احتمال واگذار شدن فرماندهی ائتلاف نظامی خودساخته عربستان به پاکستان

عمومی

ژنرال راحیل شریف هم اکنون به همراه ‘محمد نواز شریف’ نخست وزیر پاکستان برای حضور در مراسم اختتامیه رزمایش موسوم به ‘رعد شمال’ در عربستان به سر می برد

روز سه شنبه هفته جاری رئیس روابط عمومی ارتش پاکستان اعلام کرد که سفر ژنرال راحیل شریف به عربستان، براساس دریافت ‘دعوت ویژه’ از سوی ریاض انجام می شود.
نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان روز گذشته عازم عربستان شدند تا میهمانان ویژه مراسم اختتامیه رزمایش ‘رعد شمال’ با حضور نیروهای نظامی 21 کشور از جمله ارتش پاکستان در مناطق شمالی عربستان باشند.
علاوه بر نواز شریف، سران تعداد دیگری از کشورهای شرکت کننده در رزمایش رعد شمال نیز به عربستان دعوت شده اند اما گویا، از میان 21 کشور حاضر دراین رزمایش، فقط فرمانده ارتش پاکستان است که برای شرکت در مراسم اختتامیه آن دعوت شده است و فرماندهان ارتش سایر کشورها در این مراسم حضور نخواهند داشت.
‘نفیس زکریا’ سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان ظهر روز پنجشنبه و در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال واگذار شدن فرماندهی نظامی ائتلاف خودساخته عربستان به فرمانده ارتش پاکستان، در این باره اظهار بی اطلاعی کرد.
رزمایش رعد شمال که از حدود سه هفته پیش در شمال عربستان آغاز شده بود، امروز خاتمه می یابد.
فرمانده ارتش و نخست وزیر پاکستان حدود یک ماه و نیم پیش (روزهای پایانی دی ماه) نیز به اتفاق هم و با هدف میانجی گری میان ایران و عربستان، به ترتیب به ریاض و تهران سفر کردند و با مقامات عالی دو کشور دیدارهایی در این خصوص انجام دادند.
سفر جاری ‘شریف ها’ی دولت و ارتش پاکستان به عربستان درحالی است که اسلام آباد این روزها درحال تدارکات میزبانی از حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران است. مقدمات انجام این سفر در دستور کار دو کشور است و مسئولان ذیربط دو طرف برای نهایی کردن مقدمات و زمان قطعی این سفر، در تماس هستند. این سفر قرار است در دهه نخست فروردین 1395 انجام شود.
علاوه بر عربستان و پاکستان، کشورهایی نظیر مصر، مالزی، اردن، مغرب، قطر، بحرین، سودان، کویت، امارات متحده عربی و چند کشور دیگر نیز در این رزمایش به میزبانی عریستان مشارکت دارند.
بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (SPA)، این رزمایش که از حدود سه هفته پیش در منطقه ای به نام شهرک نظامی شاه خالد در منطقه حفر الباطن واقع در شمال عربستان انجام می شود و در نوع خود، بزرگترین و مهم ترین رزمایش منطقه به لحاظ تعداد کشورهای مشارکت کننده و سلاح ها و تجهیزات مورد استفاده در آن است.
پاکستان رسما اعلام کرده است که عضوی از ائتلاف خودساخته عربستان متشکل از 34 کشور و موسوم به ائتلاف مبارزه با تروریسم است. بسیاری از شخصیت های سیاسی، اعضای پارلمان و مردم پاکستان با عضویت کشورشان در ائتلاف خودساخته عربستان مخالف هستند و آن را به نفع پاکستان و جهان اسلام نمی دانند.
با وجود اینکه حدود سه ماه از تشکیل ائتلاف خودساخته عربستان می گذرد، اما پاکستان برغم پذیرفتن عضویت در این ائتلاف، هنوز نمی داند که چه ماموریت و مسئولیتی در این ائتلاف برعهده خواهد داشت و همین بلاتکلیفی و ابهام باعث شده تا موج انتقادهای داخلی علیه تصمیم دولت پاکستان برای محلق شدن به این ائتلاف شدت بیشتری پیدا کند.
منتقدان معتقدند که نیروهای نظامی پاکستان سخت درگیر مبارزه با گروه های متعدد تروریستی در داخل این کشور هستند و پاکستان در شرایطی نیست که بتواند به ائتلاف های خارجی ملحق شود.

همکاری هند و امریکا برای مقابله با گروههای تروریستی فعال در پاکستان

«سوزان رایس » مشاور امنیت ملی امریکا و «جی شنکر» معاون وزارت امور خارجه هند روز پنجشنبه در واشنگتن بر همکاری دو کشور برای مقابله با گروههای ترویستی «لشکر طیبه » و «جیش محمد»مستقر در پاکستان تاکید کردند.

«لشکر طیبه» به طراحی و انجام حمله تروریستی در سال 2008 به بمبئی که بیش از 180 کشته برجای گذاشت متهم شده است .
به گفته مقامات هندی «مسعود اظهر» سرکرده گروه تروریستی «جیش محمد» نیز در حمله به پایگاه هوایی این کشور در ماه گذشته دست داشته است .
هند چندی پیش در نامه ای به سازمان ملل خواستار قرار گرفتن سرکرده «جیش محمد» در لیست گروههای تحت تحریم سازمان ملل شده بود.
به گزارش خبرگزاری پی تی آی هند،در دیدار معاون وزیر خارجه هند و مشاور امنیت ملی امریکا در خصوص تغییرات آب و هوایی و همکاری های دفاعی نیز بحث و تبادل نظر شد.
«رایس» و «جی شنکر» دراین دیدار بر آمادگی دو کشور برای شرکت در «نشست امنیت هسته ای » که اواخر ماه میلادی جاری در واشنگتن با شرکت 50 کشور جهان برگزار می شود، اعلام کردند.
گفته می شود در حاشیه این نشست احتمال دیدار «نارندرا مودی » نخست وزیر هند با همتای پاکستانی اش وجود دارد.
آخرین دیدار «مودی » و «شریف» 25 دسامبرسال گذشته در سفر غیر منتظره نخست وزیر هند به «لاهور» برای شرکت در سالروز تولد «نوازشریف » انجام شد.
حمله تروریستی به پایگاه هوایی هند یک هفته بعد از دیدار نخست وزیران دو کشور در «لاهور» باعث لغو گفت وگوهای هند و پاکستان در سطح معاونان وزارت امور خارجه شد.ایرنا