گورباچف گسترش ناتو را بزرگترین اشتباه راهبردی غرب نامید

عمومی

 

“میخائیل گورباچف” در کتاب جدید خود نوشته است: گسترش ناتو به سمت شرق یک اشتباه بزرگ راهبردی، اقدامی در جهت بی‌ثباتی نظامی و سیاسی در اروپا و فراسوی آن، از بین رفتن اعتماد و بازگشت به دوره پایان جنگ سرد بود

به نقل از خبرگزاری «نووستی»، “میخائیل گورباچف” رئیس جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی در کتاب جدید خود با عنوان «آنچه در معرض خطر است: آینده صلح جهانی» درباره بزرگترین اشتباهات غرب صحبت کرده است.

این سیاستمدار کهنه کار نوشته است، تصمیم گیری درباره گسترش ناتو یک اشتباه بزرگ راهبردی، اقدامی در جهت بی‌ثباتی نظامی و سیاسی در اروپا و فراتر از آن، از بین رفتن اعتماد و بازگشت به دوره پایان جنگ سرد بود و روسیه نمی‌توانست از روند اوضاع نتیجه گیری غیر از این داشته باشد.

گورباچف یادآور شد، در پایان دوره جنگ سرد هم مقامات ناتو و هم پیمان ورشو، دکترین نظامی خود را مورد تجدید نظر قرار دادند، البته توافقنامه‌ای درباره عدم گسترش ناتو به سمت شرق اروپا که از لحاظ حقوقی التزام آور باشد، وجود نداشت که به عقیده او، اقدامی پوچ و غیرمنطقی بود.

وی نوشته است: «ما را متهم به این می کردند که با دستان خود پیمان ورشو از بین بردیم.»

به عقیده گورباچف، برقراری اعتماد بین روسیه و غرب، مهمترین وظیفه سیاستمداران جهان حاضر است. بدون روسیه هیچیک از مشکلات جدی بین المللی قابل حل و فصل نبوده و در غرب هم به این مسئله اعتراف می کنند و تلاش برای منزوی کردن مسکو و صحبت کردن با این کشور به زبان زور و تهدید، کاملا بی فایده است.

وی نوشت، هر اقدام روسیه در غرب تلاشی برای احیای اتحاد جماهیر شوروی و انتقام ژئوپلیتیکی محسوب می شود، در حالیکه چنین سوءظنی کاملاً بدون پایه و اساس است.

رئیس جمهوری سابق شوروی همچنین در کتاب جدید خود پیشنهاد کرده تا هر چه سریع تر رایزنی‌هایی درباره مشکل نظامی شدن فضا و عرصه فضای مجازی در صحن شورای امنیت سازمان ملل انجام شود.

گورباچف نوشته است: «یکی از مهمترین و جدی‌ترین مشکلات امنیت بین المللی، تهدیدات هسته‌ای است ولی به عقیده من، مذاکره درباره جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در عرصه‌های بسیار حساسی مانند عرصه فضا و عرصه اطلاعاتی و فضای مجازی اهمیت کمتری ندارد. حتی تصور این مسئله هم وحشتناک است اگر امکانات فناوری‌های مدرن جهت گیری نظامی پیدا کنند. اقدام درستی خواهد بود اگر هر چه سریعتر بررسی این مشکل در شورای امنیت آغاز شود. خطر نظامی شدن فضا و فضای مجازی واقعی است و می تواند عواقب فاجعه آمیزی داشته باشد و لازم است تا با این مسئله به صورت جمعی و با تشریک مساعی برخورد کرد.»