نگاهي برجنبش وجنرال دوستم ( درپيوند باياوه گويي نادرنادري )(استاد – صباح)

عمومی

 

فردوسی بزرگ درمورد وطن

1 همه بنده ناب یزدان پاک همه دل پرازمهراین آب وخاک بزرگی به مردی وفرهنگ بود گدایی در این بوم وبرننگ بود کجا رفت آن دانش و هوش ما که شد مهر میهن فراموش ما که انداخت آتش در این بوستان کز آن سوخت جان و دل دوستان چه کردیم کین گونه گشتیم خوار؟ خرد را فکندیم این سان زکار نبود این چنین کشورودین ما کجا رفت آیین  دیرین ما؟ به یزدان که این کشورآباد بود همه جای مردان  آزاد  بودنه دشمن دراین بوم وبرلانه داشت نه بیگانه جایی دراین خانه داشت از آنروز دشمن بما چیره گشت که ماراروان وخردتیره گشت از آنروز این خانه ویرانه شد که نان آورش مرد بیگانه شدبه یزدان که گرما خردداشتیم کجا این سر انجام بد داشتیم بسوزد درآتش گرت جان و تن به اززندگی کردن و زیستن اگر مایه زندگی بندگی است دو صد بارمردن به از زندگی است

کشورهاي خارجي بايد بدانند

2

2 امريكايي ها بدانند جنرال دوستم، براي مردم ما ، بالاتروبالاترازاوباما و دونالد ترامپ ارزش دارد .

رؤسها بدانند محبوبيت ومقبوليت جنرال دوستم براي مردم ما چون پوتين روسيه است .

اروپاي ازخود درس بگيرند که شمال وجنرال دوستم پيمان متزلزل اتحاديه نام نهاد اروپانيست.

ايراني ها بدانند كه مردم افغانستان براي جنرال دوستم همانند خميني ارادتمند است .

کشورترکيه درک نموده است که جنرال دوستم اتا ترک قرن معاصراست.

پاکستان هوشيارباشند جنرال دوستم يکهزاربرابري قاعد اعظم با ارزش تراست. حرمت و حمايت جنرال را ملت ما براي خويش يك دَيْن و حفاظت آنرا براي خويش فرض تلقي ميكنند . جنرال دوستم همان قدر كه براي تُركتباران ارزشمند است و به اقوام ديگر نيز محبوب است . جنرال دوستم مايه نجات افغانستان بود و است. (ازديدگاه هاي مردم) .

ما ودیروز …

3

دیگی که برای ما پخته نمیشود بنیاد دیگدان را میدان میسازیم ! دیروز ما صدا بلند نمی کردیم شریک حاکمیت بودیم . دیروز ما صدا بلند نمی کردیم حق و حقوق ما مشخص بود . دیروز ما صدا بلند نمی کردیم سهم شهروندی ما را انجام داده بودیم . دیروز ما صدا بلند نمی کردیم پایهُ اساسی دولت و ملت شمرده میشدیم . دیروز ما صدا بلند نمی کردیم چونکه قانون و دولت را ساخته بودیم . دیروز ما صدا بلند نمی کردیم حیثیت و آبروی ما حفظ بود . ماوامروز

وقتیکه دیدیم حاکمیت به سوی محوری شدن رفت . وقتیکه دیدیم حاکمیت به سوی تک قومی شدن رفت . وقتیکه دیدیم حاکمیت به سوی مافیایی شدن رفت . وقتیکه دیدیم حاکمیت به سوی طالبانی شدن . داعش . قومی . سمتی. دیکتاتوری . دوگانگی. غلامی گری . بلآخره به سوی جاسوسی شدن و ابزاری برای سرکوب ملیت اوزبیک و ترکمن استفاده شد راه خودرا جدا ساختیم و علیه حکومت قرار گرفتیم و…. (منبع – همگام با جنرال دوستم)

حذف جنرال دوستم حذف حکومت

4

رئیس دفتر جنرال دوستم معاون اول رئیس جمهور در بیانیه‌ای اعلام کرد که سمت معاون اول ریاست جمهوری مانند رئیس اجرایی حکومت تحفه آمریکا نیست که هر زمانی بخواهند عزل و نصب کنند . حذف جنرال دوستم از معاون اولی ریاست جمهوری به معنی حذف ملت است که در نهایت به حذف حکومت می‌انجامد . اظهاراتش یک حقیقت است که آمریکا و کشورهای غربی و ریاست جمهوری وابسته باید قبول کنند که اگر ما نباشیم شما هم نخواهید بود .این در حالی است که برخی منابع نزدیک به معاون اول رئیس جمهور اعلام کردند که اقوام ازبک و ترک در شمال کشور در نشستی قرار است درباره حمایت یا عدم حمایت از حکومت تصمیم‌گیری کنند.

با این حال در شبکه‌های اجتماعی، برخی منابع نزدیک به «عبدالرشید دوستم» از عدم حمایت وی از دولت اشرف غنی خبر داده‌اند .این منابع اظهار داشتند که تصمیم حمایت از دولت پس از برگزاری شورای مشورتی اقوام شمال و شمال شرق درشهر «شبرغان» اتخاذ خواهد شد .همچنان گفته می‌شود که در این نشست درباره چگونگی سیستم حکومتی در شمال کشور نیز تصمیم‌هایی گرفته خواهد شد.

ترکیه اعلام کرده است

5 اگرحکومت افغانستان قادر به حل چالش های موجوده در افغانستان نباشد ، ترکیه مصمم است تا در حصه ی دفاع از موقف انتخابی معاونیت اول ریاست جمهوری که با شفاف ترین آرای اوشان تحت زعامت جنرال عبدالرشید دوستم هسته گذاری شده است ، مطابق به طرح و برنامه ریزی های کشور های شامل در پیمان آسیایی از موقف معاونیت نخست ریاست جمهوری به رهبری جنرال دوستم و در کنار اوشان بی ایستد .همچنین در مواد این اعلامیه امده است که : مناسبات نیک کاری فی مابین ترکیه و حکومت افغانستان دارایی قرابت کهن تاریخی بوده و ریشه ی این روابط حسنه را می توان از زمان فرمانروایی امیر امان الله خان ، خان های خوقند ، خان های اوزبیک تبار با مصطفی اتاترک عنوان نمود.

ازولايت جوزجان چه خبر؟؟؟

6

–   موترهای جیپ سابق دو باره با پلنگی پوشان میهن مستقر در جغرافیای جوزجان اند. – موترسایکل های تازه توزیع شده از سوی رهبر برای گارد در شهر بصورت گسترده در حال گشت و گذار اند. – موترهای هایلکس سفید با یونیفورم های پلنگی ارتش همه جا را بخود مخاطب قرار می دهد. – رنجر های زرد اردو ، سیاه رجال ، سفید پولیس ، و آبی واکنش همه یکی پی هم با حامل سربازان سنگر گشای شان در وجب وجب نقطه ی حساس جوزجان در حال جیش الاستقامت اند .

دست یاوه سرایان سخن چین تا به کهکشان های آبی آزاد باد .

جنرال دوستم کيست؟؟؟

جنرال دوستم حاصل چهل سال مبارزه ملي است ، ملت ما در بدل فداي جان پنجاه هزار شهيد و صدها هزار دست و پاي و چشم و اعضاي بدن ، صدها هزاربيوه و يتيم كمايي كرده است . چي فراز و فرود هاي را در اين مبارزه نبود كه نديديم . شايد ملت ما در جاي جاي مبارزه بهدف نرسيده باشد و اما إيجاد يك حزب مليوني قوي ، قدرتمند و تأثير گذار بنام جنبش ملي اسلامي افغانستان كه امروز بدون اشتراك ان هيچ پروسه در افغانستان مشروعيت ندارد و ظهور يك رهبرمدبر ، محبوب و جسور كه در محور آن تمام تُركتباران و ساير اقوام حلقه زده اند ، از پيروزيهاي تاريخي اش ميباشند .جنرال دوستم زنجير بي عدالتي ها را شكست و مردم ما را از محروميت به محوريت آورد . هيچ تُركتباري در سصد سال گذشته مقام دوم افغانستان را با آراي مردم بدست أورده نتوانسته بود . جنرال دوستم حالا به سمبول ملي بدل شده است .

درجرگه شمال چه واقع خواهد شد؟؟؟

7

احتمال عدم حمایت جنرال «دوستم» از دولت در نشست شورای اقوام شمال افغانستان

برخی منابع نزدیک به معاون اول رئیس جمهور افغانستان اعلام کردند که اقوام ازبک و ترک در شمال افغانستان در نشستی قرار است درباره حمایت یا عدم حمایت از حکومت وحدت ملی تصمیم‌گیری کنند.

در بیانیه آمده است که احتمال دارد این تصمیم پس برگزاری شورای مشورتی اقوام شمال و شمال شرق در شهر «شبرغان» گرفته شود. گفته می‌شود که در این نشست درباره چگونگی سیستم حکومتی در شمال افغانستان نیز تصمیم‌هایی گرفته خواهد شد.

اتهامات بدون اسناد وشواهد، چگونه مطرح شد؟؟؟

تلویزیون طلوع بخاطر دامن زدن به ماجرای احمد ایشچی و ترور شخصیت جنرال دوستم مصاحبه اختصاصی با اکبربای که خود را نماینده ترکتباران خطاب می کند، ترتیب داده بود. تلویزیون طلوع در نشر اکاذیب و جعلیاتی که از جانب اکبربای در مورد جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری بدون ارایه سند و مدرکی خاص زمزمه می شد، نقش مهم بازی کرد. جنرال دوستم ادعا دارد که میلیون ها افغانی از حساب حزب جنبش در دست اکبربای است و وی حاضر به تحویل پول ها به این حزب نشده و از آنها استفاده شخصی کرده است.

ادعای بی مورد ایشچی با انتقاد های تندی مواجه شد عالمان دینی و فعالین حقوقی که میانجی میان احمد ایشچی و ریاست عمومی امنیت ملی ولایت جوزجان بودند، انتقاد های احمد ایشچی را بی اساس خوانده تاکید دارند که احمد ایشچی در روز نخست رهای اش از بند ریاست امنیت ملی به بزرگان قوم و علمای دینی گفته بود که هیچگونه مشکلی میان وی و معاون نخست رییس جمهور وجود ندارد و اما بعد از برگشت به کابل ادعای بی اساس کرده است.

دوستم را چه زماني مي شناسيم ؟؟؟

8

قدر جنرال دوستم را زمانی خواهید دانیست که داعش مانند مردم سوریه، عراق به خانه و مال و ناموس این وطن تجاوز کند و در تمام مناطق افغانستان، گورهای دسته جمعی ایجاد کند. و زنده مردم را به آتش بزند. آن وقت خواهیم فهمید که دوستم چه کسی است و هدفش چه بود.

جنرال، باصراحت ميگويم

اما بگذارید به صراحت و روشنی بگویم خون که خداوند (ج) در رگ های من جاری ساخته خون و میراث اجداد و نیاکان من است. به جز خداوند (ج) فشار دیگری نمی تواند شانه ها و قامت استوار مرا خم کند. چیزی که من در برابر آن حرمت خواهم گذاشت صداقت، درست پیمانی، راستی و راستگوئی و وفا به عهد است. انسان ها می آیند و می روند، همه ما بازگشت کننده به سوی خداوند متعال هستیم. اما این خاطرات عدالت خواهی ها و حق طلبی ها است که در آرشیف های تاریخ باقی می ماند. حق طلبی های من و جنبش دادخواهانۀ من، باشم یا نباشم، ثبت تاریخ وطنم و تاریخ جهان خواهد شد.

جنرال ، من واستاد ي شهيد

9

با استاد شهید عبدالعلی مزاری رهبر بی بدیل مردم هزاره و از رهبران ملی افغانستان، عهدی و پیمانی بسته بودم. من به شما مردم، و به ویژه مردم قهرمان هزاره جات می گویم به آن پیمان صادق هستم. من در سالهای مقاومت از نزدیک در مناطق شما با درد ها و رنج های شما آشنا شدم. اطمینان داشته باشید، مثل استاد شهید عبدالعلی مزاری با اتکا و احترام به آن پیمان و پیمان های مشترک در دفاع از شما و در کنار شما قرار خواهم داشت. .. به فرزندان خود که در ترکیه تحصیل می کنند هدایت داده ام جوانان هزاره، اوزبیک و دیگر اقوام هر سال سالگرد شهادت آن قهرمان را تجلیل کنند. پس اجازه ندهید این دوستی بزرگ خدشه دار شود.

نقش جنرال دوستم درشمال وشمال شرق

اما فراموش نباید کرد که موجودیت جنرال دوستم مانع بزرگ برای تروریزم، القاعده وتروريزم است. به همین دلیل علیه جنرال دوستم دسیسه و توطئه میشود. همه میدانند که جنرال دوستم دیوار و سد بزرگ در برابر تهاجم تروريزم در شمال و شمال شرق افغانستان و منطقه است. طرفداران طالبان و القاعده هر بارکه صدای جنرال دوستم بلند میشود، حق و عدالت میخواهد دست به دوسیه سازی، حصار کشی و تهاجمات مختلف میزنند.

جنرال ،من ومردم وطنم

10

با من تعهداتی صورت گرفت که نقض شدند و به آن عمل نشد. من برای تحقق آن پیمان و تآمین عدالت پا فشاری خواهم کرد. دوستم مدافع صلح، آزادی، دموکراسی، حقوق بشر و عدالت است، بر کسی پوشیده نیست. به همه حال من در منزلم نشسته ام، به کسی آزار من نمی رسد. اما آزار و اذیت از جانب هیچ کسی، قدرتی و نهادی را تحمل نمیکنم. حق دفاع از خود مطابق قانون حق مشروع است. دوستان بین المللی ما هم حتمآ به این مسئله توجه مینمایند. جنرال دوستم همیشه مدافع آزادی، صلح، دموکراسی و عدالت بوده است. من کجا و قانون شکنی کجا؟…

جنرال ، من بمردم اطمينا ميدهم

اما اطمینان دارم حق و حقیقت پیروز شدنیست و تاریخ کشور، منطقه و جهان آن حق طلبی ها و مبارزات و مجاهدات دادخواهانه را فراموش نخواهند کرد. من در مقاطع مهم و سرنوشت ساز به لطف پرورگار و پشتیبانی مردمم توانسته اما برای رسیدن به عدالت تصامیم سرنوشت ساز بگیرم. بار دیگر به صراحت میگویم تحمل حق تلفی را ندارم. و اگر به حق و عدالت بی احترامی شود و ظلم دیگری بخواهند روا بدارند به یاری پروردگار و حمایت مردم، مردم را به صحنه های دادخواهی فرا خواهم خواند.

جنرال ،برهیچ انسان منصفی پوشیده نیست

11

من بسیار خوشحال بودم، جهان و دوستان بین المللی به کمک ما شتافتند. در همه عرصه های مادی، معنوی، سیاسی و نظامی دوستان آمریکائی وقتی که من در سنگر مقاومت بودم به من مراجعه کردند. من مراجعه نکرده بودم. مشغول رهبری مقاومت در پایگاه ها و سنگرهای میهن و وطن خود بودم. هر روز شهیدی یا شهدائی را با اشک و خون به خاک می سپردم. به این امید که صلح، ثبات، رفاه ملی و عدالت به وجود می آید.

جنرال ، من فکرميکردم

12

به این فکر که همه ما عضو یک خانواده و یک ملت یک سرزمین و یک جغرافیا هستیم. من خواهان عدالت، حقوق شهروندی و تساوی میان اقوام بودم. نه تبعیض طلبی، زیاده روی و زیاده خواهی، با اعتقاد به اصل احترام به حق و حقوق همۀ اقوام افغانستان. احترام به حقوق بشر، عدالت ملی و عدالت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و مدنی.

جنرال دوستم، ميگويد

ما در قرن بیست و یک زندگی میکنیم، آن زور گوئی ها از هر نوع که باشد دیگر قابل قبول نیست. به قول شاعر “آن قدح بشکست و آن ساقی نماند”.  میخواهم با روشنی به مردم قهرمان افغانستان بگویم توطئه های گوناگون علیه من صورت گرفته است، من به صراحت میگویم که من و حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان مستقلانه تصمیم میگیریم. واگر وابسته گی است، آن وابستگی مردم افغانستان است. من به سر بلندی مردم افغانستان می اندیشم، سربلندی ملتم و سر زمینم. منابع مورد استفاده : (ناگفته هاي ازجنرال دوستم) ومنابع خبري وفيسبوکي وآرشيف نويسنده .