نمایش تاریخ زشت آمریکا در برابر سیاهپوستان در کنار کنگره ـ خبرگزاری تسنیم

عمومی

 

همزمان با خشونت پلیس آمریکا علیه رنگین‌پوستان اولین موزه مربوط به تاریخ آفریقا در این کشور افتتاح شد

به نقل از پرس‌تی‌وی، اولین موزه ملی فرهنگ و تاریخ آفریقا سرانجام پس از گذشت بیش از 8 دهه و در بحبوحه اعتراضات به خشونت پلیس آمریکا علیه سیاهپوستان در این کشور افتتاح شد.

این موزه که برای ساخت آن 540 میلیون دلار هزینه شده است، روز شنبه (3 مهر) در مراسمی رسمی با هدف به نمایش گذاشتن تاریخ برده‌داری، لینچ کردن و قربانیان قانون تبعیض نژادی جیم کراو علیه سیاهپوستان در آمریکا گشایش یافت.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی در این مراسم گفت این موزه بخش‌های زشت تاریخ آمریکا را در برخورد با شهروندان سیاهپوست خود به همراه موفقیت‌های آنان روایت می‌کند.

اوباما افزود: «این به ما یادآوری می‌کند که تبعیض‌های روزمره و جیم کراو مربوط به تاریخ باستان نیستند.»

اولین رئیس‌جمهور سیاهپوست در تاریخ امریکا در نطق حدود نیم ساعته خود همچنین به موج اخیر خشونت پلیس و تیراندازی علیه سیاهپوستان و اعتراضاتی که در پی چنین رویدادهایی در امریکا برگزار شده است، اشاره کرد.

وی افزود: «این موزه بستر لازم را برای بحث‌های مربوط به عصر ما فراهم می‌آورد.»

اوباما افزود: «شاید این موزه بتواند به یک بازدیدکننده سفیدپوست برای درک میزان رنج و خشم تظاهرات‌کنندگان سیاه پوست در شهرهایی مانند فرگوسن و شارلوت کمک کند.»

اظهارات اوباما درحالی بیان شد که ناآرامی‌های نژادی در امریکا پس از تیراندازی مرگبار پلیس به دو سیاهپوست دیگر در دو هفته اخیر بار دیگر شعله‌ور شده است.

در تولسا در اوکلاهاما یک افسر سفید‌پوست به تیراندازی مرگبار به سوی ترنس کروچر سیاهپوست 40 ساله متهم شده است. افسر پلیس امریکا پس از متوقف کردن خودروی ترنس در جاده‌ای دو طرفه در اوکلاهاما این مرد را به ضرب گلوله از پای درآورد.

این در حالی است که اعتراضات خشونت‌ آمیز در شارلوت در کارولینای شمالی در اعتراض به قتل کیت لامونت اسکات، سیاه‌پوست 43 سالۀ دیگر به ضرب گلوله پلیس وارد پنجمین روز خود شده است. اسکات، 43 ساله و پدر 7 فرزند روز سه‌شنبه در حالی که در خودروی خود نشسته بود، هدف تیراندازی نیروی پلیس امریکا قرار گرفت و کشته شد.

این تیراندازی مرگبار که اخرین مورد از سری درگیری‌های مرگبار میان پلیس و سیاهپوستان است، ناآرمی‌هایی را موجب شده و بر میراث اوباما در ارتباط با روابط نژادی سایه افکنده است.

رئیس‌جمهور امریکا در بخشی دیگری از سخنرانی خود مدعی شد: «خوشبختانه این موزه می‌تواند به ما برای گفت‌و‌گو با یکدیگر کمک کند.»

اوباما با گفتن این که « تصویر واضحی از تاریخ می‌تواند موجب ناراحتی ما شود» افزود امیدوار است افتتاح این موزه مردم امریکا را با روایت‌های متفاوتی از تاریخ این کشور آشنا سازد.

این موزه که نهمین و جدیدترین موزه در مجموعه موزه‌های «اسمیت سونین» محسوب می‌شود،  در محوطه بناهای ملی اطراف کنگرۀ آمریکا ساخته شده است و 36,000 قطعه تاریخی مرتبط با تاریخ مبارزات سیاهپوستان برای دستیابی به حقوق مدنی‌شان را در بر می‌گیرد.تسنیم