي ديگري است، تاريخ نشان داده است تا وقتي منافع امريکايي ايجاب نکند آن کشور هيچگاه براي حقوق بشر تره هم خورد نمي کند. اگر امريکايي ها طرف دار حقوق بشر بودند و ناقضان حقوق بشر را محاکمه و مجازات مي کردند، مردم فلسطين بيش از شصت سال جنايت هاي اسرائيل را تحمل نمي کردند، پس مسئله نقض حقوق بشر نيست و دل امريکايي به احمد ايشچي نسوخته است.

واقعيت آنست که با ارتباطي که طالبان با روسيه برقرار کرده اند، بعد از اين طالبان به عنوان اهرم فشار عليه روسيه نمي تواند به کار بسته شوند. حال بايد نيروي ديگري در مرزهاي روسيه و در شمال افغانستان حضور يابد تا عليه روس ها داخل عمل شود و بر آن کشور فشار وارد آورد. آن نيروها غير از گروه جنايت کار داعش نيست.

اما داعش با حضور دوستم در شمال کشور، محال است که بتواند جايگاهي براي خود بيابد. بايد دوستم حذف شود يا چنان تضعيف گردد که نتواند مانع حضور داعش در شمال قرار گيرد؛ اما چگونه؟.

غربي ها ناجي حقوق بشرودموکراسي درافغانستان

8

نام دموکراسی، آزادی، پیشرفت، حقوق بشر و صلح هر روزه به گوش می رسد و میلیاردها دالر خرج شد واينان که براي نابودي طالبان آمده بودند نه تنهاطالبان ازبين نرفت بلکه انتقام طالبان را ازمردم بي گناه ، درعروسي ها، محافل مردمي ، درجاده ها وخيابانها، درزندانها ودرشفاخانه هاوقريه هاگرفتند.

اما برعکس طالبان بيشترازگذشته قدرتمند شدندو با تغذیه از مواد مخدر و فرصت طلایی فساد درکشور از جهت مالی تامین می شوند و براساس مبنای وجودی خود که همان ویرانی و هراس افکنی است، افغانستان را به نابودی می کشانند. امریکا و متحدان اروپایی کشور اگر چه با نام مبارزه با تروریزم به افغانستان لشکرکشی کرده اند اما اتحادی بس قوی با تمویل کننده تروریزم که همان پاکستان وعربستان می باشد، دارد و بازی دوگانه این کشور دلیلی است که نه طالب نابود و نه فشاری بر تمویل کنندگان آن وارد شد. دراين مدت نه تنهاطالب بلکه تروريزمي خطرناک تروبي رحم تري بنام داعش نيز بلاي جان مردم این سرزمین شده است.

تحفه ي که غربها به افغانستان اهدا کرد

فساد گسترده در تمامی بخش ها، قانون شکنی، تجارت پررونق مواد مخدر و نقض حقوق بشر در افغانستان با وجود حکومت و اردوبرقرار است و آمارها نشان می دهد: مقام نخست درتجارت مواد مخدر، مقام دوم در فساد اداری، خطرناک ترین کشور برای مادران و زنان و مرگ میر بالای کودکان وغربيها، حکومت و رییس جمهوران نه از تاریخ عبرت گرفتند و نه سنگ بنای جدید کشور را بر آبادانی گذاشتند، بلکه میراث داران دوران جنگ و نفاق بودند، با سو استفاده ازقدرت به مانند دوران جنگ های داخلی، دست به اتحادهای عجولانه برای به انزوا بردن مخالف خود، ترور و کشتار و معامله گری زدند. انتخابات پرتقلب و رسوایی های آن، کشور را برای مدتی طولانی به لبه پرتگاه سقوط برد و در این میان بسیار جنگ سالارانی که بدون محاکمه هم به قدرت رسیدند و هم وجهه اجتماعی کسب کردند و میلیون ها مردمی که در خلا عدالت و قانون، همچنان فقیر ماندند و هر روز در جنگ و ناامنی قربانی می دهند. قوم گرایی و اختلاف، بزرگترین سمی بود که افغانستان را ویران کرد و می کند، هر چهره سیاسی که در دولت به مقام می رسد در تلاش برای ایجاد حلقه ای از هم تباران وحامیان خود است و همواره دیگری را متهم می دانند.

جلب جنرال دوستم ازجانب لوي سارنوالي

دفتر جنرال دوستم با اشاره  به ماده 69 قانون اساسی، باریکی جالبی را مطرح کرده است.

عنایت الله فرهمند، رئیس دفتر معاون اول رئیس جمهوری می‌گوید  حکم جلب از ریاست (اداره) امنیت داخلی و خارجی لوي سارنوالي مستقیما عنوانی معاون اول رئیس جمهوری صادر شده و به دست آنها رسیده ا ست.

اما رئیس دفتر معاون اول رئیس جمهوری می‌گوید قانون اساسی در مورد چگونگی رسیدگی به اتهامات علیه معاونان رئیس جمهوری خاموش است و روشنی ندارد. به اساس اجماع نظر حقوق دانان، از آنجا که معاون اول رئیس جمهوری در انتخابات و همراه با رئیس جمهوری، با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود، ماده ۶۹ قانون اساسی در مورد اتهامات علیه رئیس جمهوری، برای معاونان او نیز تطبیق می‌شود.

در ماده ۶۹ قانون اساسی افغانستان آمده: رئیس جمهوری در برابر ملت و مجلس نمایندگان مطابق به احکام این ماده مسئول می‌باشد. اتهام علیه رئیس جمهوری به ارتکاب جرایم ضد بشری، خیانت ملی یا جنایت از طرف یک ثلث کل اعضای مجلس نمایندگان تقاضا شده می‌تواند. در صورتی که این تقاضا از طرف دو ثلث کل آرای مجلس نمایندگان تأیید گردد، مجلس نمایندگان در خلال مدت یک ماه جرگه بزرگ را دایر می‌نماید. هر گاه جرگه بزرگ اتهام منسوب را به اکثریت دو ثلث آرای کل اعضا تصویب نماید، رئیس جمهوری از وظیفه منفصل و موضوع به دادگاه خاص محول می‌گردد.

پسرايشچي چه گفت؟؟؟

ﺑﮑﺘﺎﺵ ﺍﯾﺸﭽﯽ، ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺍﺣﻤﺪ ﺍﯾﺸﭽﯽ در ﮔﻔﺖ گوی با یکی از رسانهای انگلیس زبان هندی گفته است هرباریکه طلوع نیوز درباره پدرش احمد ایشچی خبر پخش کرده مبلغ2300$ دالرگرفته است درمصاحبه اخیرش مبلغ 8600$دالر پرداخته ام پسراحمد ایشچی در شکایت از رسانه افغانستان گفته است درباره پدرش هیچ رسانه بدون پول کاری نکرده است.

طب عدلی، ادعای ایشچی را غلط ثابت کرد

عظیم قویاش، عضو مشرانو جرگه و یک فرد نزدیک به جنرال دوستم میگوید که مکتوب صادر شده از سوی ریاست طب عدلی افغانستان، وقوع “تجاوز، یا لت و کوب شدید” احمد خان ایشچی از سوی معاون اول رئیس جمهور را تکذیب میکند. قویاش که به نمایندگی حزب جنبش اسلامی با تلویزیون آشنا صدای امریکا صحبت میکرد، سندی را نشان داد که به گفتۀ او، ادعای ایشچی را “یک دسیسه و یک توطیه” ثابت کرده اما “به سبب فشار ها” وزارت صحت عامه از مدت ده روز به اینسو از نشر آن امتناع ورزیده است.

طلوع وآریانا کدام اهداف راپيش مي برند؟؟؟

991

شیر احمد ته ینج عضو مجلس ازتلویزیون های طلوع و آریانا انتقاد کرد و گفت: وقيتكه طلوع نيوز برنامه فراخبر و آريانا نيوز برنامه پس از خبر كه هر دو ازبرنامه های پرببيننده است و تنها و يك جانبه تربيون شان را در اختيار يك چهره تاريخ زده يك شخص بنام اكبر باي و ادعاها و تهمت هاي يكطرفه آن قرار مي دهند اين نهايت درماندگي اين رسانه ها و تحريک میليون ها انسان به واكنش است. آيا شما دفتر خودخوانده اكبر باي به نام شوراي تُركتباران را در كدام نقطه افغانستان ديده ايد؟ آيا كسي را مي شناسيد كه عضو به اصطلاح شوراي اكبر باي باشد؟ اهانت هاي شخصي اكبر باي تنها به جنرال دوستم مقام معاون اول رياست جمهوري اسلامي افغانستان نبود بلكه عليه میليون ها انسان بود و شما براي اين اهانت زمينه فراهم كرديد و مسووليت اين اعمال ناسنجيده به دوش شما است و خطر بزرگي براي آرامش نسبي افغانستان خواهد داشت.

بهره برداري ازماجراي ايشچي

ماجراي احمد ايشچي بهترين زمينه را براي حکومت و تيم او از يک طرف و برخي منابع غربي که روسيه را رقيب جدي خود مي انگارند از سوي ديگر به وجود آورد. به قول معروف چاقوي حکومت افغانستان از يک طرف و منابع غربي از سوي ديگر دسته پيدا کرد تا به قطع ريشه هاي دوستم بپردازند.

تلويزيون طلوع، که عنوان يک رسانه ي پروژه اي نام گرفته و در بدل پول هر تبليغ غير اخلاقي را مرتکب مي شود، اين پروژه را روي دست گرفت. و باعث شد که احمد ايشچي با مظلوم نمايي به کابل بيايد و اتهام نزديکي او به طالبان به فراموشي سپرده شود و يک چهره معصوم و بي گناهي از او ترسيم گردد.

هم جناح هايي از حکومت افغانستان در رثاي او گريه کنند همه رسانه هاي غربي اشک تمساح بريزند! حال ايشچي همان آدم معصوم و بيگناهي است که توسط شخصي به نام دوستم مورد تجاوز قرار گرفته است.

مثلث اين دسيسه کيهاهستند؟؟؟

10

سناريو تلويزيون طلوع، مقام هاي حکومت و مقام هاي امريکا در صف واحد قرار گرفته هر کس بر اساس منافع خود تلاش مي ورزند. تلويزيون طلوع به پوشش رسانه اي اين پروژه پرداخته و توسط اين دو نيرو پشتيباني لوژيستکي مي شود. حکومت عمده ترين منتقد رسمي – دولتي را از پيش پاي خود بر مي دارد و امريکا و غرب زمينه انتقال گروه داعش را در شمال کشور فراهم مي کند. ختم اين پروژه نيز به اين سادگي نيست، که هر چه تلويزيون طلوع گفت و حکومت از آن پشتيباني کرد مورد تاييد مردم نيز قرار گيرد. اين پروژه براي امريکا براي مقابله با روسيه از اهميت بسياري برخوردار، براي حکومت افغانستان مي تواند سودمند باشد؛ زيرا دوستم تنها کسي است که ازبک ها را توانسته است به گرد خود فراهم آورد. رفتن دوستم يا بد نامي او سبب پراکندگي ازبک ها مي شود، ديگر کسي که به عنوان حقوق اقليت ازبک بتواند قد علم کند به اين آساني نخواهد حکومتي که خود را برادر بزرگ تر ميداند خواهد توانست به آساني تصميم گير نهايي باشد. براي امريکايي ها نيز اين پروژه سود بخش است؛ زيرا مستقر کردن نيروهاي داعش در مرزهاي روسيه و درگير کردن آن کشور با داعش مي تواند سبب کندي عمل روسيه در خاک سوريه باشد که دست امريکايي ها را در شکل دادن آينده سوريه بازتر مي کند.

کشورهای مشترک المنافع وتوطيه برعليه جنرال دوستم

سران حکومت جمهوری فدراتیف روسیه ، اوزبیکستان ، قزاقستان و ترکمنستان طی طرح و اعلامیه ی رسمی عنوانی کابل از رئیس جمهور غنی خواسته است تا موضوع اتهام گونه احمد ایشچی بر علیه جنرال عبدالرشید دوستم را در اسرع وقت طی یک نشست بين الافغانی اختتام و حل فصل داده و از نتایج اجراات خویش نماینده گی های کور دیپلوماتیک کشور های یاد شده در کابل را اطمینان بخشند .

روسای جمهور کشور های یاد شده ضمن هشدار به کاخ ریاست جمهوری تآکید نموده است اگر به مسئله ی بی بنیاد و دور از حقایق احمد ایشچی اختتام داده نشود کشور های یاد شده با کابل قطع علاقه نموده ، غرض ایجاد و هماهنگی میان نیرو های اردو در زون شمال و برای ریشه کن شدن رژیم های داعش و طالبانی پایگاه های بزرگ نظامی خویش را در صفحات شمال و به رهبری جنرال عبدالرشید دوستم جا گزین خواهد ساخت .

غني درين جبهه گيري چه ميگويد؟؟؟

11 گفته مي شود – است که غنی پس از در یافت این خبر واکنش تند خویش را در برابر احمد ایشچی و بسته گان اوشان نشان داده و از بزرگان قومی و خاصتآ آنعده کسانیکه با پاي در میانی خویش احمد ایشچی را از قید ریاست امنیت ملی رها کرده بود خواسته است تا موضوع توطيه و پیش پاي افتاده به آدرس جنرال عبدالرشید دوستم را اختتام بخشیده و بیش از این صلابت حکومتی را در سطح جهان زیر سوال نبرند. ارگ ریاست جمهوری برای ختم بخشیدن این گزینه ی طراحی شدهء دنیای غرب و دسته های فاشیست به آدرس معاون اول رئیس جمهور از هیچ گونه اقدامات مبذولی دریغ نورزیده و برای خاموش ساختن این شعله ی ننگین و نفاقی رویکرد های تازهء را نیز در پی خواهد داشت.

اماشوراي امنيت ملي ورياست امنيت ملي درکش وگيرقراردارند وهرروزبامراجع به سفارت انگليس وقواي خارجي تافشاررابراي غني بيشتربسازند وجنرال دوستم رابه محاکمه بکشانند وبيشترازهمه سفارت انگليس درين مورد فعال است وهمکارشانرا ( حنيف اتمر) راياري مي رسانند.

تنشها چگونه شکل گرفت؟؟؟

عبدالرشید دوستم‌ معاون اول غنی طی اظهاراتی انتقادی از تمرکز قدرت در دست رئیس‌جمهور انتقاد کرد.

دلم می‌خواهد با مردم صحبت کنم،از بین توده‌ها برآمدم. بچه دهقان هستم. در یک گنبد گلی بزرگ شدم. درو کردم، کارگر بودم. چرا امروز به داد و مشکل مردم نمی توانم رسیدگی کنم؟ می‌گویند چرا به دفتر کارم نمی‌روم؟ وقتی صلاحیت کاری نداشته باشی و امضایت اعتبار نداشته باشد، در دفتر چه می‌کنی؟

رئیس جمهوری نوکمیسیون را خودش اداره می‌کند. فرمانداری، فرماندهی پولیس، همه را باید رئیس جمهور تعیین و امضا کند. این عادلانه نیست. پس ما چه کنیم؟ بر اساس قانون، ریاست کمیته امنیتی شورای وزیران مربوط به معاون اول است اما این وظیفه هم به شورای امنیت سپرده شده است. به من می‌گویند باز جلسه شورای امنیت را تو دایر کن… این همه یک بازی است.

جنرال دوستم بامردمش گفت

12

دوستم به بیان ساده، نقد خودی حکومت وحدت ملی است. نقد او از حکومت و حلقه‌ی قدرت، همواره صریح، بی‌پرده و به زبان ساده بیان می‌شود.

در تمام یک و نیم سال گذشته در شورای امنیت خواسته که به وی اجازه سرکوب مخالفان داده شود و طرح‌هایی را برای تامین امنیت پیشنهاد کرده که قبول نشده است. وی همچنین از سکوت دولت در مورد اتهاماتی که به او زده می شود، شدیدا انتقاد کرد و گفت: می گویند دوستم شمال رفت، نسل کشی می‌کند، دوستم رفت پشتون‌ها را سرکوب و ازبک‌ها را مسلح می‌کند. دوستم رفت حزب جنبش را تقویت و دیگر احزاب را سرکوب می‌کند. اینها همه توطئه است.

دوستم با تاکید به برابری و برادری اقوام افغانستان، ازکم بودن سهم مردم قوم خود (ترکتباران) در دولت به خصوص پست‌های کلیدی شکایت کرد و گفت: بسیاری‌ها می‌گویند چرا دوستم همیشه از قوم خود نام می‌برد کسی که به روستا و شهر خود کار نتواند کاری انجام دهد به افغانستان چه خواهد کرد؟ وی همچنان به اختلافات اخیر رئیس جمهوری و رئیس اجرایی اشاره کرد و به عملی شدن وعده های حکومت تاکید کرد. اگر توافق شده که لویه جرگه برگزار شود و قانون اساسی تغییر کند و حکومت صدارتی شود، باید همه این وعده ها عملی شود.

جايگاه دوستم درحکومت

13

دوستم و ادعاهایش علیه حکومت، پارادوکس حکومت‌داری در حکومت وحدت ملی را نشان می‌دهد. او که مرجع تصمیم‌گیری و صدور دستور است، خود در میدان جنگ حاضر می‌شود اما اجازه نمی‌یابد که هراس‌افگنان را سرکوب کند. فعالیت‌های دوستم، تشکیلات حکومتی حکومت وحدت ملی را نیز به چالش کشیده و بی‌معنی ثابت می‌سازد. در تشکیلات فعلی ارگ، مراجع اصلی تصمیم‌گیرنده، صلاحیت تصمیم‌گیری و اجرای آن را ندارد و در غیاب آن‌ها، حلقه‌ی تصمیم‌گیر نامرئی دیگری نیز وجود دارد. ترک کرسی معاونت از سوی دوستم، پناه بردن سرور دانش به‌عنوان معاون دوم رییس‌جمهور در پُست‌های فیسبوکی و نیز گلایه‌های احمدضیا مسعود به‌عنوان نماینده ویژه رییس‌جمهور در حکومت‌داری خوب از تعیینات افراد حکومتی از سوی حلقه‌ی رییس‌جمهوری، نشان از بیهودگی این تشکیلات است.

غني درنقش ديکتاتوردرعصردموکراسي

14 

غنی با تیوری‌پردازی‌های خود در حکومت‌داری، قدرت متمرکز را برای خود فراهم ساخته است. با محدود ساختن صلاحیت‌ها، به قدرت مهره‌های خاص خود افزوده است. بارها رییس‌جمهور و سخنگویان ارگ، تنها به صورت تیوریک از دست‌آوردهای حکومت در زمینه امنیت سخن گفته‌اند، اما در عمل شاهد سقوط و دست‌به‌دست شدن روزافزون ولسوالی‌ها و گسترش جنگ در شهرها هستیم. صلح، دومین سخن حکومت است که به‌عنوان دست‌آورد یاد می‌شود؛ اما تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته، تماما بیهوده بوده است. اکنون با رسیدن فصل سرما که فصل تجهیز و پلان‌گذاری طالبان به‌شمار می‌رود، رییس‌ امنیت ملی با طالبان در مورد صلح گفت‌وگو می‌کند و به این بهانه به‌طور غیرمستقیم در گسترش ناامنی‌ها و تقویت طالبان نقش بازی می‌کند.

استانکزی که از سوی معاون رییس‌جمهور متهم به طالب‌پروری است، در حالی با نمایندگان طالب در قطر روی موضوع صلح گفت‌وگو کرده است که عبدالله گفته که از این موضوع بی‌خبر است و یا بهتر گفته شود که در این مورد با وي مشوره صورت نگرفته است. حکومت که بر پایه توافق‌نامه سیاسی به میان آمده و بر مبنای همین توافق‌نامه می‌بایست تمامی تصامیم مهم حکومتی در مشورت با هم صورت گیرد، اکنون چنین نمی‌شود.

دوستم واتمر

15

معاون رییس‌جمهور درگذشته نیز شورای امنیت ملی و به‌خصوص مشاور این شورا را متهم به دخالت غیرقانونی در امور تصمیم‌گیری‌های حکومت کرده بود و معاون مجلس نمایندگان نیز حنیف اتمر را متهم به حمایت از گروه خاص شورشی کرده بود؛ اما در برابر هیچ کدام از این ادعاها و اتهامات، پاسخ قناعت‌بخشی از مرجع مورد اتهام، ارایه نشده است. گذشته از این، در مورد رویداد کندزوفارياب وبادغيس نیز ادعا وجود دارد که شورای امنیت مانع حملات نیروهای امنیتی علیه مواضع جنگ‌جویان طالب شده است. از تمام این ادعاها چنین بر می‌آید که حلقه‌ای در درون حکومت به‌صورت مستقیم و سیستماتیک در ناامنی‌ها در نقاط مختلف کشور دست دارد و طراح گسترش دامنه جنگ در کشور می‌باشد.

طالبان نوکران پاکستان هستند

معاون اول ریاست جمهوری می گوید : هراس افگنان طالب جز قتل ، سوختاندن قرآن و مسجد کاری ندارند اما ارتش ملی قرآن کریم را با خون خود به سر های شان نگه میدارند . وي در ولایت جوزجان وعده سپرد که فردا برای حمایت از نیرو های افغان به ولسوالی غورماچ خواهد رفت . دوستم در میان صد ها نظامی در شبرغان ، طالبان را نوکر پاکستان دانسته گفت : هراس افگنان طالب جز قتل ، سوختاندن قرآن و مسجد کاری ندارند . ما قرآن را با خون نگه میکنم اما طالبان قرآن را میسوزانند و مساجد را آتش میزنند مردم را به قتل میرسانند. معاون اول ریاست جمهوری میگوید در کنار امریکا کشورهای مشترک منافع نیز وعده حمایت از نیرو های کشور را داده اند. دوستم گفت” امریکا برای ما کمک می کند ، کشور های مشترک منافع از روسیه تا دیگر کشور های به ما وعده داده است. از منابع خبري وفيسبوکي ، آرشيف نويسنده ونشريه هاي جنبش ملي ا. ا.