سلاح‌های گرم جهان در دست غیرنظامیان است

عمومی

بر اساس اعلام یک گروه تحقیقاتی در ژنو، بیش از یک میلیارد قبضه سلاح گرم در جهان وجود دارد که بیشتر آن‌ها در اختیار غیرنظامیان هستند. آمریکا به تنهایی ۴۰ درصد از این آمار را از آن خود کرده و شهروندانش بیش از غیرنظامیان ۲۵ کشور دیگر اسلحه دارند

به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، تحقیقاتی که از سوی موسسه فارغ‌التحصیلان ژنو در خصوص سلاح‌های سبک انجام شده، نشان می‌دهد که شمار سلاح‌های گرم متعلق به غیرنظامیان در سطح جهان، بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷، از ۶۵۰ میلیون به ۸۵۷ میلیون افزایش یافته است که ۸۵ درصد از همه سلاح‌های موجود در جهان را تشکیل می‌دهد.

در مقابل، زرادخانه‌های نظامی ۱۳۳ میلیون (۱۳ درصد) و نهادهای اعمال قانون ۲۳ میلیون (۲ درصد) از مجموع سلاح‌ها موجود در جهان را در اختیار دارند که شمار همه سلاح‌های موجود در جهان را به حدود یک میلیارد می‌رساند.

آرون کارپ، یکی از محققیان ارشد این پروژه تحقیقاتی در یک نشست خبری در مقر سازمان ملل در نیویورک اظهار کرد، بازار اسلحه آمریکا که “بیش از اندازه مجاز است”، ۳۹۳ میلیون سلاح را در اختیار آمریکایی‌ها قرار داده است.

وی افزود: شهروندان عادی آمریکایی هر سال ۱۴ میلیون اسلحه جدید خریداری می‌کنند.

بر اساس یافته‌های این تحقیقات، آمریکایی‌ها نزدیک به ۴۰ درصد از کل اسلحه‌های موجود در جهان را در اختیار دارند. این در حالی است که تنها ۴ درصد از جمعیت جهان متعلق به آمریکا است.

به گفته این محقق، این آمار ۴۰ درصدی بیش از میزان سلاح‌هایی است که در ۲۵ کشور اول حاضر در فهرست دارندگان سلاح‌های گرم است.

به طور میانگین هر ۱۰۰ آمریکایی، ۱۲۱ سلاح در اختیار دارند. این در حالی است که در یمن، کشور دوم این رده بندی هر ۱۰۰ نفر صاحب ۵۳ اسلحه هستند و در رده بعدی به ازای ۱۰۰ شهروند در مونته‌نگرو و صربستان، ۳۹ اسلحه وجود دارد.

کانادا و اوروگوئه نیز در جایگاه بعدی قرار دارند و هر ۱۰۰ تن از ساکنان این دو کشور، صاحب ۳۵ اسلحه هستند.

گروه این پروژه تحقیقاتی اعلام کرد، هر ساله بیش از ۷۴۰ هزار مرد، زن و کودک در اثر اقدامات خشونت‌آمیز ناشی از سلاح‌های گرم جان خود را از دست می‌دهند و عمده‌ مرگ‌های ناشی از تیراندازی‌ در کشورهایی صورت می‌گیرد که به طور مستقیم تحت تاثیر درگیری‌های مسلحانه نبوده‌اند.

در میان موارد حاضر در فهرست صاحبان غیرنظامی سلاح‌های گرم در تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته، علاوه بر اشخاص، شرکت‌های امنیتی خصوصی، گروه‌های مسلح غیردولتی و گروه‌های تبهکاران نیز حضور دارند.

همچنین سلاح‌هایی که در اختیار غیرنظامیان قرار دارند از انواع اسلحه‌های سبک و شات‌گان‌ها هستند و شهروندان برخی کشورها حتی سلاح‌های اتوماتیک نیز در اختیار دارند.  

ژاپن و اندونزی دو کشور آخر حاضر در این فهرست هستند که به ازای هر ۱۰۰ شهروند در این کشورها، کمتر از یک سلاح وجود دارد.

این فهرست ۱۳۳ کشور در سراسر جهان را مورد بررسی قرار داده است. به گفته گروه این تحقیقات، تنها ۲۸ مورد از کشورهای مورد بررسی در این پروژه آمارهای خود را به طور شفاف در اختیار آنان قرار داده‌اند و سایر کشورها به دلیل قوانین امینتی و روشن نبودن آمار صاحبان سلاح‌های غیرنظامی، همکاری چندان موثری با آنان نداشته‌اند.