نقشه فرار متهمان انگلیسی جنگ عراق

عمومی

اسناد محرمانه‌ای که به‌تازگی افشا شده نشان می‌دهد گزارش جنجالی کمیته تحقیقات انگلیس درباره جنگ عراق به‌گونه‌ای مهندسی و سازماندهی شده است که افراد و مقام‌های ارشد دولت این کشور تحت پیگیرد قضایی قرار نگیرند

به گزارش گاردين اين اسناد نشان مي‌دهد مقام‌هاي ارشد دولتي تمام تلاش خود را كرده‌اند كه به‌گونه‌اي اين گزارش تنظيم و منتشر شود كه در دستگاه‌هاي قضايي امكان متهم كردن مقام‌هاي انگليس وجود نداشته باشد.7سال طول كشيد تا سر جان چيلكات، رئيس كميته تحقيقات انگليس درباره جنگ عراق گزارش خود را در 13جلد و 2ميليون 600هزار كلمه منتشر كند.

اين گزارش كه با هزينه ميليون‌ها پوند منتشر شده به صراحت اعلام مي‌كند كه برخلاف گزارش‌هاي اطلاعاتي كه آن زمان دولت انگليس منتشر كرده بود صدام تهديد جدي براي امنيت اين كشور به‌حساب نمي‌آمده و توني بلر، نخست‌وزير وقت انگليس بدون آنكه از بي‌اثر بودن راه‌هاي مسالمت‌آميز اطمينان يابد، در حمله به عراق مشاركت كرده است.

اسناد منتشر شده از مداخله مستقيم مقام‌هاي مختلف از جمله سر جان اسكارلت، رئيس سابق سازمان جاسوسي انگليس براي سازماندهي اين تحقيقات خبر مي‌دهد. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه محور مورد درخواست مقام‌هاي انگليس اين مسئله بوده كه تحقيقات بيشتر روي ارائه «نصيحت» به جاي «متهم كردن» افراد باشد.

كميته تحقيق موسوم به كميته چيلكات براي تهيه اين گزارش با بيش از 150شاهد صحبت كرده و ضمن برگزاري 130جلسه با شاهدان، بيش از 150هزار سند دولتي را مورد بررسي قرار داده است. انگليس به‌عنوان بخشي از ائتلاف تحت رهبري آمريكا در سال 2003 و بدون دستور و تأييد سازمان ملل و پس از ارائه مدارك نادرست درباره وجود تسليحات كشتار جمعي در عراق به اين كشور حمله كرد.

اين اقدام انگليس با انتقادهاي جدي روبه‌رو شد؛ به‌طوري كه مخالفان بلر او را به‌خاطر شركت در اين تجاوز نظامي، جنايتكار جنگي مي‌خوانند. در گزارش منتشر شده تأكيد شده كه تهاجم به عراق براساس اطلاعاتي مخدوش صورت گرفته و مبناي قانوني چندان قابل‌قبولي نداشته است. همچنين در اين گزارش تأكيد شده كه به بلر هشدار داده شده بود كه اقدام نظامي عليه عراق مي‌تواند تهديدهاي سازمان تروريستي القاعده عليه انگليس و منافع آن را افزايش دهد.

۱۵هزار امضا علیه الیزابت 

مردم انگلستان طی تشکیل کمپینی تا به حال ۱۵ هزار امضا جمع‌آوری کرده و از دولت این کشور خواسته‌اند تا خاندان سلطنتی این کشور را مجبور کند هزینه تعمیرات کاخ سلطنتی را خودشان پرداخت کنند.

اين هزينه 369ميليون پوند برآورد شد و خشم گروهي از مردم اين كشور كه بايد بابت اين هزينه‌ها ماليات پرداخت كنند را برانگيخت. درست پس از به راه افتادن اين كمپين عكس‌هاي ملكه اليزابت در حال تميزكاري و تعمير كاخ در فضاي اينترنت منتشر شد.