کاهش محبوبیت کلینتون به‌دلیل افشاگری اخیر ویکی‌لیکس و نامه اف‌بی‌آی

عمومی

 

افشای سوءاستفاده نامزد دموکرات انتخابات آمریکا از اطلاعات محرمانه و تبادل آنها از طریق ایمیل‌های شخصی و سرورهای خانگی افکار عمومی آمریکا را تحت تأثیر قرار داده و محبوبیت وی را به پایین‌ترین میزان خود طی چند ماه اخیر رسانده است

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» به نقل از پولیتیکو، پس از افشای اسناد جدید در مورد پرونده ایمیل‌های «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات انتخابات آمریکا توسط پلیس فدرال این کشور (اف‌بی‌آی)، آرای این نامزد دموکرات که تاکنون در نظرسنجی‌ها نسبت به رقیب خود برتری نسبی داشته و شانس بیشتری نیز برای پیروزی در انتخابات روز 8 نوامبر (18 آبان) داشته کاهش یافته است.

تنها چند روز است که نظرسنجی‌ها از کاهش آرای کلینتون و همچنین فاصله آرای دو نامزد خبر می‌دهند. این کاهش آرا به‌دلیل اقدامی است که «جیمز کومی» رئیس اف‌بی‌آی انجام داد. وی طی نامه‌ای کنگره آمریکا را از وجود ایمیل‌های جدید کلینتون که از سرورهای شخصی وی به‌دست آمده و احتمالاً حاوی اطلاعات محرمانه است باخبر ساخت. این اقدام کومی آسیب پذیری کلینتون را دوچندان کرد.

اقدام اف‌بی‌آی شک و تردید مردم آمریکا نسبت به کلینتون را افزایش داد و قابل اعتماد بودن این نامزد دموکرات را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

پنج شاخص زیر حاکی از این موضوع است که طی 10 روز اخیر و پس از افشای ایمیل‌های محرمانه جدید از کلینتون، رقابت میان این دو نامزد سخت‌تر شده است:

67درصد: رأی‌دهندگانی که بر این باورند کلینتون صادق و قابل اعتماد نیست

نامه رئیس اف‌بی‌آی به کنگره آمریکا موجب شد تا دیدگاه مردم آمریکا نسبت به کلینتون به‌کلی تغییر کند و بر صداقت و قابل اعتماد بودن او کاملاً مشکوک شوند.

بر اساس نظرسنجی‌ای که فاکس نیوز آن را برگزار کرده است تنها 30 درصد رأی دهندگان کنونی نظرسنجی کلینتون را قابل اعتماد می‌دانند و 67 درصد نیز کاملاً با این امر مخالفند.

99 درصد هواداران ترامپ عقیده دارند که کلینتون قابل اعتماد نیست. حدود 32درصد از هواداران کلینتون نیز اعلام کردند که وی دیگر قابل اعتماد نیست و تنها 64 درصد هنوز به هیلاری اعتماد دارند.

تنها 14 درصد از افراد مستقل که نه جمهوری‌خواه هستند نه دموکرات، بر این باورند که کلینتون قابل اعتماد است و 84 درصد آنها کاملاً با این موضوع مخالفند.درصد: هواداران «برنی

نکلینتون در زمینه متحد ساختن هواداران هم‌حزب خودش از ترامپ بهتر عمل کرده و اما آنچه طی روزهای اخیر بر سر ایمیل‌های وی آمد میان دموکرات‌ها اختلاف انداخت.

بر اساس پژوهشی که مرکز نظرسنجی «پیو» انجام داده است اکثریت هواداران کلینتون او را صادق و اخلاق‌مدار می‌بینند. اما پس از پایان انتخابات دور مقدماتی و رقابت وی با سندرز شکاف بزرگی میان تعداد زیادی از هواداران حزب دموکرات آمریکا که از کلینتون حمایت می‌کردند و آنهایی که از سندرز حمایت می‌کردند پدیدار شد.

83 درصد از حامیان دموکرات کلینتون در این نظرسنجی او را صادق می‌دانند اما تنها 40 درصد از هواداران سندرز به هیلاری اعتماد دارند، به همین شکل 84 درصد از هواداران کلینتون او را اخلاق‌مدار می‌دانند در صورتی که حدود 64 درصد از هواداران سندرز، هیلاری را اخلاق‌مدار می‌دانند.

23 درصد از حامیان سابق سندرز بر این باورند که کلینتون بی‌احتیاط است. حدود 42 درد آنان نیز نامزد دموکرات‌ها را دلپذیر و دوست داشتنی نمی‌دانند.41درصد: رأی‌دهندگانی که هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته‌اند و افشاسازی‌های ویکس‌لیکس باعث کمایو اآنها به

بر اساس نظرسنجی‌ای که روزنامه «یواس‌ای تودی» برگزار کرد 37 درصد از رأی دهندگان این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که افشاسازی‌های ویکی‌لیکس تمایل آنها را به حمایت از کلینتون کاهش داده است.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد 70 درصد از هواداران کلینتون اعلام کرده‌اند که با افشای این ایمیل‌ها تغییری در انتخابشان روی نداده است و 68 درصد از هواداران ترامپ نیز اعلام کرده‌اند که تمایل آنها به انتخاب کلینتون بسیار کمتر شده است.

41 درصد از کسانی که هنوز در انتخاب خود مصمم نیستند اعلام کردند که دیگر تمایلی به رأی دادن به کلینتون ندارند، 40 درصد دیگر نیز گفته‌اند این افشاگری‌ها تأثیری به‌روی انتخاب آنها ندارد امتیاز: امتیاز خالص ترامپ در نظرسنجی هافینگتون پست پس از نامه رئیس اف.بی.آی.

در نظرسنجی هافینگتون پست در روز 4 جولای، اختلاف امتیاز کلینتون با ترامپ 4.1 بود. در روز 17 جولای درست یک روز قبل از برگزاری گردهمایی حزب جمهوری‌خواه آمریکا در کلیولند فاصله امتیازی کلینتون ــ ترامپ به 2.5 امتیاز کاهش پیدا کرد.

در ادامه روند انتخابات کلینتون اختلاف امتیاز خود با ترامپ را افزایش داده آن را به 7.1 رساند. اما پس از افشاسازی ویکس‌لیکس و بیانیه رئیس اف‌بی‌آی در روز 5 جولای ترامپ فرصت جبران پیدا کرده و اختلاف امتیاز خود با رقیبش را به 1.6 رسانید.

کلینتون برای استفاده از ایمیل‌هایش به‌کار گرفته شاخص مهمی برای قضاوت و سنجش شخصیت وی و توانایی‌هایش برای خدمت به آمریکا محسوب می‌شود

این شاخص میزان اهمیت موضوع ایمیل‌های محرمانه کلینتون را برای رأی دهندگان آمریکایی نشان می‌دهد.

بر اساس نظرسنجی سی.ان‌.ان./ او.آر.سی. اکثریت رأی دهندگان آمریکایی (62 درصد) اعلام کرده‌اند روشی که وزیر امور خارجه اسبق آمریکا (کلینتون) برای استفاده از ایمیل‌هایش به‌کار گرفته نشانه و شاخص مهمی از شخصیت وی و توانایی او برای خدمت به مردم آمریکا محسوب می‌شود، این در حالی است که 37 درصد دیگر این موضوع را شاخص مهمی برای سنجش توانایی‌های کلینتون در نظر نمی‌گیرند.

93 درصد از هواداران ترامپ این شاخص را مهم می‌دانند و تنها 34 درصد از هواداران کلینتون برای این موضوع ارزش قائلند.

59 درصد از رأی دهندگان نیز رفتار ترامپ با زنان را شاخص بسیار مهمی برای یک نامزد انتخاباتی در نظر می‌گیرند و 38 درصد دیگر نیز این فاکتور را ضروری نمی‌دانند.

93 درصد از هواداران کلینتون رفتار ترامپ با زنان را فاکتور مهمی می‌دانند در حالی که تنها 19 درصد هواداران ترامپ این موضوع را مهم تلقی می‌کنند.

اگر اف.بی.آی. همچنان به روند کنونی ادامه دهد و نتایج بررسی‌های خود در مورد ایمیل‌های کلینتون را تا روز انتخابات منتشر نکند افرادی که می‌خواهند به کلینتون رأی دهند ولی منتظر نتیجه بررسی‌های پلیس فدرال آمریکا هستند دچار مشکل خواهند شد.