انتقاد شدید چین از ادامه دخالتهای آمریکا در آسیا

عمومی

در حالی که تنشهای آمریکا و چین بر سر اختلافات ارضی در دریای جنوبی چین و حل و فصل مساله کره شمالی بالا گرفته، پکن امروز سه شنبه از ادامه اقدامات مداخله جویانه واشنگتن در آسیا به شدت انتقاد کرده است

چانگ وانگوان وزیر دفاع چین در سخنانی در هفتمین نشست سالیانه دفاعی در پکن از دخالت های آمریکا در امور کشورهای آسیایی به شدت انتقاد کرد.

واشنگتن عملیات آزادی دریانوردی را در نزدیکی جزایر مصنوعی که توسط پکن در دریای جنوبی چین ساخته شده، انجام داده و این مساله با مخالفت شدید مقامهای چینی روبرو شده است. اقدام آمریکا در موافقت با استقرار سامانه دفاع موشکی در کره جنوبی نیز واکنش منفی چین را در پی داشته است.

وزیر دفاع چین تصریح کرد: برخی کشورها به دنبال برتری مطلق نظامی خود هستند، بدون وقفه ائتلاف های نظامی شان را تقویت می کنند و به دنبال امنیت مطلق خود به قیمت به خطر افتادن امنیت سایر کشورها هستند.

آمریکا در دوره ریاست جمهوری اوباما توجه ویژه ای به منطقه آسیا داشته و همکاری های نظامی و اقتصادی با متحدان خود در منطقه را تقویت کرده است.

چین رای دادگاه بین المللی لاهه را به رسمیت نشناخته و بر ادامه اقدامات خود در این منطقه تاکید کرده است.

طی دو سال اخیر چین دعاوی دریایی گسترده ای در دریای جنوبی این کشور مطرح نموده است که توسط کشورهایی مانند فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و تایوان با ساخت چندین جزیره مصنوعی و باندهای فرودگاهی نقض شده است.

آمریکا بارها خواستار متوقف شدن اقدامات چین در این منطقه شده است. آمریکا همچنین با اقدامات تحریک آمیزی مثل نزدیک کردن کشتی های جنگی خود به جزایر مصنوعی چین در دریای جنوبی چین، عملا قصد تحریک پکن را داشته است.

تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی تاد در کره جنوبی با مخالفت روسیه نیز روبرو شده است. آناتولی آنتونوف معاون وزیر دفاع روسیه نیز در این نشست دفاعی تاکید کرد: ما نگران تلاش های برخی کشورهای خاص برای سوء استفاده از شرایط پیچیده شبه جزیره کره هستیم. این تصمیم موجب افزایش تنش در منطقه خواهد شد و به مشکلات برای حل و فصل اوضاع، خواهد افزود.

آمریکا و کره جنوبی بارها اعلام کرده اند که استقرار سامانه موشکی تاد علیه روسیه و چین نخواهد بود و تنها هدف آن مقابله با تهدیدات کره شمالی است.

در ماه ژانویه کره شمالی چهارمین آزمایش اتمی را انجام داد و ماه گذشته نیز پنجمین و بزرگترین آزمایش هسته ای را انجام داده است.آمریکا و کره جنوبی تلاش زیادی را برای اعمال تحریمهای شدیدتر علیه کره شمالی از طریق شورای امنیت آغاز کرده اند.تسنیم