شهکارهاي ازاشرف غني احمدزي ( بخش دوم ) استاد محترم صباح

عمومی

 

کاکا ! ميخري؟؟؟

یاد دارم يک روزي سردِي سرد می گذشت ازکوچۀ ما دوره گرد فرياد می زد

کهنه قالین می خرم توشک نووکمپل بالين مي خرم کاسه و ظرف سفالی می خرم گر نداری کوزه يي خالی می خرم اشک در چشمان پدرحلقه بست عاقبت آهی کشید بغضش شکست اول ماه است ونان درسفره نیست ای خدا شکرت ولی این زندگیست؟ بوی نان تازه هوشش برده بود ازمصيبت، مادرم هم روزه بود خواهرم چون باد به بیرون دوید گفت کاکا ! سفره خالی می خرید؟.

که ميگويد که ارگ ، غني واطرافيانش مردمان بداست؟؟؟

1

  

وطن پرست کيست؟؟؟

وطن مادردوم است، وطن خويش را فزونتر ازهرچيز گرامي داريد.

ميهن دوستي بايد مقدم برهركاروخود مختاري واستقلال پيشرو برهرانديشه باشد.

عشق ورزيدن به ميهن عبارت ازاين است كه انسان با تمام قوا،ميل داشته باشد عملي شدن آرمانهاي بشري را در آن مشاهده نمايد و به قدر قوه ي خود در راه كارياري نمايد.

عشق وعلاقه به وطن وآب و خاك مانند علاقه به پدرومادروزن و فرزند امري طبيعي است.

صميميت وعواطف واحساسات نسبت به ميهن بايد مافوق همه ي احساسات و عواطف باشد.

توفان

سر  كــــــوهي بلند آمد  سحر  باد

ز توفاني  كه مي  آمــــد  خبر داد

نهـــال   باغ  ما از ريشــــه  لرزيد

به خاك افتــاد ومرغ ازچهچه افتاد  .

استعفای جوان مردانه محترم جهاني وزیر اطلاعات و فرهنگ

در حالی که «بیماری»، دلیل استعفای وزیر اطلاعات و فرهنگ اعلام شده، «عبدالباری جهانی» در صفحه شخصی خود در فیسبوک دلایل استعفایش را نوشته است. جهانی که از سمت خود استعفا داده، در صفحه شخصی خود درفیسبوک در مورد دلایل استعفایش نوشته که “در ارگ ریاست‌جمهوری اداره موازی با وزارت اطلاعات و فرهنگ ایجاد شده بود که نه تنها کارهای روزمره وزارت را مختل می‌کرد، بلکه عملا وزارت را فلج و بی‌صلاحیت کرده است.”

خبر استعفای جهانی ده روز قبل منتشر شد ودرابتدا “بیماری” دلیل آن اعلام شده بود اما ریاست جمهوری هنوز استعفای جهانی را نپذیرفته است. اکثر پیشنهادات وی برای انتصاب‌های جدید در وزارتخانه‌اش پذیرفته نشده و در این وزارت کار نشده و نمی‌تواند کار شود چون صلاحیت‌های اجرایی برای تغییر و جابجایی دست ارگ ریاست جمهوری یا کمیسیون اصلاحات اداری است. در صورتی که رئیس جمهور حداقل در هفته یکبار وقت ملاقات با وزیرش نداشته باشد و همه‌ ملاقات‌هایش دست مشاوران چاپلوس و مغرض باشد، از وزیر انتظار کار و فعالیت نباید داشت.

وی در نوشته خود افزود: خود رئیس جمهور شخص بدی نیست اما کارمندان ارگ همه راه‌های اصلی و فرعی رسیدن به وی را به دلیل غرایض شخصی بسته‌اند. جهانی اعلام کرد که در دوران وزارتش تنها چهار بار برای نیم ساعت با رئیس جمهور افغانستان ملاقات کرده و در حالی که برخی وزرا در هفته دو یا سه بار با اشرف‌غنی دیدار می‌کنند، وی ماه‌ها برای ملاقات با رئیس جمهور منتظر می‌ماند. وزیرسابق فرهنگ همچنین وضعیت اکثر وزرا را مشابه خواند.

پیش از این «گلاب منگل» وزیر سابق قبایل و اموراقوام وقبايل، رحمت الله نبیل رئیس سابق امنیت ملی، «نورالحق علومی» وزیر سابق داخله، «داودشاه صبا» وزیرسابق معادن و نفت، «میرزاخان رحیمی» والی هلمند، یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات و جنرال «عبدالرزاق» قوماندان پولیس ولایت قندهار وهماهنگ کننده امور امنیتی ناحیه جنوب غرب نیز از سمت خودشان استعفا داده بودند.

جنون قدرت خواهي وفکري شاخ ودم دارد؟؟؟

2

سخنان پاي درهوا

ماه ها ازين حرف جنون آميزسپري گرديد ، غنی احمدزي گفته بود که دوازده ماه بعد، هفده بند آبی در هفده ولایت ساخته می‌ شود. غنی خودش قید کرده بود که فِکس دوازده ماه بعد.

وطن

شدم پير! اي وطن اندرغم تو

به سوز سینه دارم ماتم تو

سرشتی برمن غمگين نوشتند

که حسرت برکشم با هردم تو .

ناگفته‌ های عبدالباری جهانی، وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ: – اکثریت پیشنهادات من برای تعیینی و تبدیلی مُعینان، اتشه‌ های کلتوری و روسا پذیرفته نشدند. – برای پیشنهادات و حل مشکلات، در بیشتر از یک‌ و نیم سال مسوولیت من به‌ حیث وزیر، چهار بار، نیم – نیم ساعت ملاقات با رییس‌ جمهور برایم داده شد، آن‌ هم برای هر بار دیدن تا چهار ماه انتظار کشیدم. – شخص رییس‌ جمهور آدم بدی نیست؛ ولی راه‌ های اصلی و فرعی رفته به‌ سوی او را، کارمندان ارگ‌ اش برای غرض‌ های شخصی، بسته اند. – اگر یک رییس‌ جمهور کم‌ از کم هفته ای یک‌ بار برای دیدن وزیرش وقت ندارد و تمام ملاقات‌ هایش به دست اشخاص مغرض باشد، پس توقع کار و فعالیت از وزرا نمی‌ تواند باشد. این مشکل برای اکثریت وزرا است. – اما وزرا و کارمندان نازدانه ای وجود دارند که هفته ای دو – سه بار با رییس‌ جمهور دیده می‌ توانند. – ملاقات‌ نکردن وزیر، معطل‌ ماندن وزیر برای ماه‌ ها جهت ملاقات و تقاضای معلومات در مورد علت ملاقات با رییس‌ جمهور توسط سکرترش آن‌ هم با ایمیل، نه‌ تنها باعث کُندی کار و عملی‌ نشدن آن به وقت می‌ شود، بلکه توهین به یک وزیر نیز است. – رییس‌ جمهور یا قصدا و یا توسط مشاورینش، وزارت اطلاعات و فرهنگ را عملا فلج و بی‌ صلاحیت ساخته است و تا جایی که من خبر دارم، حال اکثر وزرا چنین است. – اگر در وزارت اطلاعات و فرهنگ کاری نشده است، یگانه دلیل این‌ است که من مطلقا صلاحیت نداشتم و تقریبا تمام صلاحیت‌ ها را ارگ و اداره مفسد اصلاحات اداری از من سلب کرده بودند.

باکه خواهم گفت؟؟؟

3

بی سواد ان قرن ۲۱

بی سوادان قرن ۲۱ کسانی نیستند که نمی توانند بخوانند و بنویسند بلکه کسانی هستند

که نمی توانند آموخته های کهنه را دوربریزند ودوباره بیاموزند . . .

باکه گويم؟؟؟

شرح این ديوانگي را با که توانم گفت؟ گرگوش دل یافتم به یقین خواهم گفت تو دربند عیش و نوش وقومگرايي برو زین پس سایه گرپذیرد سخن خواهم گفت.

شترراپرسيدن بالاي خوب است وياپاياني ؟؟؟ وميدانيد که شترچه گفت؟؟؟…. ازخرسوال کردند : مبارک باشد صاحب پسرشدي وي بدون مقدمه گفت : نفع به من ندارد اوبارش رامي برد ومن بارم را….. تازمانيکه خود افغانان درسرنوشت کشوروريس جمهورديوانه وخود خواه تصميم نگيرد وهيچ کسي ديگردلش بحال اين ملت نخواهد سوخت . ازريگن تا بارک اوباما وضع کشورماچنين است وبعدهم کاري سودمند ي انجام نخواهد شد….

واي برتو!

5555  

بي عاطفگي

اگرباخونسردی گناهان خورد را مرتکب شدیم ، روزی می رسد که بدترین گناهان را هم بدون خجالت و پشیمانی مرتکب می شوبم .

نان آور

دستی كه نان وآب به من داد می‌رود  

من مرده بودم او كه مرا زاد می‌رود

این روزها كه می‌گذرد بی صدای او

تقویم پاره‌ایست كه در باد می‌رود

از من مخواه آینه باشم که در دلم

یک هستي ديرينه مگرازیاد می رود؟

بودن برای او قفسی تنگ بود و حال

مرغ از قفس پریده و آزاد می رود

خود سوخت وساخت باغم زندگي

آن کس که بنمود مرا شاد می رود.

مادراوزبيکي سه فرزند خود را در راه دفاع ازوطن از دست داده و فعلا گدایی می کند، ولی شربت گل فقط به جرم جعل سند هویتی بازداشت شده بود، اما واکنش ارگ دربرابر این دو پدیده جالب است. رییس جمهور به پاس قهرمانی شربتگل، از او در ارگ به گرمی استقبال می کند و به او ازپول بیت المال یک باب خانه می دهد، اما به مادر سه شهید نمی گوید که خونش به چند می ارزد. آیا دلیل این یکبام و دو هوا این نیست که شربتگل ازتباررییس جمهور، ولی مادر سه شهید از تبار ازبیک است؟.

متفکر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

6

اشرف غني احمدزي

اشرف غني احمدزي ! با تزویر و ریا با غرور وتکبربا بدقولی وعهد شکنی با فتنه گری و دروغ نمی توان ادعای انسانیت داشت. و انکه به سرنوشت میهن ومردم سرزمین خویش بی انگیزه است ارزش یاد کردن ندارد.

چرا؟؟؟

چرابي عاطفه اين روزگار است ؟؟؟                

که هر کس با دلم ناسازگار است

تو هرچه کرده اي غني احمدزي                   

به تقویم سیاهي ماند گار است .

کسی که از عزت و آزادی وطن دفاع میکند اینگونه زندگی دارد . اما شربت گل کدام قهرمانی کرده است؟؟؟ که شما برای او خانه میدهد .؟ بس شعار عدالت مبارزه با تبعض یک قصه مفت است تا هنوز تعصبات قومی و تبعض در کشور روان است رییس جمهور از کیسه خلیفه میبخشد ،

رئیس جمهورغنی میزبان شربت گل بود!

7

این جوان دو چشم و یک دستش دردفاع از وطن از داده است و درخانه کرایی زنده گی میکند . شربت گل صاحب یک باب آپارتمان شد ، مبارک اش باد.

اوج تبعیض قومی! یکی برای وطن چشمش کورشد و معاشش داده نمیشود و دیگری تا زندانی نشد خیال برگشت به افغانستان را نداشت. اگرشربت گل پشتون نميبود مورد اين همه لطف و مرحمت رييس جمهور قرارنميگرفت …ده ها زن در بد ترين شرايط با همه مشقت ها زندگي ميكنند مانند هم سران و خانواده هاي افسران كه به شهادت رسيده اند اما رييس جمهور از آنها ياد هم نميكند ،نبايد فراموش كنيم شربت گل اگر مجبور نميشد هرگز افغانستان نميآمد

شرف غنی و بی بی گل به جای اینکه از شربت گل خلافکار، تقلبکار و مجرم درارگ استقبال، تقدیروکلید یک باب خانه را به او بدهند، بهتر بود از عبدالله جان سرباز پولیس ملی که چشم، دست و سلامتی خود را در راه دفاع از وطن و مردم خود فدا کرده است، تقدیر و کلید یک باب خانه را به او می دادند. اما چه کنیم که اینجا افغانستان، یعنی فاسدترین کشور جهان و همه چیز دراین خرابستان برعکس است.

غني احمدزي به اين کارت چه نامي ميگذاري؟؟؟

8

تاريخ

به شهادت تاریخ : هرگاه روزگاز خواسته تفکر فاسدی را رسوا کند

به او قدرت مطلق داده است . .

ميداني؟؟؟

وقتی که سیم حکم کند زرخدا شود وقتی دروغ داور هر ماجرا شود وقتی هوا هوای تنفس هوای زیست سرپوش مرگ برسر صدها صدا شود.

استقبال بي پيشينه ارگ از شربت گل تنها ميتواند با فورمول تعصبگرايي اشرف غني احمدزي قابل فهم باشد. شربت گل نه تاجي به سر مردم افغانستان زده است كه اين گونه با دست باز ازسرمايه عامه برايش خرچ ميكنند ونه اخراج او از پاكستان جنبه سياسي دارد تا شايسته دلجويي باشد. شربت گل اسناد هويت پاكستاني را جعل كرده است وجعل اسناد در تمام كشورهاي دنيا جرم بزرگيست. صدها نفر به همين جرم در پاكستان، افغانستان وكشورهاي ديگر زنداني هستند. برخورد نهادهاي قضايي پاكستان با پرونده شربت گل هم كاملا متساهلانه وتوأم با تخفيف بود. دليل اين همه هياهو وسياسي سازي مساله حقوقي از سوي ارگ چيست؟

اگر بحث چشمان آبي شربت گل مطرح بود كه چهل سال از آن زماني كه او با آن چشمانش به شهرت جهاني رسيد ميگذرد در اين مدت اين آدمها چرا از او يادي نكردند وحالا كه نام او به عنوان “مجرم” تيتر رسانه ها شده است برايش بساط تكريم چيده اند. اين يعني اينكه در افغانستان يك گروهي فراتر از قانون وسرنهادن به معيارهاي مدني هستند كه نه تنها در افغانستان بلكه در بيرون از آنجا هم نبايد ملزم به پيروي از قانون باشند.

در قاموس ارگ كابل، محاكمه شربت گل به جرم جعل اسناد توهين به وجهه فراقانوني تبار او است. همان وجهه يي كه به استقبال تروريست بين المللي يي چون حكمتيار فرش سرخ ميگستراند، براي شربت گل خانه ونهاد خيريه ميسازد. مليونها مهاجر ما در كشورهاي مختلف به شمول پاكستان مورد توهين وتحقير قرار ميگيرند وحقوق وكرامت انساني شان لگدمال ميشود اشرف غني عين خيالش هم نيست. سربازان ما در جبهه هاي جنگ براي حفظ قلمرو قدرت غني جان ميدهند وخانواده هاي شان بي پناه ودربدر به دنبال نان ومسكن ميگردند اشرف غني هيچ خبر نميشود ولي از كيسه خليفه براي كسي ميبخشد كه به جرم جعل اسناد از يك كشور ديگر اخراج شده است. شربت گل اگر پشتون نميبود هرگز اين شانس را نداشت.

شهرخربوزه نيست؟؟؟

9

جهان سوم جـهـان سـوم جـایی اسـت كـه هـركـس بخـواهـد مـمـلكـتـش را آبـاد كـنـد خانـه اش خـراب مـی شـود ، وهـركـس بخـواهـد خانـه اش را آبـاد كـنـد ، بـايـد یـرای ويـرانی مـمـلكـتـش بكـوشـد.

شربت گل از پاکستان به جرم جعل کاری اخراج و در کابل کلید خانه دریافت کرد ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده است که شربت گل، زن افغانستانی که به دلیل چاپ عکسش بر روی جلد مجله نشنال جئوگرافیک به شهرت جهانی رسید، امروز به کابل رسیده و مورد استقبال اشرف غنی احمدزي و رولا غنی، بانوی اول قرار گرفته است. شربت گل امروز به کابل رسید، رئیس جمهوری به او خوش‌آمدید گفت و بانوی اول افغانستان به او خوش‌آمدید گفت. دراین دیدار به او کلید خانه‌اش در شهرک قصبه داده شد. رئیس جمهوری دراین دیدار به شربت گل وعده داد که برای آموزش فرزندانش و برای درمان صحت خودش توجه خاص خواهد کرد.

شربت گل به افغانستان آمد و صاحب زمین و موتر و آپارتمان و پول و عزت و مقام شد. یعنی اگر پاکستانی ها او را به زندان نمی انداختند شاید تا سي سال دیگر ما غیر از پوسترهای شربت گل با چشمان سبزش حتی شینگ چادری شربت گل را نمی دیدیم.  باز هم خیر ببیند که به کشور برگشت و خیال همه راحت شد. از شما عزیزان هم خواهشمندم روی چشمان تان کار کنید شاید یک عکاس خارجی بیاید و داخل عمق چشمان تان چیزی پیدا کند و تصویر شما جهانی شود وسي  سال بعد بخاطر چشمان تان بیفتید زندان و در نتیجه همه دنیا برای چشمان تان مظاهره کنند و پای شما به ارگ ریاست جمهوری برسد و همه به استقبال چشمان گرامی تان تا میدان هوایی بیایند.

9 اما چند پرسش مطرح است. آنگاه که سفیر افغانستان در اسلام آباد برای آزادسازی شربت گل تلاش می‌ورزید و به فکر او شده بود، کمی به فکر این هم آمد که در زندان‌های پاکستان چند شربت گل، آقاگل و قندی گل دیگر افغانستانی زندانی اند و آنان هم عین حق را بالای دولت شان دارند؟! اشرف غنی احمدزي وقتی کلید خانه را به شربت گل می داد و کودکان او را نوازش می‌کرد؛ آیا این به فکرش آمد که هزاران زن بیوه و کودک یتیم که خیلی‌هایشان بازمانده‌های نیروهای شجاع امنیتی اند که برای این دولت و این ملت جان شان را فدا کردند، در چه سرنوشتی قرار دارند؟! وزارت خارجه کمی به این فکر آمد که در هر گوشه‌ از دنیا چند شربت گل در زندان‌ها افتاده باشند و برایشان باید رسیدگی شود و خیلی «آیا»های دیگر شاید باز هم نیاز به یک عکاس «نشنال جیوگرافیک» باشد تا دولت به‌ فکر سایر شهروندان مظلوم‌اش شود.

اينهم حکومت اشرف غني احمدزي

10

عجب عصري

عصری ست که اندیشه ها فلج است ، شخصیت ها فروخته شده اند ، وفاداران تنها هستند، پارسایان گوشه گیرند ،جوانان یا مایوس یا فروخته شده ، یا منحرف وياترک وطن کردند،و گذشته گان و بزرگان گذشته یا شهید شده ، ویا فروخته شده اند، وعصری ست که دیگردرمیان توده ها ،هیچ آوائی و ندائی بلند نیست . قلم ها را شکسته اند ، زبان ها را بریده اند ، لب ها را دوخته اند و همه ی پایگاه های حقیقت را بر سر وفادارانش ویران کرده اند .

انسانها

چرا وقتی که راه زندگی هموارمی گردد ؟

بشرتغییرحالت می دهد خون خوارمی گردد

به عیش و مستی می نوازد طبل بی دینی

به وقت تنگ دستی زاهدودین دارمیگردد.

آنچه درحکومت وحشت ملی فراموش شده مردم است. سفیر و وزیر و وکیل و رییس این حکومت همه دنبال امتیازگیری از بهانه‌های کوچک و بی‌ارزشی هستند که هیچ‌ربطی به اوضاع مردم و وظایف حکومتی شان ندارند. زاخیلوال سفیرکابل در اسلام‌آباد که ازتبه‌کاران و فسادپیشه‌گان ماهر ده سال اخیراست، اکنون بجای پیشبرد امور دیپلماسی در اسلام‌آباد، وقت‌اش را گذاشته پای تبلیغ و حمایت از یک‌ مهاجر افغانستان که با هویت پاکستانی بصورت جعل و تقلب در آن کشور زندگی کرده است. شربت‌گل هیچ امتیازی نسبت به میلیون‌ها آواره‌ افغان درسراسرجهان ندارد جز اینکه سال‌ها با هویت جعلی پاکستانی‌زندگی کرده است اما حنیف اتمربرای نجات او با سفیر پاکستان ملاقات می‌کند، زاخیلوال شب و روز برای آزادی‌اش از زندان تلاش نموده و رییس جمهور با خانم اش در ارگ جلواش زانو زده و کلید خانه‌ای‌را بصورت رایگان برایش می‌دهد. درهرسوی این کشور، روزانه ده‌ها سرباز در دفاع از مردم و در دفاع از حکومت کشته و زخمی و گردن زده می‌شوند اما حکومت نه تنها برای خانواده‌هایشان کلید خانه و پول و نان رایگان نمی‌دهند که حتی معاش وامتیاز یک‌ سرباز مدافع حکومت را بر آنان قطع می‌کنند و تنها راهی که برای خانواده‌هایشان باقی می‌مانند گدایی و مردن درروی جاده‌ها است.

یک تعداد به شدت شاکی اند که اشرف غنی احمدزي معتصب است، بودجه دولتی را در اختیار مناطق خاصي داده درحالیکه اولادهای ما درمحافظت کشور در جبهه های جنگ همه روزه شهید می شوند، جنرال دوستم را در انتحاری برابرکرد، جنبش روشنایی را درنطفه خنثی ساخت و… باز در پهلوی همه این گپ ها می گویند اشرف غنی دیوانه است. بنظرمن دیوانه به کار خود هوشیار است. این دیوانگی اخیرا به ولایت پروان سرایت کرده و اهسته اهسته تمام کشور را می گیرد. ازکفترتاشربت گل

11

سياستمدارناتوان

سیاستمدارناتوان ، به جای گفتگو با خردمندان وآگاهان ، با چاپلوسان نادان ، نشست وبرخاست می کند . سیاستمدارنابکار، ازدزدان و آشوبگران بیشتر به کشور آسیب می رسانند

به تو چه؟

به شربت گل خدا داده به تو چه؟ غنی خان جابجا داده به تو چه ؟ اگر ميليونها دالر بربی بی گل به اوپاي درهوا داده به تو چه؟.

کفتر، زنی حماسه آفرین که جبهه بزرگی را سالهای سال رهبری کرد. گروهی از دلبندان خویش را در راه حفاظت از ناموس وطن راهی گورستان کرد. برای کفتربا این همه جان نثاری ها یک آشیانه در کبوترخانه های کابل میسر نشد. و اما شربت گل غیر از داشتن چشم رنگین دیگر چی هنر دارد که غنی او را در ارگ می پذیرد و کلید اپارتمان جهار اتاقه را تقدیمش می کند؟