“آمریکا اشتباهش در عراق را در سوریه تکرار می‌کند”

عمومی

عضو هیات روسیه در سازمان ملل هشدار داد: آمریکا با اتهام‌زنی‌هایش علیه حکومت سوریه مبنی بر دست زدن به حمله شیمیایی در حال تکرار اشتباهش در عراق است

روزنامه روسیه‌ای “وزگلیاد” در مطلبی با استناد به گفته‌های ماکسیم گریگوریف، یک عضو هیات روسیه در شورای امنیت سازمان ملل نوشته است: شورای امنیت سازمان ملل چند روز پیش در رخدادی منحصر به فرد و برای نخستین بار در چند سال گذشته به ابتکار روسیه بحثی درباره گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره تحقیقات مربوط به وقوع حمله شیمیایی در آوریل ۲۰۱۸ در شهر دومای سوریه برگزار کرد.

گریگوریف با اشاره به جنجال راه افتاده از سوی نمایندگان آمریکا و کشورهای غربی در متهم کردن دولت سوریه به استفاده از سلاحهای شیمیایی آنها را به نادیده گرفتن دلایل محکم موجود در رد ارتکاب این حمله از سوی دولت سوریه متهم کرد.

به نوشته این رسانه، این در حالی است که در حقیقت زرادخانه سلاحهای شیمیایی سوریه در سالهای ۲۰۱۳-۲۰۱۶ کاملا از بین رفته بود اما آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه حمله کردند.

گریگوریف در گفتگو با این نشریه به شرح اینکه چطور غرب حقایق روشن را نادیده می‌گیرد و اینکه سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحت تاثیر آمریکا و کشورهای غربی گزارشی تحریف شده درباره حمله شیمیایی مذکور منتشر کرده و در آن این حمله را به “دولت سوریه” نسبت دادند پرداخت.

او گفت: ما شواهد صحنه‌سازی های دروغ را یافتیم و ارائه کردیم و شاهدانی داشتیم که با چشم خودشان اتفاقات را دیدند و در ادامه نیز یان هندرسون، یک کارمند سابق سازمان منع تسلیحات شیمیایی در یک سخنرانی فاش کرد که این سازمان چه تدابیری برای تحریف گزارشی که آنها آماده کرده بودند، اتخاذ کرد.

او با متهم کردن آمریکا و کشورهای غربی به تداوم موضع خصمانه و اشتباهشان در قبال این حمله گفت: حتی اگر که ما شبه‌نظامیان را به عنوان سند و مدرک به سازمان ملل بیاوریم تا خودشان به همه چیز اعتراف کنند باز هم تاثیری بر موضع کشورهای غربی نخواهد داشت. آنها اصلا نگران آنچه که عملا در دومای سوریه رخ داد نیستند.

گریگوریف تاکید کرد: دیر یا زود حقایق علنی خواهند شد همان طور که حقیقت درباره نادرستی بیانیه مشهور کالین پاول، وزیر خارجه پیشین آمریکا که در آن عراق را به داشتن سلاحهای شیمیایی و بیولوژیکی متهم کرد، بر ملا شد.

در خاتمه این مطلب تصریح شد: آمریکا هر از چند گاهی باید به خودش آن دروغ را یادآوری کند اما اکنون دارد همان اشتباه را دوباره تکرار می‌کند.