هشدار شدید ارتش چین به ناوهای جنگی آمریکا

عمومی

 

ناوگان نظامی آمریکا همزمان با افزایش تنش‌ها میان پکن و واشنگتن طی چند روزگذشته حداقل دو بار به جزایر مورد مناقشه چین در دریای چین جنوبی نزدیک شده‌اند و این موضوع با واکنش چین روبرو شده است

به نقل از رویترز نوشت: سخنگوی ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده که کشتی نظامی «گابریل گیفورد» به تازگی در عبور خود به جزیره «میسچیف ریف» که مورد مناقشه دولت‌های چین، تایوان، ویتنام و فیلیپین می‌باشد، نزدیک شده است.

ناوهای آمریکایی همچنین محدودیت‌های اعمال شده چین را نقض و به جزایر دیگری در دریای چین جنوبی نزدیک شده‌اند.

در همین ارتباط نیز سخنگوی فرماندهی جنوبی ارتش چین با تائید عبور کشتی‌های نظامی آمریکا، این اقدامات را تحریک‌آمیز توصیف کرد و خواستار توقف این اقدامات شد.

ارتش چین همچنین هشدار داده که اقدامات اخیر ناوهای آمریکایی به شدت نگران کننده است و چین برای حفاظت از منافع خود از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهد کرد.

دریای چین جنوبی به عنوان یکی از گذرگاه‌های مهم دریایی و برخوردار از جزایر غنی از هیدروکربن، به محل مناقشه میان کشورهای مختلف از جمله چین، فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و تایوان تبدیل شده که هر یک مدعی مالکیت بر بخشی از آن هستند.

چین ادعای مالکیت ۸۰ درصدی بر دریای چین جنوبی را دارد و تحرکات دریایی آمریکا در این منطقه به تشدید تنش‌ها منجر شده است. در حال حاضر عمده تنش‌ها در دریای چین جنوبی به دلیل رفت و آمد تحریک آمیز ناوهای جنگی آمریکا است که با نگرانی و خشم رهبران چین روبرو شده است.