حفظ داعش بهانه‌ای برای نگه‌داشتن پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه است

عمومی

 

یک استاد و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی مستقر در استرالیا بر این باور است که گزارش‌های اخیر منتشرشده درباره عملیات مخفی آمریکا برای کمک به سرکردگان داعش در افغانستان ثابت می‌کند که واشنگتن به‌دنبال بهانه‌ای برای حفظ پایگاه‌های خود در منطقه است

 

“تیم اندرسون” استاد دانشگاه سیدنی و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی در مصاحبه تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد واشنگتن مایل است تا دارایی‌ها و امکانات اولیه خود در منطقه را حفظ کند، آمریکا در حال کمک به سرکردگان داعش است تا با استفاده از این بهانه پایگاه‌های خود در سراسر منطقه را حفظ کند.

وی در ادامه تصریح کرد: اختلاف‌افکنی بین مردم با کمک اسرائیل و عربستان سعودی، و مانع شدن از همگرایی مسالمت‌آمیز طبیعی کشورهای همسایه و منطقه به یک راهبرد اصلی و مهم آمریکا در غرب آسیا تبدیل شده است، به همین دلیل است که آمریکایی‌ها می‌خواهند نیروهای نظامی خود در مرز سوریه و عراق را همچنان حفظ و ایران را احاطه کنند. گزارش شده است که واشنگتن تعدادی از نیروهای ویژه خود را در عملیاتی برای آزاد کردن تروریست‌های داعش از یک زندان طالبان از دست داده است، این مسئله می‌تواند یک مشکل و چالش بزرگ برای واشنگتن باشد آن هم در شرایطی که کشته شدن سربازان آمریکایی برای نجات تروریست‌های داعش چندان خوب به‌نظر نمی‌رسد، این مسئله در واقع بهانه‌ای جعلی برای ادامه حضور نظامیان آمریکایی در منطقه است.

این تحلیلگر ارشد سیاسی در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص حساسیت ایران و برخی کشورهای منطقه درباره حضور داعش در افغانستان نیز گفت: بی‌شک ایران نگران حضور داعش در افغانستان خواهد بود همان طور که نگران حضور داعش در عراق و سوریه و قفقاز است. ایران هدف اصلی اسرائیل و واشنگتن است آن هم به‌خاطر نقش مستقل هدایت‌کننده‌اش. مدت زمانی نه‌چندان دور، رژیم سعودی (که حامی بزرگ و اصلی تروریسم است) تروریست‌های داعش را برای حمله به مجلس ایران اعزام کرد، همین طور حمله به مرقد امام خمینی و همین اواخر حمله به یک رژه نظامی نیز از سوی رژیم سعودی انجام شده است. ریاض حتی برای اجیر کردن نیرو برای داعش در داخل ایران نیز تلاش کرده است ولی موفقیت محدودی داشته است. یک جنگ مداوم علیه ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 میلادی ادامه داشته است از جمله جنگ‌های اقتصادی، تروریستی و تبلیغاتی. شکی وجود ندارد که همه امکانات داعش در منطقه علیه جمهوری اسلامی ایران بسیج شده است.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که “آیا داعش قادر به ایجاد یک قلمرو در خاک افغانستان خواهد بود، آن هم با توجه به مخالفت قاطع مسلمانان این کشور با ایدئولوژی‌های افراطی”، اظهار داشت: قطعاً برای داعش سخت خواهد بود که بخواهد حمایت لازم در افغانستان را برای خود ایجاد کند؛ اولاً مردم افغانستان به‌شدت مستقل هستند. دوم آنکه گرچه افراط‌گرایی در افغانستان در دهه 1980 میلادی توسط واشنگتن تقویت شد، جنبه‌های خاص تعصب‌گرایی و خرافه‌پرستی در این کشور از جنوب آسیا نشئت گرفته است و نه از سنت‌های سلفی کشورهای عربی خلیج فارس، با این حال پول عربستان سعودی می‌تواند واسطه مهمی برای ایجاد برخی اتحادها و ائتلاف‌ها با واسطه‌های محلی باشد، به‌عنوان مثال این مسئله را در خصوص برخی مزدوران پاکستانی در گروه‌های داعشی در سوریه مشاهده کرده‌ایم.