تروریسم‌پروری دوستان آمریکا

عمومی

هر زمان یک حمله تروریستی انجام می‌شود، در میان القاعده و داعش به‌دنبال عاملان آن می‌گردیم؛ شاید بد نباشد نگاهی هم به دوستانی مثل عربستان سعودی داشته باشیم

این جملاتی است که روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارش خود درباره «تروریسم پروری عربستان سعودی در جهان» آورده است؛ گزارشی که با انتشار بخشی از اسناد مربوط به دخالت عربستان در حملات ۱۱ سپتامبر نیز همزمان شده است.

نيويورك‌تايمز در گزارش خود به ده‌ها سال فعاليت عربستان در حمايت از وهابيت و پرورش نيروهاي افراطي و جذب آنها در گروه‌هاي تروريستي در نقاط مختلف جهان به‌خصوص كشورهاي آرامي چون كوزوو در اروپا يا مالي و نيجر در آفريقا پرداخته است. در اين گزارش آمده كه «عربستان بدون هيچ واهمه‌اي، بودجه وهابيت را در سراسر جهان تأمين و آن را با هدف پرورش تروريسم تقويت مي‌كند؛ نمونه بارز اين را در منطقه بالكان مي‌توان ديد».

روزنامه نيويورك‌تايمز، كوزوو و آلباني در منطقه بالكان در شرق اروپا را ازجمله كشورهايي معرفي مي‌كند كه سعودي‌ها دست‌كم طي 17سال گذشته بدون هيچ سر و صدايي مشغول فعاليت در آنها و پرورش تفكر وهابيت بوده‌اند. اين روزنامه مي‌نويسد: «به همين دليل است كه اكنون كوزوو به نسبت جمعيتش، بيشترين تعداد نيروهاي اروپايي در ميان نيروهاي گروه تروريستي داعش را دارد.» به نوشته نيويورك‌تايمز، به‌دليل فعاليت‌هاي عربستان در كوزوو، بيش از 300نفر از اتباع اين كشور براي جنگيدن در كنار نيروهاي داعش به عراق و سوريه رفته‌اند.

به نقل از «زهدي حاج زري»، امام جماعت مسجدي قديمي در شهر پژا در كوزوو مي‌نويسد: «عربستان در حال تخريب اسلام است.» او مي‌گويد عربستان، كويت، قطر، امارات و بحرين با پول‌هايي كه در كوزوو خرج مي‌كنند، گونه‌اي افراطي از اسلام را ترويج داده‌اند. نيويورك‌تايمز اين مشكل را تنها مشكل كوزوو نمي‌داند و به مدارس ديني در پاكستان هم اشاره مي‌كند. به نوشته اين روزنامه، عربستان سعودي از فقر موجود در پاكستان سوءاستفاده كرده و با تاسيس مدارس اقدام به آموزش نيروهاي افراطي از سنين كودكي و نوجواني مي‌كند. آموزش رايگان و غذاي رايگان، 2‌ويژگي اصلي اين مدارس است. مدارس تاسيس‌شده از سوي سعودي‌ها در مالي، بوركينافاسو و نيجر هم رويكردي مشابه دارند. از اين‌رو، نيويورك‌تايمز موضوع حمايت از افراط‌گرايي و تروريسم از سوي عربستان را مسئله‌اي جهاني مي‌داند كه بايد با آن مقابله شود.

  • انتشار بخشي از اسناد 11سپتامبرروز شنبه اما دولت آمريكا بخش كوچكي از اين 28صفحه سند را منتشر كرد. در اين اسناد كه «فايل 17» ناميده شده اسامي بيش از 30فرد مرتبط با عوامل حوادث 11سپتامبر ذكر شده كه كميته تحقيق كنگره از سازمان سيا و پليس فدرال (اف‌بي‌آي) خواسته بود از آنها بازجويي شود. در ميان اين اسامي، نام «فهد الضميري»، امام جماعت مسجد ملك فهد در لس‌آنجلس هم ديده مي‌شود كه با 2نفر از هواپيماربايان 11سپتامبر در ارتباط بوده است. وحشت سعودي‌ها از انتشار اين اطلاعات باعث شد بلافاصله سفارت عربستان در واشنگتن به حالت آماده‌باش در‌ آيد.
  • رسانه‌هاي آمريكا طي ماه‌هاي اخير دولت باراك اوباما را تحت فشار قرار داده‌اند تا اسناد مربوط به نقش عربستان در حملات 11سپتامبر را منتشر كند. اين احتمال وجود دارد كه تا پايان دوره رياست‌جمهوري اوباما، او مجبور شود در نهايت به اين خواسته تن داده و اسناد را در اختيار افكار عمومي قرار دهد.
  • حملات تروريستي 11سپتامبر 2001در نيويورك بيش از 3هزار كشته و 6هزار زخمي برجا گذاشت؛ حملاتي كه طي 15سال گذشته هميشه با نام عربستان گره‌خورده است. گروه القاعده مسئوليت اين حمله را به‌عهده گرفت اما نكته مهم اينكه، 15نفر از 19نفري كه در اين عمليات تروريستي نقش داشتند از اتباع عربستان بودند. يك سال پس از اين حادثه، كميته تحقيق كنگره آمريكا درباره حوادث 11سپتامبر گزارشي را منتشر كرد كه به بررسي زواياي مختلف آن مي‌پرداخت. 28صفحه از اين گزارش مفصل كه گفته مي‌شود مربوط به نقش مقام‌هاي عربستان سعودي با حملات 11سپتامبر بوده است هيچگاه منتشر نشد. اين اسناد به «اسناد 28صفحه» معروف شده‌اند.
  • عمليات انتحاري مقابل كنسولگري آمريكا در جدهدر اين حمله، فرد مهاجم خودروي خود را در مجاورت بيمارستاني در 20متري ساختمان كنسولگري آمريكا پارك و به فاصلۀ كوتاهي خود را منفجر كرد. خبرگزاري فرانسه به نقل از مقامات وزارت كشورِ عربستان نوشت، نيروهاي پليس به مرد مهاجم كه در خودروي خود در پاركينگ بيمارستان سليمان فقيه در مقابل كنسولگري حضور داشت، مشكوك شدند و به همين دليل وي مجبور شد خود را پيش از رسيدن به محل مورد نظرش، منفجر كند. 
  • خبرگزاري رويترز به نقل از يك شاهد نوشت، پس از وقوع انفجار اول كه حدود ساعت 2:15بامداد صورت گرفت، پليس عربستان 3بمب ديگر را در محل وقوع حادثه، به‌صورت كنترل شده، منفجر كرد.همشهری
  • در نخستين ساعات بامداد ديروز در حملۀ انتحاري يك عامل بمبگذار در نزديكي كنسولگري آمريكا در شهر جده، 2نيروي پليس زخمي شدند.