فرانسه خواستار ائتلاف جدید جهانی میان قدرت‌های دارای حسن نیت شد

عمومی

 

فرانسه تشکیل ائتلاف جدید “قدرت‌های دارای حسن نیت”‌ را با هدف تلاش برای احیای نوعی از

دیپلماسی جهانی پیشنهاد کرده

و گفت، این دیپلماسی جهانی از سوی آمریکا، روسیه و سایر کشورهایی که یکجانبه‌گرایی را بر همکاری ترجیح می‌دهند، در معرض خطر قرار دارد

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در جریان سخنرانی خود در دانشگاه هاروارد این برنامه را مطرح کرده و گفت که اروپا باید با کشورهایی چون هندوستان، استرالیا،‌ مکزیک و سایر دموکراسی‌های قدرتمند که تعهدات را با چندجانبه‌گرایی به اشتراک می‌گذارند، متحد شود.

سخنرانی وی توصیفی از فرسایش و از بین رفتن برند دیپلماسی است که کشورها را در پی جنگ دوم جهانی گردهم آورد و به ایجاد سازمان ملل منجر شد.

وی ادامه داد: برخی از کشورها اکنون برای منافع خود اقدام به تهدید و انتشار اطلاعات نادرست می‌کنند.

وزیر خارجه فرانسه همچنین گفت که بر این باور است آمریکا به صورت روشمند و به تدریج اقدام به تضعیف پایه‌های چندجانبه‌گرایی از طریق رویکرد خودش در سازمان ملل، توافقات تجاری و تعاملات بین‌المللی می‌کند.

وی ادامه داد:‌ آیا باید از این وضعیت بدون انجام کاری، بدون هیچ ابتکار عملی رنج ببریم؟ فکر می‌کنم که نقطه نظر ما این است که نباید چنین چیزی باشد. در چنین برهه‌ای از زمان، باید سخن بگوییم و حرف‌هایمان را به زبان بیاوریم. ما به دنبال ایجاد اپوزیسیون نیستیم. دیدگاه و هدف ما احیای چندجانبه‌گرایی است که به واسطه آن اوضاع از زمان پایان جنگ جهانی دوم شکل گرفته است. چنین رویکردی با هیچ‌کسی مغایر نیست. ما این مساله را یک موضوع واقعی می‌دانیم.

این پیشنهاد براساس درخواست‌های اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای ایجاد همکاری بیشتر جهانی شامل سخنرانی روز سه شنبه وی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مطرح شده است.

لودریان در هاروارد اشاره‌ای کم به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا کرد اما رفتارها و رویکردهای آمریکا و روسیه را به عنوان دو فاکتور مهم و اصلی در تصمیم گیری فرانسه در ایجاد چنین ائتلاف جدیدی مورد اشاره قرار داد و از آمریکا به خاطر خروج از توافق برجام انتقاد و روسیه و سایر کشورها را به خاطر بی‌اهمیت کردن شورای امنیت سازمان ملل با قدرت وتویی که دارند، به شدت محکوم کرد.

وی همچنین گفت که چند کشور هستند که می‌توان با آنها ائتلافی خوب تشکیل داد و آنها می‌توانند با مشکلات جهانی چون امنیت سایبری، مهاجرت، تغییرات جوی و بحران‌های بین‌المللی در سوریه و لیبی رویارویی کرد.

لودریان به هندوستان، ژاپن، استرالیا، ژاپن، کانادا و مکزیک به عنوان متحدانی اشاره کرد که به همکاری جهانی متعهدند و خواستار ایجاد چنین ائتلافی با این کشورها برای یک اقدام جامع و حل مشکلات شد.

وزیر خارجه فرانسه همچنین گفت:‌ حسن نیت، همان حسن نیت است. این مساله به روی همه باز است. این دقیقا همان چیزی است که باعث می‌شود تا ما راهی به سوی خلاصی از این باتلاقی که در آن گرفتاریم، بیابیم.