هشدار اوباما نسبت به رشد “ناسیونالیسم ناآگاهانه” در جهان

عمومی

ـرئیس‌جمهوری آمریکا که به یونان سفر کرده است، نسبت به رشد ملی‌گرایی ناآگاهانه و خام در فضای پس از رفراندوم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به بریگزیت و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هشدار داد

به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در آخرین سفر خارجی خود در یونان گفت: ما باید علیه قبیله‌گرایی که میان “ما” و “آنها” تضاد ایجاد می‌کند، هوشیار باشیم و از آن دوری کنیم.

او تاکید کرد، آمریکا به صورت دردناکی از خطر تفرقه در امتداد خط “نژادی، مذهبی یا قومیتی” آگاه است. او همچنین پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را خواست “آن دسته از آمریکایی‌هایی” دانست که “تنها می‌خواستند اوضاع و شرایط را تکان بدهند.” این اظهارات در پی مذاکرات با الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان در آتن مطرح شد. اوباما همچنین قرار است به آلمان و پرو سفر کند.

او مجددا تاکید کرد که از پیروزی ترامپ در انتخابات متعجب شده است. اوباما گفت: زمانی که فشار زیادی وجود داشته باشد، مردم به دنبال چیزی می‌گردند و آنها ممکن است تغییر را انتخاب کنند حتی اگر کاملا اطمینان نداشته باشند که این تغییرات چه حاصلی به بار خواهد آورد. درسی که گرفتم این بود که باید با مسائلی نظیر نابرابری، نابسامانی اقتصادی و ترس مردم از اینکه بچه‌هایشان شرایطی به خوبی آنها نداشته باشند، روبه‌رو شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا هم‌چنین تاکید کرد که رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و رای مردم آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد که مردم به صورت کلی اکنون “اطمینان کمتری نسبت به هویت ملی و جایگاه خود در جهان دارند و همین امر، جنبش‌های عوام‌گرایانه چپ و راست را به وجود آورده است.”

در همین حال دیدار رهبر آمریکا با نخست‌وزیر یونان عمدتا روی بحران مالی این کشور متمرکز بود و عمدتا در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه اوباما با سیپراس نام دونالد ترامپ به میان آمد. اوباما پیش از آغاز این سفر به رهبران کشورهای اروپایی اطمینان داد که ترامپ درباره حفظ روابط استراتژیک کشورش با آنها “اظهار علاقه‌مندی” کرده است. سیپراس هم گفت: صادقانه می‌گویم که شناخت اندکی از دونالد ترامپ دارم. او شیوه‌ای تهاجمی دارد؛ شیوه‌ای که او در برخی مواقع از نقطه‌نظرات غیر متعارف دفاع می‌کند.

نخست‌وزیر جوان و چپگرای یونان از مدیریت بحران بدهی کشورش دفاع کرد. او گفت: پس از هفت سال مردم دیگر نمی‌توانند ریاضت اقتصادی بیشتری را تحمل کنند. از نظر من، شیوه مدیریت اقتصادی اوباما با تمرکز بر اشتغال‌زایی و تحرک اقتصادی، مدلی است که اروپا باید از آن پیروی کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا هم گفت، ریاضت اقتصادی استراتژی بادوام و حمایت‌شده‌ای نیست و نوعی مکانیزم کاهش بدهی محسوب می‌شود و بنابراین یونان می‌تواند این فضا را در اختیار داشته باشد که به رشد و آغاز مجدد اشتغال‌زایی باز گردد.  

اوباما امروز (چهارشنبه) برای دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان راهی برلین می‌شود.  ایسنا