آغاز جنگ ترامپ -کلینتون برای تصاحب کاخ سفید – محمدامین خرمی

عمومی

ده روز مانده به پایان مرحله‌اول انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (رای‌گیری درون حزبی) و ۵‌ ماه مانده به‌خود انتخابات، دو قطبی ترامپ-کلینتون در سخنرانی‌های این دو و رویارویی طرفداران‌شان در خیابان‌های آمریکا خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد، شکل گرفته است

«عقايد او باديگران خيلي فرق دارد، عقايدش بسيار خطرناك است؛ حتي نمي‌شود اسم اينها را عقيده گذاشت؛ مشتي ياوه‌گويي از سر دشمني شخصي و دروغ‌هاي فاحش است.» اينها آخرين گفته‌هاي هيلاري كلينتون، وزير امورخارجه پيشين آمريكا و يكي از دو نامزد باقيمانده در گردونه رقابت‌هاي حزب دمكرات در مورد نامزد حزب جمهوريخواه، دونالد ترامپ است.

كلينتون كه هنوز بايد در 8ايالت باقيمانده با برني سندرز، رقيبش در حزب دمكرات، مبارزه كند، خود را با توجه به آرايي كه تاكنون به‌دست آورده نامزد نهايي حزب مي‌داند و ديگر روي سخنش تنها با ترامپ است؛ ترامپي كه كلينتون معتقد است «آدم بي‌ثباتي است» و نه‌تنها آمادگي رئيس‌جمهور شدن را ندارد بلكه «از اساس استعداد و سواد قبول چنين مسئوليت‌هاي سنگيني را نداشته است». دونالد ترامپ مثل هميشه گفته‌هاي كلينتون را بي‌پاسخ نگذاشت:

«نمايشي بد از كلينتون دغل‌باز! نوشته‌هاي متن سخنراني‌اش را درست نخوانده! او اصلا در حد و اندازه رياست‌جمهوري نيست.» اين چند جمله پاسخ فوري ترامپ در توييتر به سخنراني روز پنجشنبه هيلاري كلينتون بود. ترامپ در توييت ديگري نوشت: «هيلاري دغل‌باز ديگر اعتباري ندارد؛ زماني كه وزير خارجه بود ناكامي‌هاي زيادي داشت. مردم ديگر اجازه نمي‌دهند 4سال ديگر به بي‌كفايتي هايش ادامه دهد.»

  • از تنش‌هاي لفظي تا درگيري‌ خيابانيروز پنجشنبه گذشته همچون روال هفته‌هاي قبل، موافقان و مخالفان ترامپ بيرون محل سخنراني او در شهر سن خوزه در ايالت كاليفرنيا تجمع كردند. خيلي زود درگيري لفظي ميان دو طرف به زد و خورد منجر شد. دو گروه با مشت و لگد به جان هم افتادند؛ صحنه‌هايي كه خيلي زود روي شبكه‌هاي اجتماعي، به‌خصوص توييتر، به اشتراك گذاشته شد. معترضان به ترامپ، پس از كشمكش و درگيري كلاه‌هاي تبليغاتي هوادارانش را از سرشان كشيدند و آتش زدند.در ميان مخالفان ترامپ، علاوه بر طرفداران كلينتون، ديگراني هم هستند كه از اساس با رياست‌جمهوري ترامپ مخالفند. موضع آنها عليه ترامپ به‌خاطر سخنان تندي است كه او عليه اقليت‌هاي نژادي و مذهبي آمريكا عنوان كرده است. 6‌ماه پيش، او از دولت خواست مانع ورود مسلمانان به آمريكا شود. پيش از آن، مكزيكي‌ها را هم عده‌اي «متجاوز» خوانده بود و اعلام كرد كه قصد دارد در طول مرز آمريكا و مكزيك، ديوار بلندي بسازد.
  • ترامپ حضور طرفدارانش در خيابان‌هاي سن خوزه را «باشكوه» خواند و مخالفانش را عده‌اي «گردن‌كلفت» ناميد. او باافتخار از رفتارهاي طرفدارانش در خيابان‌ها ياد‌كرد و گفت: «طرفداران من اگر بخواهند، مي‌توانند از اين هم خشن‌تر باشند.» اين وضعيت عكس‌العمل باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا را نيز به‌دنبال داشت. او روز جمعه براي دومين بار نسبت به درگيري‌هاي خياباني ميان طرفداران و مخالفان ترامپ هشدار داد و از آنها خواست به اين وضعيت پايان دهند.
  • هواداران هم عده زيادي از معترضان را زخمي كردند. اين درگيري‌ها با وجود حضور نيروهاي پليس اتفاق افتاد. درگيري‌ها درحالي ادامه داشت كه كلينتون 700كيلومتر آن طرف‌تر، در همان ايالت كاليفرنيا، در شهر سن ديه گو، انتخاب ترامپ به رياست‌جمهوري آمريكا را «يك اشتباه تاريخي» مي‌خواند.
  • ماجراي دونالد ترامپ و هيلاري كلينتون تنها به درگيري‌هاي لفظي ميان اين دو ختم نشده است. طي هفته‌هاي اخير، بسياري از شهرهاي آمريكا صحنه درگيري ميان موافقان و مخالفان ترامپ بوده است؛ مخالفاني كه اكنون رفته‌رفته با پايان انتخابات درون حزبي و تعيين تكليف نامزد نهايي دمكرات‌ها، بر تعدادشان افزوده هم خواهد شد.
  • حمايت رئيس مجلس نمايندگان از ترامپ
  • دونالد ترامپ، سرمايه‌دار و شومن معروف نيويوركي كه در 6دهه گذشته حتي يك روز هم سابقه كار سياسي نداشته، از بدو ورود به كارزار انتخابات آنقدرها جدي گرفته نمي‌شد اما با شكست چهره‌هاي سرشناس جمهوريخواهان، جنجالي ظاهر شد. يك‌ماه پيش، 2نامزد باقيمانده در رقابت‌ها نيز انصراف دادند تا ترامپ با شكست زودهنگام 16رقيبش كه دست‌كم نيمي از آنها از چهره‌هاي سرشناس جمهوريخواهان بودند به‌عنوان تنها فرد باقيمانده، نامزد حزب شود. پس از اين پيروزي بود كه پل رايان، رهبر حزب جمهوريخواه و رئيس مجلس نمايندگان آمريكا، در مصاحبه با شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان اعلام كرد قصد ندارد از ترامپ حمايت كند. حتي برخي چهره‌هاي جمهوريخواه اعلام كردند ممكن است براي مقابله با به قدرت رسيدن ترامپ، به نامزد حزب دمكرات رأي دهند.

ديروز اما پل رايان بالاخره بر ترديدهاي خود غلبه و اعلام كرد از ترامپ حمايت مي‌كند. او گفت: «همه از اختلاف نظر من و ترامپ خبر دارند؛ قصد كتمان آن را ندارم؛ اما در زمينه‌هاي زيادي هم اشتراك نظر داريم.» اكنون انتظار مي‌رود حمايت رايان از ترامپ ترديد برخي ديگر از جمهوريخواهان را رفع كرده و آنها را به حمايت از اين پديده انتخابات آمريكا ترغيب كند تا شايد جمهوريخواهان پس از 8سال بار ديگر صاحب كاخ سفيد شوند.همشهری