اعلام جنگ ویکی‌لیکس علیه انتخابات آمریکا

عمومی

 

بنیانگــــــذار سایت ویکی‌لیکس در دهمین سالگرد شروع به‌کار این سایت افشاگر اعلام کرده در روزهای آینده بیش از ۱۰ میلیون سند جدید که حاوی مطالبی علیه ۳دولت خارجی و از همه مهم‌تر درباره انتخابات آمریکاست، منتشر خواهد کرد

تاريخي كه ويكي‌ليكس براي دور جديد افشاگري‌هايش انتخاب كرده در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا و كاملا حساب‌شده است.جولين آسانژ كه كنفرانس مطبوعاتي ديروز خود از بالكن سفارت اكوادور در لندن را به‌خاطر مسائل امنيتي لغو كرده‌، در بيانيه‌اي اعلام كرده، حتي اگر به دلايلي از سمت رياست ويكي‌ليكس كناره‌گيري كند انتشار اسناد توسط اين سايت ادامه مي‌يابد. آسانژ در اين بيانيه گفته‌، اميدوار است طي 10هفته آينده هر هفته به انتشار اسناد ادامه دهد چون برنامه‌ريزي سختي انجام داده تا تمام اسناد مرتبط با انتخابات آمريكا قبل از 8نوامبر منتشر شوند. انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا 8نوامبر (18آبان) برگزار مي‌شود.

محتويات اسناد جديدي كه ويكي‌ليكس وعده انتشار آن را در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا داده معلوم نيست. اما در ماه‌هاي گذشته انتشار برخي محتويات ايميل‌هاي هيلاري كلينتون كه در زمان وزارت خارجه‌اش نوشته بود، براي او دردسرهايي را در افكار عمومي و رسانه‌ها ايجاد كرد. حاميان هيلاري كلينتون ويكي‌ليكس را متهم كردند كه با اين اقدام در پي پيروزي دونالد ترامپ است. به‌دنبال اين اتهامات، آسانژ اعلام كرد كه اسناد بعدي اين سايت درباره ترامپ است.

2نامزد جنجالي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا هر دو مسائل پشت پرده زيادي دارند كه در ماه‌هاي اخير افشاي هر كدام از آنها در رسانه‌ها شوك و غافلگيري جديدي ايجاد كرده‌است. بيماري هيلاري كلينتون و استفاده از ايميل شخصي‌ براي كارهاي دولتي در زمان حضور در وزارت‌خارجه و همچنين فرار مالياتي ترامپ، ازجمله اين موضوعات هستند. در چنين فضايي كه پر از ابهام و بدبيني نسبت به نامزدهاي انتخابات است و براساس نظرسنجي‌ها، هيچ كدام از اين دو اقبال و حمايت رأي‌دهندگان آمريكايي را ندارند، وعده آسانژ براي افشاگري‌هاي جديد به اين تنش‌ها و بدبيني مردم به سياستمداران دامن مي‌زند.
آسانژ از سال 2012 در سفارت اكوادور در لندن به سر مي‌برد. بعد از آنكه دستگاه قضايي سوئد به اتهام تعرض به يك زن، عليه آسانژ پرونده تشكيل داد و براي او حكم جلب صادر كرد، آسانژ كه در لندن به سر مي‌برد، از بيم دستگير‌شدن به سفارت اكوادور پناه برد و از آن زمان در ساختمان اين سفارتخانه زندگي مي‌كند. او سال گذشته در مصاحبه‌اي كه از داخل سفارت انجام داد، گفت كه به‌خاطر اجبار به زندگي در داخل ساختمان سفارت به بيماري دچار شده‌است. او مي‌گويد پرونده‌اي كه دولت سوئد برايش تشكيل داده ساختگي و با تحريك آمريكا و با هدف ساكت‌كردن او صورت گرفته‌است.

آسانژ در بيانيه‌اي به مناسبت دهمين سالگرد تاسيس ويكي‌ليكس درباره وضعيت حقوقي خود در سفارت اكوادور گفته كه مسائل سياسي عليه او درست شده و اميدوار است سازمان ملل با مداخله خود اين موضوع را حل كند.

  • كلينتون همچنان پيشتاز

تازه‌ترين نظرسنجي‌ها درباره انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا نشان مي‌دهد كه هيلاري كلينتون با فاصله 6درصد آرا همچنان از دونالد ترامپ پيش است. براساس اين نظرسنجي‌ها كه در سطح كل كشور و توسط ان‌بي‌سي و نيويورك‌تايمز انجام شده، كلينتون 46درصد و ترامپ 40درصد آرا را همراه خود دارند.