2018 رکورد دار بودجه نظامی جهان در ۳۰ سال گذشته

عمومی

 آمریکا، چین و عربستان در صدر

موسسه تحقیقاتی صلح استکهلم مستقر در سوئد اعلام کرد، بودجه نظامی جهان در سال گذشته به بالاترین سطح در سه دهه رسید که عمدتا حاصل اقدامات ایالات متحده و چین بوده است.

به نقل از پایگاه دویچه وله، برآورد موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم موسوم به سیپری (SIPRI) نشان می‌دهد هزینه نظامی جهان در ۲۰۱۸ مجموعا یک تریلیون و ۸۰۰ میلیارد دلار آمریکا شد که ۲.۶ درصد نسبت به ۲۰۱۷ افزایش داشته است.

براساس گزارش سیپری،‌ این هزینه معادل ۲۳۹ دلار آمریکا به ازای هر یک نفر می‌شود. آمریکا با ۶۴۹ میلیارد دلار همچنان بیشترین میزان هزینه نظامی در جهان را داشته است که نسبت به سال ماقبل آن چهار درصد افزایش نشان می‌دهد.  

اود فلورانت، مدیر برنامه تسلیحات و بودجه نظامی در سیپری می‌گوید: افزایش در بودجه نظامی آمریکا از ۲۰۱۷ با اجرای برنامه‌های خرید تسلیحاتی جدید دولت ترامپ ایجاد شد.  

طبق گزارش انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، آمریکا ۳۶ درصد هزینه‌های جهانی در سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص داده است و تقریبا معادل هشت بودجه نظامی بالای دیگر است. با این حال، بودجه آمریکا تقریبا یک پنجم کمتر از بالاترین میزان آن در ۲۰۱۰ است.

دومین بودجه نظامی بزرگ جهان با ۲۵۰ میلیارد دلار متعلق به چین است که معادل ۱۴ درصد هزینه‌های نظامی جهان است. این بودجه پنج درصد رشد در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که پایین‌ترین سطح افزایش سالانه از ۱۹۹۵ است و بازتاب رشد اقتصادی کند این کشور است.

عربستان با ۶۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در جایگاه سوم قرار دارد و این در حالی است که بیش از شش درصد از هزینه‌های نظامی در مقایسه با ۲۰۱۷ کاسته شده است. پس از آن هند و فرانسه در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. بودجه نظامی هند برای پنجمین سال متوالی افزایش نشان می‌دهد که حاصل تنش‌ها با چین و پاکستان است. پنج بودجه نظامی اول، ۶۰ درصد هزینه نظامی جهان را تشکیل می‌دهد.

روسیه با ۶۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار به جایگاه ششم سر خورده است. این اولین باری است که روسیه از ۲۰۰۶ در میان پنج کشور صدرنشین نیست. در گزارش سیپری آمده است، روند کلی اینگونه است که هزینه‌کرد نظامی در مقیاس تولید ناخالص داخلی در تمامی مناطق از ۱۹۹۹ کاهش یافته است. طبق آن، شش مورد از ۱۰ کشوری که بودجه نظامی آنها بیشترین سهم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، در خاورمیانه قرار دارند.     

براساس گزارش سیپری که امروز (دوشنبه) منتشر شد، هزینه نظامی آمریکا برای اولین بار در هفت سال گذشته افزایش نشان می‌دهد که بازتاب سیاست‌های دونالد ترامپ است.

افزایش ۲.۶ درصدی در هزینه‌های نظامی جهان نشان می‌دهد که این دومین باری است که آمارهای جهانی افزایش دارد و هزینه نظامی جهان را به بالاترین سطح از ۱۹۸۸ می‌رساند.

بودجه نظامی چین از ۲۰۰۹ به میزان ۸۳ درصد رشد داشته است و از سال ۲۰۱۳ به میزان ۱.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی خودش را صرف آن کرده است.     

نان تیان، مدیر پروژه هزینه‌های نظامی در سیپری گفت: آنها آماده‌سازی اجرای برنامه مدرن‌سازی جدید ارتش آمریکا را آغاز کرده‌اند که رسما از ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ کلید می‌خورد. این حدود ۱.۸ تریلیون دلار در ۲۰ سال آتی می‌شود. این پول هنگفتی است که از سوی آمریکا هزینه می‌شود و شامل طیفی از تسلیحات متعارف تا قابلیت‌های هسته‌ای است. 

آلمان هم با هزینه ۱.۲ درصد تولید ناخالص داخلی سال گذشته جزو ۱۰ مورد اول شده است. برلین در میان سایر متحدان تحت فشار زیادی از سوی واشنگتن قرار دارد تا هزنیه‌ نظامی خودش را در راستای هدف دو درصدی تولید ناخالص داخلی ناتو افزایش دهد.