ناگفته‌هایی از ماهیت جنگ علیه دمشق

عمومی

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با تاکید بر آشکار بودن حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی از پدیده تروریسم، گفت: افزون بر لزوم هلاک کردن تروریست ها، باید ایدئولوژی تروریسم و تروریسم پروری را از بین برد

به گزارش ایسنا، متن کامل مصاحبه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه  با روزنامه روسی کمسمولسکایا پراودا که متن کامل آن روز جمعه منتشر شد بر اساس گزارش سانا به شرح زير است:

  • خبرنگار: وضعیت در سوریه خطرناک تر شده است و پیش بینی تحولات آن سخت تر به نظر می آید..چرا ؟ آیا به این علت است که تعداد زیادی شرکت کننده و بازیگران به این تنازع کشیده می‌شوند؟ ایران، حزب الله و روسیه و ترکیه و ائتلاف تحت امر آمریکا حضور دارند و چین نیز به این جنگ اهمیت می دهد…آیا ترس دارید که این تنازع منجر به جنگ جهانی سوم شود یا اینکه در واقع جنگ جهانی سوم شروع شده است؟ثانیا درخصوص جنگ جهانی سوم، باید گفت این اصطلاح اخیرا مخصوصا پس از تشدید اوضاع در سوریه بسیار به کار رفته است. می‌توانیم بگوییم آنچه که در هفته‌های اخیر و شاید چند ماه اخیر شاهد آن بودیم، فراتر از جنگ سرد و کمتر از جنگ واقعی است، نمی‌دانم چگونه آن را نامگذاری کنم، اما این مساله به تازگی شکل نگرفته است، چراکه گمان نمی‌کنم که غربی‌ها به ویژه ایالات متحده جنگ سرد خود را حتی پس از فروپاشی اتحاد شوروی متوقف کرده باشند.
  • لذا، این حالت چند مرحله دارد و سوریه یکی از این مرحله‌های مهم به حساب می‌آید. شما شاهد تشدید گسترده‌تر اوضاع نسبت به قبل هستید، اما مساله به طور کامل به حفظ برتری آمریکایی‌ها برجهان تعلق دارد تا به هیچ کس چه روسیه باشد یا حتی یکی از همپیمانان غربی آمریکا باشد اجازه داده نشود تا در عرصه سیاسی و یا بین المللی شریک آمریکا باشد. جوهره این جنگ که به عنوان جنگ جهانی سوم آن را توصیف کرده‌اید، همین است. این جنگ یک جنگ جهانی است، اما یک جنگ نظامی نیست، یک بخش از آن نظامی و یک بخش مرتبط به تروریسم و امنیت و بخش دیگر سیاسی است و لذا آنچه گفته‌اید، درست است البته به گونه‌ای دیگر است، مساله تنها به سوریه مربوط نیست، پس سوریه بخشی از این جنگ است.
  • بشار اسد: اگر بخواهیم در مورد این مشکل صحبت کنیم پس باید به جوهره و سرچشمه آن یعنی تروریسم بپردازیم، صرف نظر از آنهایی که اکنون در سوریه دخالت می کنند، مساله مهمتر این است که چه کسانی روز به روز و همواره از تروریست‌ها حمایت می‌کنند؟ مساله اصلی این است. اگر توانستیم این مساله را حل کنیم، پس آن زمان این توصیف پیچیده شما در مورد وضعیت سوریه مشکل بزرگی نخواهد بود و توانایی حل آن را داریم.. بنابراین مساله به تعداد کشورهای که هم اکنون در جنگ به شکل مستقیم دخالت می کنند ارتباط ندارد بلکه به تعداد کشورهای است که از تروریست ها حمایت می کنند..چراکه روسیه، ایران و حزب الله همپیمانان ما هستند و به صورت قانونی به سوریه آمده‌اند..از ما در مقابله با تروریست‌ها پشتیبانی می‌کنند، حال اینکه کشورهای دیگر که به آنها اشاره کردید و در سوریه دخالت می‌کنند، از تروریست‌ها پشتیبانی می‌کنند، از این رو مساله مربوط به تعداد نیست بلکه به مساله اصلی و محوری مربوط است که آن عبارت از تروریسم است.
  • خبرنگار: ولی شما گفتید که سوریه یک صحنه برای این جنگ شده است. چرا سوریه؟ سوریه یک کشور بزرگ است، نفت هم دارید و لی نه به اندازه عربستان سعودی. چرا سوریه؟سوریه نیز به لحاظ موقعیت استرتژیک کنار دریای میدیترانه یک نقش ژئوپلتیک دارد و به دلیل جامعه‌اش که دارای فرهنگ های مختلف در این منطقه و هر آنچه در سوریه اتفاق می افتد اثر منفی و مثبت به منطقه می گذارد، از این رو تسلط بر سوریه خیلی مهم است.
  • بشار اسد: این امر وجوه متعددی دارد. وجه اول، اگر می خواهید که از تنازع منطقه‌ای صحبت کنید، پس سوریه با ایران رابطه خوب دارد. و عربستان بگذار بگوییم خواستار نابودی به طور کامل ایران شد، شاید در مفهوم سیاسی و شاید عملی باشد، و به دلایل مختلف. و لذا به نظر من اینها از سوریه می خواهند تا در برابر ایران بایستد وبرای همین نابودی سوریه ممکن است اثر منفی علیه ایران به همراه داشته باشد.
  • خبرنگار: برخی رسانه های غربی بر آنند که جنگ در سوریه یک تنازع مستقیم بین روسیه و آمریکا شده. آیا با این دیدگاه موافقید؟این برگه را در جیب خود می گذارند و هر وقت بخواهند از جیب خود خارج می کنند. پس تو در مورد دو نهاد مختلف و دو ایدئولوژی متفاوت صحبت می کنی و لذا طبیعی است که همچنین تنازعی وجود داشته باشد، حتی اگر گفتگو در کار است، همانا به توافق نمی رسند.
  • رئیس جمهور بشار اسد: بله به این دلیل ساده و آن همان که در ابتدا گفته ام که مساله اصلی تروریسم است. روسیه به دلایل مختلف خواستار مبارزه با تروریسم شده نه فقط بخاطر سوریه و نه فقط بخاطر روسیه بلکه بخاطر همه منطقه و نیز اروپا و تمامی جهان است. ایالات متحده مدام از همان جنگ افغانستان در ابتدای دهه 80 گرفته تا امروز این عقیده را داشت که می توان از تروریسم به عنوان ابزار استفاده کرد و می توانند با این برگه هر جوری که بخواهند بازی کنند و روی میز بگذارند.
  • خبرنگار: برای خودم این امر عجیب است که داعش با این راهبردی که دارد اسرائیل را اصلا در معرض تهدید قرار نداده و همچنین اسرائیل داعش را تهدید نکرده. به نظر می آید که یک نوع توافق وجود دارد، شاید توافق به دوستی نباشد بلکه ممکن به بی طرفی باشد. فکر می کنید که قضیه اینچنین است؟ و نقش اسرائیل در این جنگ چیست؟
  • بشار اسد: نه تنها داعش و نه تنها النصره. هر کسی و هر تروریستی که سلاح به دست گرفته و شروع به قتل و نابودی در سوریه کرد مورد حمایت اسرائیل قرار گرفته چه به طور غیر مستقیم از طریق پشتیبانی لجستک چه به طور دخالت مستقیم از طرف اسرائیل علیه سوریه است. چرا؟ چونکه اسرائیل دشمن ماست و چون سرزمین ما را اشغال می کنند و لذا آنها می پندارند که اگر موقعیت سوریه را تضعیف و به طور کلی جامعه، ارتش و کشور سوریه ضعیف و ناتوان کنند پس این امر به اسرائیل بهانه می دهد تا به سوی صلح نیاید زیرا که بهای صلح بازگرداندن بلندی های سوری جولان است. پس آنها بر این عقیده هستند که سوریه مشغول یک قضیه جدید باشد و به جولان و یا روند صلح اهمیت نخواهد داد و یا اینکه کاری برای باز پس گیری سرزمین اشغالی خود را انجام دهد و به این دلیل اسرائیل از هر تروریستی حمایت می کند، بین اسرائیل و هر گروه دیگر مانند النصره یا داعش و یا هر گروهی که زیر سایه القاعده باشد هیچ تناقض وجود ندارد.
  • خبرنگار: ارتش شما تلفات بسیاری داشته است. این امر روشن است ولی از سوی دیگر هر وقت که دمشق باشم و تعداد زیادی از جوانان سوریه را در چایخانه مشغول نوشیدن قهوه می‌بینم، می پرسم که این جوانان کی هستند و چرا در جبهه نیستند؟ به من می گویند که اینها دانشجو هستند و بعدا از باشگاه‌های پرورش اندام بازدید می‌کنم و می بینم که این مراکز پر از جوانان عضلانی و دارای اندام قوی است. آنان در این مراکز چی کار می کنند؟ همه آنان را به خدمت بفرستید! بنده از چرایی عدم اعلام حالت بسیج عمومی سر در نمی آورم، همانطور که ما در جنگ ملی اعلام کرده بودیم؟ به طوری عام و قتی که جنگ بزرگ داشتیم همه ای مردان به جبهه فرستاده بودیم.
  • رئیس اسد: می توانیم به آنچه در حال حاضر داریم بسیج جزئی اطلاق کنیم. جزئی بودن یعنی چیه؟ یعنی اینکه در اوج خود نیست. همانا اوج بسیج بدین معنی است که به مشارکت همه مردم در مبارزه بینجامد و این امر یعنی اینکه هیچکس نباید در دانشگاه ها باشد و نیز معلمان در مدسه وجود نداشته باشند و کارمندان هم نباشند و حتی کامیون ها و خودرو ها دولت از آن استفاده خواهد کرد و هر چیزی دیگر جزء این جنگ خواهد شد. اگر این جنگ به مدت چند هفته تداوم پیدا خواهد کرد و یا فقط چند ماه، پس این امر قابل قبول خواهد بود، ولکن در مورد جنگی که تا حالا حدود شش سال ادامه دارد، پس این معنی اش فلج شدن جامعه و کشور است و در این موقع اگر تو یک جامعه فلج داشته باشی به پیروزی در این جنگ دست نمی‌یابی، از این رو باید بین جنگ و نیازمندی های اصلی جامعه تعادل و جود داشته باشد: یعنی دانشگاه و خدمات دیگر که بایستی به مردم تقدیم کرد. بدین دلیل این بسیار حیاتی است برای رسیدن به این تعادل. دیدگاه ما این است.
  • خبرنگار: قبل شروع به اصطلاح “انقلاب” من یقین دارم که دشمنان کنونی شما امتیازاتی به شما ارائه داده بودند. چی می خواستند از شما؟ به عنوان مثال شنیدم که قطر خواهان کشیدن خط لوله از طریق سوریه شده بود. آیا این درست است یا خیر؟
  • بشار اسد: وعده ها و امتیاز دهی‌ها پس از بحران شروع شد. زیرا آنها خواهان استفاده از بحران شدند بدین معنی که “اگر فلان کار انجام دادی، کمکت خواهیم کرد”.
  • خبرنگار: ولی واقعا چه چیزی را از شما خواستند؟
  • بشار اسد: چیزی که قبل از بحران به من ارائه دادند امتیاز دهی نبود بلکه آنها خواستند که از سوریه به طور غیر مستقیم استفاده کنند، می خواستند که ما در انجام چیزی قانع کنند. آن موقع قضیه اصلی در همه جهان پرونده هسته ای ایران بود. چیزی که از سوریه می‌خواستند قانع کردن ایران بود تا بر ضد منافع خود عمل کند، آن موقع فرانسه تلاش به خرج داد و عربستان از ما خواست که از ایران دوری کنیم، فقط بخاطر اینکه ایران را دوست ندارند.
  • خبرنگار: چی کسانی وعده امتیاز دهی را به شما دادند؟
  • رئیس جمهور اسد: عربستانی ها گفتند، اگر با ایران قطع رابطه کردی به تو خیلی کمک خواهیم کرد به این سادگی و مستقیما به من گفتند.
  • خبرنگار: همیشه احساس داشتم که یک چیزی در مورد جنگ برای دمشق ابهام دارد و می فهمم که چرا تعدادی از مزدوران به اینجا می آیند. یکی از استادان فقه اسلامی به من توضیح داد که اینها واقعا به شهر دابق عقیده دارند و اینکه پایان دنیا خواهد بود و جنگ اصلی بین خیر و شر تشکیل رخ می‌دهد پس برای آنها یک نماد معنوی تشکیل می دهد. چگونه می توان آنان را شکست داد؟ 
  • همشهری
  • بشار اسد: بله بله درست است. الان منطقه به یک مکان مقدس برای مبارزه شده است.