غول سیاسی زخم‌خورده برزیل: بازمی‌گردم

عمومی

رئیس‌جمهوری پیشین برزیل در سخنرانی شدیداللحن خود از تلاش قاطع برای بازگشت به عرصه سیاسی کشورش خبر داد و اتهامات فساد علیه خودش را اذیت و آزار توصیف کرد

به نقل از خبرگزاری فرانسه، لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهوری پیشین برزیل که در سال 2010 قدرت را ترک گفت، محبوبیت مردمی بالایی داشت و هنوز هم یکی از غول‌های سیاسی آمریکای لاتین باقی مانده و اکنون به نفع یکی از کاندیداهای چپگرای شهرداری‌ها در ریودوژانیرو تبلیغ می‌کند. یکشنبه آتی انتخابات محلی در برزیل برگزار می‌شود.

با این حال حضور دا سیلوا در میان حدود 1000 تن از فعالان هیجان‌زده بیش از آنکه کارزار انتخاباتی برای نماینده چپگرایان در انتخابات محلی باشد، در واقع اشاره‌ای به احتمال حضور او در انتخابات ریاست جمهوری 2018 برزیل بود.

او به حضار گفت:‌ شما در 2018 از حامیان رای‌دهنده به من خواهید بود. متعهد می‌شوم تا همچنان برای این کشور مبارزه کنم.

او نیم بیشتری از زمان سخنرانی‌اش را به یادآوری دستاوردهای دولت خودش در زمینه مبارزه با فقر و توسعه آموزش اختصاص داد. دا سیلوای 70 ساله گفت: ثابت کردم که برای مردم غیر ممکن است که بخواهند تاریخ کشورشان را تغییر دهند. در برزیل، فقرا دیگر یک مشکل نیستند بلکه به بخشی از راه‌حل تبدیل شدند.

دادستان‌های فدرال دا سیلوا را به اخذ رشوه در توطئه اختلاس متهم کردند که روی شرکت ملی نفت برزیل موسوم به پتروبراس متمرکز است. برگزاری دادگاه برای دا سیلوا می‌تواند به رویای انتخاباتی او پایان دهد.

بسیاری از متحدان سابق او تحت بازجویی قرار گرفتند و تفهیم اتهام شده‌اند. در جدیدترین مورد هم وزیر دارایی پیشین دولت او دوشنبه بازداشت شد. یک وزیر دارایی دیگر دولت او هم پنج‌شنبه گذشته بازداشت شد. از سوی دیگر دیلما روسف هم که دست‌نشانده او در پست ریاست جمهوری بود، در ضربه‌ای دیگر پس از رای سنا و استیضاح از مقام خود عزل شد و میشل تامر راستگرا جای او را گرفت.

دا سیلوا دادستان‌های مسوول بررسی پرونده فساد را در ادامه به تمسخر گرفت و گفت که دشمنان او تلاش دارند تا جلوی نامزدی او در انتخابات سال 2018 را بگیرند.