تجمع حامیان و مخالفان اردوغان همزمان با افتتاح بزرگترین مسجد اروپا در آلمان

عمومی

در حالی که رجب طیب اردوغان قرار است امروز شنبه در شهر کلن آلمان یکی از بزرگترین مساجد ساخته شده در اروپا را در خاتمه سفر پرمناقشه‌اش افتتاح کند مخالفان و حامیان او اعلام کردند که چندین تجمع را برگزار خواهند کرد

به نقل از خبرگزاری فرانسه، افتتاح این مسجد توسط رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه آخرین رخداد سفر سه روزه وی به آلمان است که به موجب آن وی به دنبال بهبود روابط آنکارا با برلین بعد از دو سال تنش میان دو طرف بوده است.

اردوغان و مرکل در مذاکرات روز جمعه خود از تمایل‌شان برای نزدیک کردن محتاطانه دو کشور خبر دادند، اما مرکل تاکید کرد: اختلافاتی عمیق در زمینه حقوق مدنی و مسائلی دیگر همچنان پابرجا هستند.

برآورد شده که حدود ۱۰ هزار تن از مخالفان اردوغان امروز در خیابان‌های شهر کلن تظاهرات می‌کنند تا اعتراض‌شان را به مسائل مختلف اعم از سوابق حقوق بشری ترکیه و وضعیت آزادی مطبوعات در این کشور و همچنین رفتار آنکار با کردها ابراز کنند.

در عین حال حامیان اردوغان نیز گفته‌اند که در مسجد مرکزی کلن که ساختمان آن در مجاورت یک سازمان ترکیه‌ای به نام سازمان دیتیپ (DITIB)  قرار دارد تجمع خواهند کرد.

پلیس شهر کلن گفته که خودش را برای یکی از بزرگترین تجمعات اعتراضی برگزار شده در این شهر آماده می‌کند و در عین حال گفته که حداکثر ۵۰۰۰ نفر اجازه شرکت در مراسم افتتاحیه مسجد را به دلایل امنیتی دارند.

سازمان دیتیپ در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد که می‌خواهد این مراسم یک نمونه زیبا از گردهم آمدن گروه‌ها باشد و از شرکت‌کنندگان در این مراسم خواسته تا از حمل بنرهای سیاسی و سردادن شعار خودداری کنند.

هنریک ریکر، شهردار شهر کلن و آرمین لاشت، وزیر اول ایالتی از شرکت در مراسم افتتاحیه این مسجد به نشانه مخالفت‌شان با اردوغان خودداری کرده‌اند. این اقدام آنها مشابه استقبال سردی است که فرانک والتر اشتاین‌مایر، رییس جمهور آلمان از اردوغان در ضیافتشان که در روز جمعه به عمل آورد. مراسمی که از جانب چند سیاستمدار مخالف دیگر بایکوت شد و خود مرکل در آن شرکت نکرد.

مرکل که کشورش بیش از دو میلیون ترک زبان است در اظهاراتی بر لزوم ادامه گفت‌وگو بین دو کشور به منظور غلبه بر اختلافات تاکید کرد با این حال او بر تمایل آنان برای ثبات در ترکیه به عنوان کشوری که برای مقابله با موج ورود مخالفان به سواحل اروپا به آن تکیه دارد، تاکید کردد.

در شهر برلین ساعاتی بعد از دیدار اردوغان و مرکل صدها تظاهرکننده کرد راهپیمایی کرده و بنرهایی اعتراضی علیه اردوغان حمل می‌کردند.

اردوغان امروز در حالی به ایالت راین شمالی – وست فالیا می‌رود که این ایالت میزبان تعداد چشمگیری از ترک تبارها به ویژه تعداد زیادی به اصطلاح کارگران مهمان مهاجرت کرده به آلمان در دهه ۱۹۶۰ است.

چندین تظاهرات ضد اردوغان برای امروز در شهر کلن برنامه‌ریزی شده که یکی از مهم‌ترین آنها تحت «اردوغان مورد استقبال نیست» برگزار می‌شود.

انتظار می‌رود عمده این اعتراضات در فاصله چند کیلومتری از محله محل قرارگیری این مسجد برگزار شود.

مسجد بزرگ مرکزی کلن در سال ۲۰۱۷ بعد از هشت سال ساخت‌وساز مشکلات بودجه‌ای درهایش را باز کرد. این مسجد ظرفیت بیش از ۱۰۰۰ نمازگزار را دارد.

این مسجد یک سال پیش در ابتدا صرفا برای برگزاری نمازجمعه مورد استفاده قرار گرفت اما تاکنون به صورت رسمی افتتاح نشده است.

سازمان دیتیپ به عنوان سازمان پشتیبان اصلی احداث این مسجد به نوبه خود یک سازمان پرمناقشه است که اداره صدها مسجد را در آلمان به عهده دارد و امام جماعت‌های این مساجد از جانب دولت ترکیه حقوق می‌گیرند.

این سازمان که به داشتن روابط نزدیک با ترکیه شهرت دارد شاهد بوده که اتهام‌های جاسوسی از مخالفان دولت ترکیه ساکن آلمان به برخی از اعضای این سازمان نسبت داده شده است.

اخیرا رسانه‌های آلمان گزارش کردند که سازمان اطلاعات داخلی این کشور در حال بررسی و تحت نظر قرار دادن سازمان دیتیپ است.