تجلیل وبزرگداشت از نوروز باستان و سال 1396 خورشیدی

عمومی

ویدیو کلیپ فوتو های یادگاری این محفل زیبا را اینجا کلیک کنید

جشن نوروز که یکی از کهنترین مراسم پسندیده نیاکان ما بشمار میرود, با مرور زمان جایگاه اصلی اش را بنا بر قدامت و عظمت کلتوری اش در میان فرهنگهای باستانی جهان احراز نموده و روز تا روز پهنه وسعتش در جوامع مختلف گسترده تر شده, علاقمندان و طرفداران زیادی را از آن خود مینماید

جای مباهات است که این فرهنگ دیرینه مشرق زمین سراسری شده ودر قاره های مختلف سیاره ما قلوب فرهنگیان را بیشتر تسخیر میدارد.

برسمیت شناختن این رسم پسندیده فرهنگی و بین المللی شدن و تبجیل آن در مقر سازمان ملل متحد افتخاراتیست که نصیب مردمان فرهنگ دوست ماگردیده است.

شایان یاددهانیست که این روز بزرگ نه تنها از جانب کشور هائیکه آنرا بعنوان آئین فرهنگی خویش میشمارند به بزرگداشت گرفته میشود بل سایر کشور ها نیز در قاره های مختلف جهان از جمله آسیا, آمریکا, اروپا, افریقا و آسترالیا  با عظمتی که دارد به جشنواره مبدل شده است.

گفته های اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا که در بهبوحه سال نو بیان داشته و یاد آور دوره پر ابهت کوروش کبیر میباشد مهر تائید دیگریست که بر سر لوحه نوروز باستان حک شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه تبریک نوروزی خود که با یک روز تأخیر صادر شد، جمله‌ای را به اشتباه از کوروش کبیر نقل کرد.

دونالد ترامپ در بیانیه‌ای ضمن تبریک عید نوروز آرزو کرد که «تمامی آن‌هایی که عید باستانی خارق‌العاده نوروز را جشن می‌گیرند»، تعطیلات شادی داشته باشند.

پایگاه «پالیسی مایک» در خصوص این پیام نوروزی ترامپ نوشت، ترامپ در پیام خود از «کوروش کبیر» بنیانگذار سلسله هخامنشیان نقل قول کرد و گفت: «کوروش کبیر، رهبر امپراطوری باستانی پارسی، در جمله‌ای مشهور گفت که آزادی، شأن و ثروت همگی با یکدیگر بزرگترین خوشبختی بشریت را تشکیل می‌دهد. اگر شما هر سه این موارد را به مردم خود بدهید، عشق آن‌ها به شما هرگز از بین نخواهد رفت.»

دوستان!

مبرهن است که حفظ, رشد و گسترش همچو رویدادهای پسندیده تاریخی جزئی از رسالت مان بحساب آمده و ما را مکلف میسازد که این فرهنگ اصیل را به نسلهای آینده و بالنده خویش انتقال دهیم.

بنابر همین وجیبه است که انجمن فرهنگی میهن به نوبه خویش در دیار غربت ازین میراث فرهنگی استقبال شایسته نموده و محفلی را در یکی از رستورانتهای شهر برگزار نمود.

درین جشنواره عده زیادی از همدیاران ما گردهم آمده بودند و با صحبتهای گرم شان از عظمت این رویداد تاریخی سخنراندند.

آغازگران این برنامه رنگین, نطاقان ورزیده, محترمه ثریا احمدزی و محترم احمد ضیاء نوری, با ابراز خیرمقدم و تبریکات گرم بمناسبت نوروز باستان و سال نو خورشیدی, پیرامون این رخداد عظیم صحبت کرده و ایام خوشی را به اشتراک کنندگان این محفل آرزو بردند.

سپس رئیس انجمن فرهنگی میهن, محترم انجنیر فرین محسنیان, با اظهار تهنیت بخاطر سال نو ونوروز کهن, در باره فصل رستاخیز بهار یعنی فصل رویش, زایش و تجدید حیات موجودات ذیروح سخن زده و برای دوستان تندرستی, طول عمر و تبسم همیشگی را بر لبان شان متمنی گردید.

به تعقیب محترم خالق بقائی, شخصیت فرهیخته, نویسنده و فعال اجتماعی با خوانش اشعار دلنشین بهاری, این ایام خجسته را به حاضرین تبریک و تهنیت گفته پیروزیهای شایان شان را خواهان شد.

سخنران بعدی محترمه انجنیر نورضیاء فرین تبریکیه بخش زنان را به همه تقدیم کرد وبه چهره های جدیدیکه به محور انجمن میهن ثبت نام کرده و عضویت گرفته اند شاد باش گفته ایشان را به معرفی گرفت و برای آنها آرزوی موفقیت نمود.

پس از صرف شام, با پخش موسیقی شاد و آهنگهای دلپذیر, خواندن حماسی رپ بزبانهای دری, انگلیسی و سوئدی توسط دوشیزه گان جوان و مستعد, بهاره جکسن ومهتاب هاشمی اعضای انجمن میهن و پایکوبی و شور و شعف جوانان در اطراف میز مدوری که با هفت میوه و یا هفت سین, تنقلات و کلوچه های دست پخت عزیزان اشتراک کننده مزین شده بود الی پاسی از نیمه شب با سرور و شادمانی از سال نو ونوروز باستان استقبال شایانی را بعمل آوردند.

 

گزارشگر انجمن فرهنگی میهن

19 مارچ 2017

گتنبرگ ـ سویدن