ریاست جمهوری ترامپ یکی از تهدیدهای دهگانه جهانی است

عمومی

واحد اطلاعات اکونومیست به عنوان یک مؤسسۀ تحقیقات اقتصادیِ انگلیسی از ریاست جمهوری دونالد ترامپ در امریکا به عنوان یکی از تهدیدهای دهگانۀ جهانی یاد کرده است

این مؤسسه با انتشار گزارشی هشدار داده است برگزیده شدن این نامزد جمهوری‌خواه انتخابات 2016 امریکا به عنوان رئیس جمهور، اقتصاد جهانی را با مشکل روبرو خواهد کرد.

براساس این گزارش پیروزی ترامپ همچنین می‌تواند موجب هرج و مرج سیاسی در امریکا شود و تهدیدهای امنیتی علیه ایالات متحده را به شدت افزایش دهد.

براساس پیش‌بینی اکونومیست، ریاست جمهوری ترامپ می‌‎تواند آغازگر جنگ تجارت شده، به روابط تجاری با مکزیک آسیب بزند و گرایش به گروه‌های تروریستی را در خاورمیانه افزایش دهد.

رابرت پاوِل، مدیر بخش تحقیقات تهدید جهانی در اکونومیست گفت اظهارات ترامپ علیه مسلمانان هدیه‌ای به تروریست‌هایی است که در کشورهای مختلف خاورمیانه سعی در جذب افراد بیشتر دارند.

این مؤسسه پیش از ترامپ نام هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا را به عنوان تهدید جغرافیایی-سیاسی علیه امریکا و جهان ذکر نکرده بود و قصد هم ندارد نام تد کروز و جان کاسیچ، به عنوان دیگر نامزدهای حزب جمهوری‌خواه یا هیلاری کلینتون، نامزد دموکراتِ ریاست جمهوری امریکا را در این فهرست جا دهد.

پاول در این باره گفت: «این بسیار غیرمعمول است و فکر می‌کنم پیشتر به ندرت نام یک سیاست‌مدار را به عنوان یکی از موارد تهدید ذکر کرده باشیم.»

به گفتۀ وی این مؤسسه پیشتر تنها یک بار نام یکی از مقامات بلندپایۀ حزب کمونیست چین را در این فهرست آورده است.

پاول گفت: «امکان وقوع یک جنگ تجارت بسیار بالا است. چرا یک شخص که بسیاری از محصولاتش در چین ساخته می‌شوند قصد دارد یک جنگ تجارت با چین به راه بیاندازد؟»

وی افزود مواضع سیاسی ترامپ مانند آب و هوا مدام در حال تغییر است.

پاول همچنین دربارۀ اظهارات جنجالی ترامپ دربارۀ مبارزه با گروه تروریستی داعش گفت: «یکی از مواضع افراطی او (ترامپ) حمله به سوریه برای از بین بردن داعش بوده است.»

وی افزود برآورد مالی یک سال حضور 20 تا 30 هزار نیروی امریکایی در سوریه حدود 25 میلیارد دلار است.

پاوِل دربارۀ طرح ترامپ برای در اختیار گرفتن میدان‌های نفتی سوریه و فروش نفت آن‎ها برای تأمین هزینه‌های حضور ارتش امریکا در این کشور، گفت با توجه به قیمت فعلی نفت، اگر امریکا بتواند حقیقتاً دست به فروش نفت سوریه بزند، تنها حدود 500 میلیون دلار درآمد به دست خواهد آورد.

ترامپ در این مناظره در تشریح طرح خود برای شکست دادن گروه تروریستی داعش گفت در نظر دارد بین 20 تا 30 هزار نیروی امریکایی را برای نبرد زمینی به خاورمیانه اعزام کند و پس از تکمیل سریع ماموریت شکست داعش، آن‌ها را برای بازسازی امریکا به کشور بازگرداند.

ترامپ گفت: «ما حقیقتاً چارۀ دیگری نداریم، ما باید داعش را از میان برداریم.»

این در واقع تفصیلی ترین طرح ترامپ از ابتدای رقابت‌های انتخاباتی در ارتباط با داعش بود. وی پیشتر در مواجهه با سوالاتی دربارۀ داعش بدون اشاره به جزئیات، تنها از لفاظی‌‎هایی مانند «باید داعش را به درک بفرستیم» استفاده می‌کرد.

در لیست دهگانۀ اکونومیست از شکست اقتصاد چین، مشکلات اقتصادی حوزۀ یورو و خروج احتمالی انگلیس از اتحادیۀ اروپا به عنوان دیگر تهدیدهای جهانی یاد شده است.همشهری