دام آمریکایی‌ها برای محمد بن سلمان

عمومی

 

کاردار پیشین ایران در عربستان اظهار کرد: براساس برخی اخبار و تحلیل‌ها به نظر می‌رسد قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی دامی برای محمد بن سلمان از سوی آمریکایی‌هاست به نحوی که او را در عرصه قدرت در عربستان مهار کنند

احمد دستمالچیان، كاردار پيشين ايران در عربستان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: براساس برخی تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها از عملکرد نابخردانه محمد بن سلمان ولیعهد کنونی عربستان راضی نیستند و در همین چارچوب به دنبال برنامه‌ای برای مهار او و یا کم‌رنگ کردن حضورش در عرصه قدرت در عربستان هستند. در طول مدتی که محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان مشغول یکه‌تازی در عرصه قدرت در این کشور عربی شده است او به هر پرونده‌ای که وارد شده است ، به دلیل کم تجربگی وجاه‌طلبی هزینه‌های سنگینی را از نظر سیاسی، امنیتی و حیثیتی به عربستان تحمیل کرده که ازجمله می‌توان به حمایت او از جریان‌های تکفیری در منطقه به ویژه در سوریه و عراق ، به گروگان‌گرفتن وقیحانه نخست‌وزیر لبنان درعربستان ، فرو رفتن بیش از پیش در باتلاق یمن که بدون هیچ نتیجه‌ای بوده است و یا نزدیکی بیش از حد به رژیم صهیونیستی و …. اشاره کرد.

این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد : او همچنین در داخل خاک عربستان نیز اقدام به دستگیری شاهزاده‌های مهم سعودی از جمله «متعب بن عبدالله»، رئیس سابق گارد پادشاهی سعودی و «ولید بن طلال»، سرمایه‌دار پرنفوذ سعودی و اخذ باج از آنها و به زندان انداختن تعدادی از فعالان حقوق بشر و علمای دینی مخالفش کرد که این موضوع نیز تبعات منفی برای او در داخل عربستان و خاندان آل‌سعود به همراه داشته است.

دستمالچيان با بیان این‌که این شکست‌ها برای آمریکایی‌ها خوشایند نیست چراکه ثبات و امنیت کشور عربستان برای دولت واشنگتن بسیار مهم است و این تلاطم‌های سیاسی متناسب با استراتژی ثبات‌ساز آمریکا در عربستان نیست، تصریح کرد : در همین چارچوب به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها در ارتباط با پرونده خاشقجی دامی را برای محمد بن سلمان پهن کرده‌اند تا او مجبور شود یا از عرصه قدرت در عربستان کناره‌گیری کند و یا تحت فشار مضاعف، قدرت او را در اداره این کشور محدود کنند.

او خاطرنشان کرد: در همین راستا طی چند روز اخیر اخبار ضد و نقیضی منتشر شده مبنی بر این‌که محمد بن سلمان عنوان کرده قتل خاشقجی را بنا به درخواست آمریکایی‌ها انجام داده است و یا این‌که به ترکیه برای مختومه‌کردن این پرونده پیشنهاد رشوه داده‌است گرچه ممکن است این اخبار درست نباشد ولی قطعا انتشار این اخبار باعث ضربه‌زدن اساسی به حیثیت سیاسی محمد بن سلمان در داخل کشور عربستان و همچنین عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود و شاید بتوان این را دامی از سوی آمریکایی‌ها علیه محمد بن سلمان دانست تا زمینه را برای حضور برادر کوچک‌تر او «خالد بن سلمان» در عرصه قدرت فراهم کنند ، حتی اگر چنین اتفاق‌هايی نیز رخ ندهد برای حیثیت و اعتبار آل سعود این حوادث گران تمام خواهد ، لذا باید منتظر واکنش‌های بعدی بود.

کاردار پیشین ایران در عربستان تصریح کرد: البته روی دیگر سناریو را باید این طور دید که بعد از تحقیر سعودی‌ها توسط ترامپ و عدم ارسال سیگنال مناسب از سوی ریاض، این پرونده‌سازی برای باج‌خواهی جدید ترامپ از آل‌سعود است .

او در پایان این گفت‌وگو تاکید کرد : در نهایت باید توجه داشت موضوع هرچه که باشد تاکنون هزینه سنگینی برای محمد بن سلمان به همراه آورده است که باید فاکتور آن را پرداخت کند وگرنه خودش در دام این تیغ تیز، گرفتار خواهد شد.

پسر کو ندارد نشان از پدر

در حالی که دولت ترامپ به علت نوع برخوردش با ناپدید شدن روزنامه‌نگار سرشناس عربستانی تحت فشار است، پسر ارشد رئیس‌ جمهور آمریکا در توئیتی مدعی شد که جمال خاشقجی از هواداران تروریسم بوده است و ثابت کرد نباید از بیگانه از ترامپ نامیدش.

 جمال خاشقجی که از خودی‌های دربار پادشاهی آل سعود بود و بعدا به منتقد دولت عربستان تبدیل شد، هفته گذشته پس از ورود به کنسولگری ریاض در استانبول ناپدید شد. مقام‌های ترکیه معتقدند که خاشقجی که ستون‌نویس واشنگتن پست بوده است، داخل همین کنسولگری کشته شده است؛ اتهامی که عربستان تکذیب می‌کند.

یک سری از توئیت‌های دونالد ترامپ جونیور، فرزند رئیس‌جمهور آمریکا شامل پیامی هم از پاتریک پل بود که براساس پروفایل توئیترش روزنامه‌نگار حوزه امنیت ملی و تروریسم در پایگاه خبری پی‌جی میدیا است. این یک وبلاگ محافظه‌کار و متمرکز خبر و تفسیر است که قبلا به نام “رسانه پیژامه” شناخته می‌شد.

به نقل از سی‌ان‌ان،پاتریک پل در توئیتش، تصاویری از یک مقاله بسیار قدیمی منتشر کرد که جمال خاشقجی درباره مجاهدین نوشته بود. در تصویر همراه این مقاله، خاشقجی در کنار اشخاصی ایستاده است که خودشان را اعضای این گروه اسلام‌گرا می‌دانند و یک خمپاره‌انداز در دست دارد. در تصویر دیگری هم اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده و برخی از نزدیکان او به چشم می‌خورند. بن لادن، القاعده را در اواخر دهه ۸۰ میلادی پایه‌گذاری کرد.

این روزنامه‌نگار در توئیتی نوشت: تا همین دیروز نمی‌دانستم که جمال خاشقجی نویسنده این مقاله بدنام عرب نیوز در ۱۹۸۸ است که با اسامه بن لادن و عبدالله اعظم، از دیگر موسسان القاعده دور افغانستان گشت می‌زند. او فقط یک روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب دموکرات است که با جهادگرایان آر پی جی به دست گرفته است.

خاشقجی در زمان حضور در افغانستان و سودان به عنوان خبرنگار خارجی اخبار القاعده را پوشش می‌داد و بابت مصاحبه‌های متعددش با اسامه بن لادن شخصی شناخته شده است. او پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر از تفکرات بن لادن اعلام برائت کرد. این مقاله مربوط به زمانی است که آمریکا در حال مسلح کردن و تامین مالی مجاهدین در جنگ شوروی – افغانستان بود.ایسنا